نماد آخرین خبر

مزایا و معایب تولید خودروی برقی در کشور

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ خودرو‌هاي برقي مانند خودرو‌هاي بنزيني و ساير خودرو‌ها، داراي قابليت‌هاي مختلفي هستند که مي‌توانند نياز‌هاي مختلف رانندگان را برآورده کنند.

مدت‌هاست تب توليد خودرو‌هاي برقي در دنيا بالا رفته است، چرا که اين دسته از خودروها جدا از اثرات مثبت بر محيط زيست، ناجي تقاضا براي برخي فلزات و مواد معدني نيز شده اند.

تقاضا براي خودرو‌هاي برقي (همزمان با افت فروش ساير خودروها) هرچند طي سه ماه گذشته به دليل شيوع ويروس کرونا کاهش يافته است، با اين حال با توجه به بهبود اوضاع بازار خودرو و کمرنگ شدن قرنطينه در کشور‌هاي مختلف،خودروهاي برقي‌ نيز خيزي دوباره در فروش داشته اند.

اين موضوع مي‌تواند در آينده فروش برخي مواد معدني به ويژه نيکل و کبالت نيز اثرگذار باشد. ويژگي خاص خودرو‌هاي برقي در طراحي، باطري‌هايي است که روي آن‌ها به کار رفته است.

ساخت اين باطري ها، بيشتر با استفاده از فلزاتي مانند نيکل و کبالت انجام مي‌شود، بنابراين طي سال‌هايي که از طراحي و توليد خودرو‌هاي برقي مي‌گذرد، ارتباطي تنگاتگ ميان آن‌ها شکل گرفته است. تا پيش از خودرو‌هاي برقي، مواد معدني مورد نياز صنعت خودرو غالبا به فولاد، آلومينيوم و مس محدود مي‌شد، اما خودروهاي برقي‌ سبب شدند فلزات نيکل و کبالت نيز به اين ليست اضافه و ارتباط بيشتري بين خودروسازي و معدن شکل بگيرد.

به نوعي مي‌توان گفت فروش نيکل و کبالت طي چند سال گذشته از ناحيه رونق توليد خودرو‌هاي برقي رشد قابل توجهي داشته و اين رشد به ويژه در مورد نيکل همچنان ادامه خواهد داشت.

خودروسازان جهان مدت هاست به اين نتيجه رسيده اند که آينده بازار به مدل‌هاي برقي و هوشمند تعلق دارد و از همين رو پي در پي در حال توسعه اين محصولات هستند. طبق پيش بيني موسسات معتبر جهان، فروش خودرو‌هاي برقي تا پنج سال ديگر بيش از چهار برابر رشد خواهد کرد و طي سال ۲۰۳۰ نيز از مرز ۲۵ ميليون دستگاه فراتر مي‌رود.

با توجه به فروش دو ميليون دستگاه خودروي برقي‌ در سال ۲۰۱۹ ميلادي، تعداد خريداران اين خودرو‌ها تا ۱۰ سال ديگر حدودا ۱۳ برابر خواهد شد و اين رشد کماکان و تا وقتي برقي‌ها نبض بازار را در دست بگيرند، ادامه خواهد داشت.

با توجه به نياز دائمي خودرو‌هاي برقي به باطري، طبعا تا سال‌ها بازار فلزاتي مانند نيکل و کبالت از ناحيه اين محصولات داغ خواهد بود، البته مشروط بر اينکه دولت‌ها به حمايت يارانه‌اي خود از خودرو‌هاي برقي ادامه دهد.

در اوايل توليد خودرو‌هاي برقي، دولت‌هاي مختلف به ويژه در اتحايه اروپا و البته چين، با توجه به تبعات زيست محيطي مثبت اين محصولات و نقش آن‌ها در کاهش آلودگي هوا، سياست‌هاي تشويقي به ويژه ارائه يارانه خريد را در دستور کار قرار دادند. اين حمايت‌ها سال‌ها ادامه داشت، اما اخيرا اين حمايت ها کاهش يافته و اين موضوع تاثير منفي روي تقاضا براي خودرو‌هاي برقي گذاشته است.

حالا گويا برخي دولت‌ها قصد دارند حمايت‌هاي يارانه‌اي را احيا و حتي افزايش دهند، زيرا به دليل قيمت بالاي خودرو‌هاي برقي، جامعه محدودي امکان استفاده از آن‌ها را دارند. البته در مورد خودرو‌هاي برقي، فقط بحث قيمت در ميان نيست و مسائلي ديگر مانند پيمايش پايين و ضعف زيرساختي نيز از جمله فاکتور‌هايي هستند که با رفع آن‌ها مي‌توان مشتريان بيشتري را جذب اين محصولات کرد.

