عاملی که صادرات بنزین را کُند میکند؛ خودروهای پر مصرف داخلی کدامند؟
باشگاه خبرنگاران/در کشور انواع خودروهاي توليدي را داريم که در اين گزارش کم مصرفترين و پر مصرفترين را مورد بررسي قرار داده ايم.
از سال گذشته که شاهد افزايش قيمت بنزين بوديم، تقاضا براي خودروهاي گازسوز افزايش يافت اما در کنار اين خودرو برخي افراد به دلايلي تمايل به استفاده از خودروهاي گازسوز را نداشتند و پس از آن به دنبال خودرويي با ميزان سوخت کم بودند.
توليدکنندگان داخلي اقدام به توليد خودروهاي کم مصرف کردند و شاهد توليد حتي خودرو برقي در کشور هستيم. اما همچنان خودروهاي پر مصرفي در کشور نيز وجود دارند که در اين گزارش قصد داريم خودروهاي پر مصرف را معرفي کنيم.
مصرف ترکيبي پژو ۲۰۶ تيپ ۲، ۶.۴ ليتر در صد کيلومتر، تيپ ۵ هم همين ميزان و در تيپ ۶، ۷.۱ ليتر در صد کيلومتر است. پژو ۴۰۵ جي ال آل ۹ ليتر در صد کيلومتر، پژو جي ال ايکس بنزيني ۹ ليتر در صد کيلومتر و پژ و ۴۰۵ اس ال ايکس ۷.۵ ليتر در صد کيلومتر است.
خودروهاي پر مصرف در کشور کدامند؟
فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خودروهاي پر مصرف در کشور، گفت: مصرف سوخت ماشينهاي داخلي، به واسطه اينکه تکنولوژي دير به دير عوض ميشود و رو خط ميماند و حتي اگر قابل عرضه هم باشد، از نرم جهاني به شدت دور ميشود.
اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: اين اتفاق را در مورد ۲۰۶ يا حتي پرايد هم داريم. زماني که پرايد معرفي شد ماشين کم مصرفي بود، اما اکنون اين ماشينها در مقايسه با نرم جهاني ۴۰ تا ۵۰ درصد از ماشينهاي مشابه در بازارهاي اروپايي و بازارهاي جهاني مصرف بيشتري دارند.
زاوه تشريح کرد: به طور متوسط ۳۰ درصد مصرف سوخت خودروهاي ايراني بيشتر از خودروهاي خارجي مشابه خود است و اگر بخواهيم سبدي نگاه کنيم و حتي بحث خودروهاي هيبريدي باب شده و مصرف سوخت بسياري از محصولات ايراني بالاتر از توان اين دسته از خودروهاست.
او گفت: اکنون خودروهايي در جهان داريم که زير ۴ ليتر ميسوزانند و حتي زير ۲ تا ۳ ليتر هم داريم، اما به تعداد محدود توليد شده اند. توان آنها نسبت به خودروهاي ايراني بالاتر است. حتي ميتوان گفت برخي خودروهاي خارجي مانند لندکروز کمتر از خودرويي مانند پژو پارس مدل ۹۰ بنزين ميسوزاند و در واقع ميتوان گفت در ايران به دليل انحصار، خودروساز انگيزهاي براي کاهش مصرف ندارد و يارانه سوخت باعث شده مردم فشاري به خودروساز نياورند.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: با اينکه اخيرا قيمت سوخت در کشور ۲ برابر شده، اما نسبت به نرم جهاني فاصله قيمتي زيادي دارد و همين امر باعث ميشود خودروساز نخواهد نوع سوخت را تغيير دهد .سمند را اگر بخواهيم هيبريد کنيم ۸۰ تا ۹۰ ميليون تومان هزينه خواهد داشت که به صرفه نخواهد بود. اقتصادي نيست که بخواهيم اين خودرو را هيبريد کنيم.
کم مصرف ترين خودروهاي بازار کشور کدامند؟
لازم به ذکر است که از خودروهاي کم مصرف نيز در بازار کشور استقبال خوبي مي شود. طبق بررسيهاي انجام گرفته، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد خودروهاي داخلي از موتورهاي پرمصرف با تکنولوژي هاي نه چندان جديد، استفاده ميکنند. در ادامه به بررسي کم مصرفترين خودروهاي موجود در بازار ايران ميپردازيم.
تندر۹۰ با يک موتور ۱۵۹۸ سي سي، قدرتي معادل ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاوري برابر با ۱۴۸ نيوتن متر ايجاد مي کند. گيربکس اين خودرو از نوع ۵ سرعته دستي يا چهار سرعته اتوماتيک بوده که ميزان مصرف سوخت سيکل شهري ۹، در جاده ۶/۵ و در سيکل ترکيبي ۸ ليتر را براي اين خودرو فراهم کرده است.
بيش از ۲۰ ميليون دستگاه پژو۲۰۶ در سراسر دنيا توليد و عرضه شده و شرکت ايران خودرو، يکي از مهمترين پايگاههاي توليد اين خودرو در جهان به شمار ميرود. اين محصول نام آشناي ايران خودرو با وجود گذشت ۱۸ سال از عرضه آن، همچنان يکي از کم مصرفترين خودروهاي بازار ايران است.
تيپ ۲ اين خودرو با پيشرانه ۱۳۶۰ سي سي TU ۳ توسط يک گيربکس ۵ سرعته دستي، قدرتي برابر با ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاوري معادل ۱۱۸ نيوتن متر توليد ميکند. ميزان مصرف سوخت تيپ۲ خودروي سال ۲۰۰۱ اروپا در سيکل شهري ۷.۵، در جاده ۴.۹ و در سيکل ترکيبي ۷ ليتر است.
خودروي سمند LX با هدف ارتقاء ظاهري و فني خودروي سمند در سال ۸۳ توسط شرکت ايران خودرو طراحي و توليد شد. موتور ۱۶۴۵ سي سي EF ۷ قدرتي معادل ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوري برابر با ۱۵۵ نيوتن متر توليد ميکند و قدرت آن توسط يک گيربکس دستي ۵ سرعته به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. ميزان مصرف سوخت اين اتومبيل در سيکل ترکيبي ۷.۵ ليتر است.
اين درحاليست که تقريبا ميتوان گفت که لمس چنين رقمي با سمند نزديک به محال است و به خصوص سمندهاي مجهز به موتور XU۷ به راحتي مصرف سوخت دو رقمي را به مالکين خود هديه ميدهند.