
انتشار تصاویر جاسوسی جدید از اولین پیکاپ هیوندای



اسب بخار/ به تازگي تصاوير جاسوسي از «هيونداي سانتاکروز» در فضاي مجازي منتشر شده که نشان مي دهد اين خودرو آخرين تست هاي فني خود را در هواي گرم کويري مي گذراند.
مدت زيادي است که هيونداي، سانتاکروز را مورد تست قرار مي دهد. از سال ۲۰۱۵ که اين خودرو در نمايشگاه ديترويت به عنوان کانسپت يک تراک ديزلي معرفي شد، هرساله بحث هاي زيادي پيرامون توليد نمونه نهايي اين خودرو وجود دارد. در سال ۲۰۱۸ توليد اين خودرو با مدل ۲۰۱۹ قطعي شده بود که باز هم هيونداي توليد اين خودرو را به تعويق انداخت. اما اين بار به نظر مي رسد توليد اولين پيکاپ نشان هيونداي قطعي شده و سانتاکروز با مدل ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد و براساس تخمين ها قيمت پايه ۲۵ هزار دلار را خواهد داشت.
مدت زيادي است که هيونداي مي خواهد سبد محصولات خود را با توليد شاسي بلندها و پيکاپ ها گسترش دهد. سانتاکروز هم يکي از خودروهايي است که طي سال هاي اخير هميشه جزئي از برنامه هاي اين کمپاني کره اي بوده و هست. امروز بازار کلاس شاسي بلند و تراک در ايالات متحد آمريکا قابل قياس با کلاس هاي ديگر نيست و سليقه بازار به سمت خريد اين خودروها رفته است. اما سانتاکروز را مي توان يک تراک دانست؟ احتمالاً نه! چراکه اين خودرو بر مبناي پلتفرم «توسان» ساخته شده است، يعني ساخت سانتاکروز مبنايي مشابه توليد کراس اوور کامپکتي با نام توسان را دنبال مي کند. پس قطعاً، چه از نظر ابعاد و چه از نظر پيشرانه، با يک تراک کامل طرف نيستيم. در کلاسي که رقباي متوسط سانتاکروز خودروهايي مثل تويوتا تاکوما، فورد رنجر و شورولت کلورادو هستند مي توان گفت سانتاکروز در رده پيکاپ هاي کامپکت قرار مي گيرد.
اما مشتريان هدف براي سانتاکروز اصلاً علاقه مندان به تراک نيستند؛ هيونداي در نظر دارد با اين خودرو جواناني را جذب کند که پيکاپي اسپرت مي خواهند و انتظار عملکرد عجيب و غريبي در بحث کشيدن بار و ديگر عملکردهاي قدرتي از خودروي خود ندارند. در واقع، سانتاکروز در رده پيکاپ هايي قرار مي گيرد که از نظر اقتصادي به صرفه بوده و در ابعاد کوچک تر قابليت هاي يک پيکاپ متوسط را ارائه ميدهد.
برخلاف بيش تر پيکاپ ها، سانتاکروز احتمالاً در نسخه استاندارد ديفرانسيل جلو است و نسخه تمام چرخ محرک به صورت آپشنال عرضه خواهد شد. گرچه از ابتدا اعلام شده بود اين پيکاپ به پيشرانه اي ديزلي مجهز خواهد بود، اما اين احتمال هم وجود دارد که پيکاپ هيونداي با موتور ۴ سيلندر توربو بنزيني عرضه شود.
در تمامي تصاوير منتشرشده از اين خودرو تا امروز، جزييات زيادي از طراحي اين خودرو قابل تشخيص نيست، اما گويا طراحي نسخه نهايي مشابه با طراحي بدنه اي است که پيش تر تصاوير جاسوسي آن در فضاي مجازي منتشر شده بود. در کل مي توان گفت طراحي خطوط بسيار شبيه به کراس اوورهاي اين برند، مثل توسان جديد و «سانتافه»، است. طراحي ستون سوم در سانتاکروز با ديگر پيکاپ ها متفاوت است. زاويه ستون C در اين خودرو به گونه اي است که گويا با يک شاسي بلند طرف هستيم که سقف قسمت عقب آن برداشته شده است.
کمپاني هيونداي قصد دارد سالانه ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه سانتاکروز را در جهان به فروش برساند. البته بايد ديد آيا آن ها اين تارگت فروش را مي زنند يا خير، اما با وجود قيمت منطقي، مصرف سوخت پايين، سطح بالاي تکنولوژي و ايمني بالا به نظر مي رسد رسيدن به اين اهداف کار سختي نباشد. اکنون بايد ديد هيونداي چه زمان از اولين پيکاپ خود پرده برمي دارد و چه قيمتي را براي اين پيکاپ در نظر مي گيرد.