در ايران براي نخستين بار در سال ۱۳۹۳ در مرحلۀ نخست يک خودرو دوگانه برقي-بنزيني رونمايي شد و براي اولين بار در ايران نمونۀ آزمايشي خودرو تمام برقي از دي ماه سال ۱۳۹۶ در کشور رونمايي شد که گامي بلند هم در صنعت خودرو کشور و هم در فناوري‌هاي وابسته به توليد موتور برقي به شمار مي‌آيد.

اجرايي شدن طرح توليد خودرو برقي نياز به زيرساخت دارد
احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از خودرو‌هاي برقي به جاي خودرو‌هاي بنزيني، گفت: استفاده از خودرو‌هاي برقي و هيبريدي نياز به زيرساخت دارد. از طرف انجمن خودروسازان در جلسات شوراي شهر پيشنهاد داده ايم که در صورت استفاده از خودروهاي برقي بايد ساختمان ها به اين سيستم برق مجهز شوند بدين معنا که برق پارکينگ در هر ساختمان بايد به واحد مالک وصل شود.

دبير انجمن خودروسازان ادامه داد: زماني که فرد اتومبيل خود را در پارکينگ مي‌گذارد برق به آن متصل شده و تا صبح شارژ مي‌شود، اما اکنون چنين زيرساختي فراهم نيست. در دنيا تعداد خودرو‌هاي برقي و هيبريدي محدود و توليد اندکي دارد. مشکل ديگر استفاده از خودروهاي برقي، شارژ شدن باتري اين خودروهاست.

نعمت‌بخش تصريح کرد: خوشبختانه خودروسازان کشور نمونه‌سازي خودرو‌هاي هيبريدي و برقي را انجام داده‌اند و هم‌اکنون منتظر هستيم تا نظر دولت را در اين باره بدانيم. اکنون دولت تعرفه اين خودرو‌ها را کاهش داده، اما اصولاً ساخت اين خودرو‌ها ۴۰ درصد گران‌تر از خودرو‌هاي بنزيني بوده و ممکن است استقبال مردم از اين خودرو‌ها کم باشد.

دبير انجمن خودروسازان گفت: ساخت خودرو‌هاي هيبريدي نياز به حمايت دولت دارد چرا که با استفاده از اين نوع خودروها در مصرف سوخت صرفه‌جويي خواهيم کرد.

خودرو‌هاي برقي مصرف انرژي را کم نمي‌کنند
اميرحسن کاکايي کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از خودروهاي برقي، گفت: خودروهاي برقي مانند خودروهاي بنزيني و ساير خودروها داراي قابليت هاي مختلفي هستند که مي توانند نيازهاي مختلف رانندگان را برآورده کنند.

او بيان کرد: يکي از ويژگي هاي اصلي خودروهاي برقي اين است که رانندگان مي توانند براي شارژ از منبع برق استفاده کنند و نيازي به بنزين ندارند. اين قابليت خودورهاي برقي باعث تمايز آنها را خودروهاي هيبريدي مي شود. اين خودروها موتور احتراق داخلي را با توان باتري تکميل مي کنند ، اما نمي توانند به آن وصل شوند.
اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: استفاده از خودروهاي برقي مزايا و معايبي دارد؛ خودرو‌هاي برقي مصرف انرژي را کم نمي‌کنند چرا که نيازمند برق بوده و توليد اين نوع انرژي توسط نيروگاه ها بسيار هزينه بر است.

کاکايي ادامه داد: خودرو‌هاي هيبريدي و برقي با داشتن تکنولوژي‌هايي خاص به شدت وابسته به کشور‌هاي معدودي هستند. با واردات اين نوع خودروها به دليل تکنولوژي خاص، وابستگي‌مان به کشورهاي توليد کننده آن افزايش مي‌يابد که در شرايط کنوني و تحريمي اين کار بسيار خطرناک است.

او گفت: واردات خودرهاي برقي  باعث خارج شدن ارز از کشور مي‌شود که به هيچ عنوان از نظر اقتصادي به صرفه نيست. با افزايش قيمت بنزين دولت تنها پول را در کشور جا به جا مي‌کند، اما با واردات اين دسته از خودرو‌ها نقدينگي از کشور خارج مي‌شود.

هرچه هست، با توجه به آينده درخشاني که انتظار خودرو‌هاي برقي را مي‌کشد، بازار برخي فلزات و مواد معدني نيز متناسب با رشد آن‌ها صعود خواهد کرد تا خدمات متقابل خودروسازي و معدن بيش از گذشته شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar