خودرو بانک/ پيست‌هاي مسابقه تنها محلي براي برتري از نظر سرعت و شتاب و رانندگي نيست، بلکه در پس زمينه اين پيست‌ها رقابت شديدي بين تيم‌ها در حوزه فناوري وجود دارد تا خودروهايي مدرن‌تر و بهينه‌تر از گذشته روانه بازار کنند.

بسياري از فناوري‌هايي که امروزه در خودروها استفاده مي‌شوند، نخستين بار در خودروهاي مسابقه‌اي مورد استفاده قرار گرفتند و سپس در خودروهاي توليد انبوه تجاري سازي کنند. بسياري از اين فناوري‌ها حاصل دسترنج تيم‌هاي تحقيقاتي مرسدس بنز است.

تراز چرخ‌ها بدون دخالت دست!
در فصل قبلي فرمول يک، مرسدس بنز از نوعي سيستم فرمان استفاده کرد که سيستم تراز تطبيقي چرخ‌ها ناميده مي‌شد. اين سيستم به رانندگان تيم مرسدس بنز اجازه مي‌دهد با فشار يک دکمه و حرکت دادن فرمان، محور جلو را به سمت بالا يا پايين حرکت دهند و تراز لاستيک‌ها را دستخوش تغييراتي کنند.

 سيستم تراز
جوف راجرز ، مخترع و بنيانگذار Doftek که يکي از شرکت‌هاي فعال در توسعه اين فناوري است، در اين مورد مي‌گويد:
امروزه خودروهاي توليد انبوه به طيف وسيعي از فناوري‌هاي مختلف مجهز هستند که بر مسايل مختلفي همچون پايداري، کشش و ترمزها تمرکز مي‌کنند. با اين حال مهم‌ترين نکته در مورد پايداري خودرو تاکنون ناديده گرفته شده و اين نکته نحوه تراز چرخ‌ها حين حرکت در جاده است.

اختراع جديد مرسدس بنز به رانندگان اجازه مي‌دهد تا هنگام رانندگي در بزرگراه‌ها، تمرکز بهتري بر مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت داشته باشند. تخمين زده مي‌شود سيستم تراز تطبيقي تايرها، 15 درصد کارايي خودروها را افزايش داده و به ميزان ده درصد لاستيک سابي را نيز کاهش دهد. اگر چه اين سيستم هنوز به مرحله اجرا نرسيده اما به ما نويد مي‌دهد که خودروهايي فوق مدرن در آينده نزديک به بازار عرضه خواهند شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar