نماد آخرین خبر

نحوه کار واترپمپ در موتور و علائم خرابی آن

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ با شروع به کار موتور و فعل و انفعالات درون آن، دماي کل موتور و قطعات اطراف آن بالا مي رود.
افزايش دماي موتور تا حد مشخصي باعث مي شود موتور عملکرد خوبي داشته باشد، اما افزايش دماي بيش از حد مي تواند به موتور و اجزاي اطراف آن آسيب جدي وارد کند و کارکرد آن ها را مختل کند. به همين دليل دماي موتور بايد در محدوده معيني باشد تا هم موتور بازده خوبي داشته باشد و هم به بقيه قطعات آسيب وارد نشود.

براي کنترل دماي موتور و نگه داشتن آن در يک محدوده معين به مکانيزمي نياز داريم تا بتوانيم دماي آب را اندازه بگيريم و هرگاه اين دما از مقدار تعريف شده فراتر رفت، بتوانيم با خنک کردن موتور از دماي آن بکاهيم.

براي تشخيص ميزان گرماي آب درون موتور از قطعه اي به نام ترموستات استفاده مي کنيم. اين قطعه مانند شيري عمل مي کند که در مسير جريان آب از موتور به رادياتور نصب مي شود و در دو حالت کاملاً باز و کاملاً بسته عمل مي کند.


براي به جريان درآوردن مخلوط آب و ضديخ (Coolant) از پمپي استفاده مي شود که با ميل لنگ در ارتباط است، به جريان انداختن مخلوط خنک ساز آب و ضديخ باعث مي شود دماي موتور توسط اين مخلوط کنترل شود.

اين قطعه يا توسط تسمه از ميل لنگ انرژي مي گيرد و يا از طريق چرخ‌دنده اي به ميل لنگ متصل مي شود، بنابراين سرعت چرخش يا پمپاژ واترپمپ به دور موتور خودرو بستگي دارد و متناسب با آن است.

واترپمپ ها از نوع پمپ هاي گريز از مرکز يا سانتريفيوژال (Centrifugal) هستند و در آن ها از پره هايي استفاده شده است که با چرخش خود انرژي جنبشي سيال درون پمپ را افزايش مي دهند، در هنگام خروج سيال از پمپ اين انرژي جنبشي به فشار استاتيک تبديل مي شود و باعث مي شود سيال به سمت نقاط کم فشار درون موتور حرکت کند.

کارکرد صحيح اين قطعه بسيار مهم و حياتي است و اهميت آن به اندازه اي است که در صورت از کار افتادن آن ممکن است دماي موتور بيش از اندازه بالا رود و قطعات داخلي موتور به علت دماي بالا از فرم و شکل ايده آل خود خارج شوند و کارايي قبل را نداشته باشند.

نشانه هاي خرابي واترپمپ
۱- يکي از نشانه هاي خرابي واترپمپ نشتي آب از حوالي وسط موتور است و علت آن هم خرابي درزبندها (کاسه نمد Seal) و يا واشرهاي (Gasket) به کار برده شده در آن است. در اثر نشتي سيال خنک کننده لکه هايي به رنگ سيال خنک کننده و لکه هاي زنگ زدگي در اطراف واترپمپ ديده مي شود
 
۲- فرسوده شدن بلبرينگ واترپمپ و به دنبال آن از کار افتادن پولي واترپمپ باعث مي شود تسمه محرک آن به درستي کار نکند و به همين دليل چرخش آن باعث بروز صداي مشخصي شود که خبر از وجود مشکل در آن ناحيه مي دهد. فرسوده شدن بلبرينگ هم عمدتاً به علت خشک شدن روغن درون آن است که در اثر اين اتفاق صدايي حاصل از ساييده شدن فلز بر روي فلز به گوش مي رسد.

۳- افزايش دماي موتور نيز مي تواند يکي از دلايل از کار افتادن واترپمپ باشد، زيرا در صورت عمل نکردن واترپمپ جريان سيال خنک ساز متوقف مي شود و به همين دليل سيال خنک شده توسط رادياتور به مجراهاي موتور راه پيدا مي کند و همين باعث مي شود دماي موتور به شدت افزايش يابد. البته افزايش دماي موتور به طور مکرر و سپس کاهش دما نمي تواند از علل خرابي واترپمپ باشد، زيرا در اثر خرابي واترپمپ دماي موتور به شدت زياد مي شود و کاهش نمي يابد.

۴- خروج بخار از درِ کاپوت نيز يکي از نشانه هاي خرابي واترپمپ و جريان نداشتن سيال خنک کننده در چرخه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره