برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نشانه های خرابی دینام خودرو

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ سيستم برق و شارژ خودرو از سه قسمت اصلي باتري، رگلاتور ولتاژ (Voltage Regulator) و دينام يا آلترناتور تشکيل شده است.
دينام يا آلترناتور توسط تسمه (Serpentine Belt or Drive Belt) به ميل لنگ متصل مي شود و انرژي ورودي خود را از موتور دريافت مي کند.

 
با شروع به کار موتور و چرخيدن ميل لنگ، روتور دينام نيز شروع به چرخيدن مي کند و با ايجاد خاصيت مغناطيسي در استاتور موجب مي شود از دينام جريان متناوب (Alternative Current) خارج شود. اين جريان با عبور از ديودهاي به کار برده شده در رگلاتور يک‌سوسازي مي شود و به جريان مستقيم (Direct Current) تبديل مي شود. جريان مستقيم خروجي از رگلاتور اکثر دينام ها داراي ولتاژي بين ۱۳ تا ۱۵ ولت است. اين جريان پس از تبديل شدن به جريان DC به دو بخش تقسيم مي شود، مقداري از آن براي شارژ باتري و مقداري ديگر نيز براي مصرف وارد مدار مي شود.

بروز مشکل در دينام مي تواند منجر به از کار افتادن موتور شود، زيرا در صورت عدم توليد انرژي الکتريکي توسط دينام ، خودرو برق مصرفي خود را از باتري تأمين مي کند و از طرفي، مي دانيم که شارژ باتري تنها مي تواند در مدت زمان محدودي خودرو را ساپورت کند و پس از مدتي خالي مي شود. بنابراين با از کار افتادن دينام نمي توانيم زياد به حرکت خود ادامه بدهيم زيرا برق مورد نياز براي جرقه زدن شمع تأمين نمي شود.

در نتيجه، بايد هميشه نسبت به اين قطعه حساسيت نشان داد تا در صورت خرابي نسبت به تعمير و يا تعويض آن اقدام نماييم.

برخي از نشانه هاي خرابي دينام به شرح زير است:

۱- شنيده شدن صداي ساييدگي (grinding sound) يکي از علائم خرابي قطعات دوار دينام است. در صورت بروز مشکل در قطعات دوار دينام اين صدا به گوش مي رسد و خبر از احتمال بروز مشکل در دينام مي دهد.

۲- سخت روشن شدن خودرو نيز مي تواند دليل درست عمل نکردن دينام باشد. سخت روشن شدن خودرو ناشي از نرسيدن برق کافي به استارت خودروست و دليل آن هم کم بودن توان باتري است و کم بودن توان باتري نيز ممکن است از شارژ نشدن توسط دينام و يا فاسد شدن خود باتري باشد که بايد بررسي شود. البته بايد گفته شود که بروز اين مشکل عمدتاً به علت فاسد شدن باتري است.

 
۳- تغيير نور چراغ هاي جلو با کم و زياد شدن دور موتور نيز يکي از دلايل مهم وجود مشکل در دينام است. براي تست اين مورد زماني که خودرو ساکن است چراغ ها را روشن کنيد و پدال گاز را فشار دهيد اگر در ميزان نور چراغ ها تغييري ايجاد شد دينام مشکل دارد و اگر با تغيير ميزان گشايش دريچه گاز تغييري در نور چراغ ها ايجاد نشد نتيجه مي گيريم که دينام سالم است.


۴- خراب شدن و يا کند شدن قطعات الکتريکي خودرو نيز مي تواند دليل بر درست کار نکردن دينام باشد. براي مثال، درست عمل نکردن برف پاک کن، قفل درها و گرم کن صندلي و يا کند شدن شيشه بالابر نيز از نشانه هاي خرابي دينام است.

به طور کلي بايد گفته شود که تمامي اين نشانه ها نتيجه شارژ نشدن باتري خودروست که دليل عمده آن هم درست عمل نکردن دينام است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره