خودروکار/ قديم ها در مسافرت هاي طولاني، با تعويض اسب هاي تازه نفس، در ايستگاه هاي خاص، مشکل در راه ماندن را حل مي کردند حالا خودروساز برقي چيني نيو، خودرو را طوري طراحي کرده که ظرف 5 دقيقه مي توان باتري آن را عوض کرد.

يکي از موانع فکري براي تصميم به خريد خودروهاي برقي، ماندن در راه به دليل تمام شدن شارژ باتري است. خودروساز چيني نيو Nio‌ برنامه اي تدوين کرده که در آن امکان تعويض باتري ظرف 5 دقيقه فراهم شده و با اين کار قيمت هر خودرو 10 هزار دلار ارزان تر مي شود. اما معمولاً طرح هايي که اين قدر خوب هستند،‌ يک جاي کار مي لنگد. اين جا هم مشکل اين است که اول بايد زيرساخت آن در يک کشور ايجاد شود تا بتوان چنين طرحي را پياده کرد.
از آن جايي که روز به روز زمان شارژ شدن باتري ها کوتاه تر مي شود، طرح تعويض باتري در فواصل مشخص هم ارزش خود را از دست مي دهد.

ضمن آن که هر چه بيشتر مي گذرد، با بهبود فناوري ها، ميزان پيمايش به ازاي هر بار شارژ افزايش مي يابد و تعداد جايگاه هاي شارژ باتري در سرتاسر دنيا رو به افزايش است.

با اين حال به قدري تعداد جايگاه هاي بنزين فراوان است و به قدري سرعت پر شدن بانک بنزين بالا است که به اين زودي و به اين سادگي مردم به خودروهاي برقي عادت نخواهند کرد. براي همين هم هست که نيو،‌ اين خودروساز چيني روي اين طرز تفکر حساب باز کرده که با ايجاد جايگاه هاي تعويض باتري به جاي شارژ باتري، و ايجاد سيستم اشتراک مي تواند به گسترش خودروهاي برقي در ميان مردم کمک کند. در اين طرح، نيو مي تواند خودروها را بدون باتري و ارزان تر به مردم بفروشد و در عوض صاحبان اين خودروها در طرحي مشترک مي شوند که در هر ايستگاه ظرف کمتر از 5 دقيقه يک باتري مي گيرند و وقتي شارژ آن تمام شد در ايستگاه بعدي، باتري خودرو را عوض مي کنند. چون باتري بخش اعظم قيمت خودرو را تشکيل مي دهد و خريدار خودرو مجبور به خريد باتري نيست، اين خودروهاي برقي با قيمتي بسيار پايين تر قابل عرضه خواهند بود.

در صورتي که ايستگاه هاي کافي در فواصلي مناسبي ايجاد شوند،‌ مسافرت هاي بين شهري هم در اين سيستم اشتراکي امکان پذير خواهد شد. چون امکان نصب انواعي از باتري ها با توان ها و ميزان شارژهاي متفاوت روي اين خودرو امکان پذير شده، صاحبان اين خودروها مي توانند متناسب با نيازهاي روزانه خود باتري هاي کوچک تر يا بزرگتر درخواست کنند و هزينه هاي مصرفي خود را مديريت نمايند.

در کشور چين از سال 2014 اين ايده پيگيري شده و در اين کشور حدود 500 هزار ايستگاه تعويض باتري خودروهاي برقي داير شده است و به همين دليل نيو در چين به راحتي اين ايده را عملي و سودآور مي کند و مردم هم در هزينه ها و زمان شان صرفه جويي مي شود.

در کشورهاي ديگر گسترش اين ايده مستلزم ايجاد زيرساخت است.
مارک گيليس Mark Gillies سخنگوي فولکس واگن در مصاحبه با کار اند درايور گفته است: «بر اساس تحليل اطلاعات و داده هاي موجود ما فقط 3 تا 5 درصد صاحبان خودروهاي برقي در بيرون از منزل اقدام به شارژ سريع خودروهاي خود مي کنند و در بقيه موارد براي جلوگيري از اضطراب پيمايش، خودروي خود را در منزل شارژ مي کنند.»

وي همچنين به اين موضوع اشاره دارد که: «چون بايد باتري از زير خودرو عوض شود نياز به تجيزاتي مثل جک دارد و به خاطر اين که خودرو در روزهاي باراني و برفي کثيف ميشود اصولاً کار دشواري است و شايد براي اين که اين طرح عملي باشد بايد بخشي از کار به صورت اتوماسيون در آيد.»
خودروسازان فولکس،‌ تسلا و جنرال موتورز بيشتر به اين فکر مي کنند که روي مشکلات و چالش هاي زيرساخت شارژ سريع و افزايش پيمايش به ازاي هر بار شارژ تمرکز کنند تا شيوه ي تعويض باتري در جايگاه ها.
بهترين فناوري در حال حاضر متعلق به کمپاني لوسيد است که خودروي اير آن ظرف 20 دقيقه به اندازه اي شارژ مي شود که مي تواند تا  300 مايل (نزديک 500 کيلومتر) بپيمايد.
به همين دلايل تعويض باتري در جايگاه ها ممکن است در چين پاسخگوي نياز مشتري باشد اما در ايالات متحده و در بسياري از کشورها شايد اصلا ايده خوبي نباشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar