یدک کش دوکابین مرسدس بنز؛ بازمانده دوران جنگ سرد

خودروکار/ خودروهاي نظامي قديمي مرگ ندارند. شايد براي مدت طولاني به خواب بروند اما دوباره احتياج مي شوند. براي همين است که جيپ هاي دوران جنگ جهاني دوم هنوز در جاده هاي امروز هم ديده مي شوند و هنوز هم قابل تعمير و نگهداري هستند.
حراجي بونهامس در بروکسل بلژيک Bonhams auctions ظرف چند هفته آينده خودروهايي به مزايده مي گذارد که يکي ازآنها بازمانده دوران جنگ سرد است و نام آلماني آن بسيار طولاني است 1974 Mercedes-Benz Unimog 406 Doppel Kabine 4x4 utility که در اين جا به اختصار نام «يونيموگ دوکابين» را براي آن به کار مي بريم.
يونيموگ خودروي نظامي است که مرسدس بنز براي ارتش آلمان غربي طراحي و تأمين کرده است. اکثر يونيموگ هاي مرسدس بنز تک کابين هستند اما اين مورد خاص که قرار است در حراجي عرضه شود، مدلي نادر و دوکابين است. فقط 353 دستگاه از اين مدل در مرسدس بنز بين 1974 تا 1986 توليد شده است. از ظاهر آن پيدا است که براي يدک کشي هواپيما طراحي شده و در حقيقت کاربرد کاميونت، وانت يا واگن را ندارد، چهار در هم نيست که در سدان ها دستبندي شود!
البته حراجي بونهامس هم تأييد مي کند که اين وسيله نقليه در حقيقت براي يدک کشي هواپيما بين سال هاي 1974 تا 1980 مورد استفاده قرار مي گرفته است اما بعد از آن تا سال 2017 در انبارها خاک مي خورده.
353 دستگاه داپل کابين 406 در کارخانه گاگنو Gaggenau و به سفارش ارتش و نيروهاي نظامي توليد شده است که از اين 353 دستگاه، به احتمال زياد هنوز 140 دستگاه موجود باشند و اوراقي يا اسقاطي نشده باشند. با اين حال حتي از اين 140 دستگاه باقي مانده، حداقل 100 دستگاه هم در شرايط مطلوبي نگه داري نشده اند و تعداد کمي بازسازي شده اند.
جلوي اين خودرو، قطعه صفحه مانندي قرار دارد که مانند دهان بند مي ماند و در حقيقت براي جلوگيري از آسيب و صدمه به بخش جلوي خودرو طراحي شده، صندلي هاي راننده و سرنشين ها بسيار بالا طراحي شده که ديد کافي را براي يدک کشي هواپيما فراهم کند. به طور طبيعي وزن اين وسيله نقليه هم بايد به قدر کافي زياد باشد که توان کشيدن هواپيما را داشته باشد. موتور 6 سيلندر 5.7 ليتري ديزلي آن 6 سرعته است و چون تا سال 2017 در انبار نگه داري شده، نياز به بازسازي دارد. صاحب آن بعد از آن که در سال 2017 آن را از انبار بيرون کشيده، دست به سر و روي آن هم کشيده و حالا بر اساس استانداردهاي توف TÜV قابليت استفاده در جاده هاي امروز را پيدا کرده است.
حراجي بونهامس قيمت آن را بين 59 تا 83 هزار دلار تخمين زده که به دليل نادر بودن آن، احتمالاً مشتري خاص خودش را خواهد داشت. يدک کش آن 48,500 پوند توان يدک کشي دارد.
يونيموگ هاي بنز، هوادارن خاصي دارد که استفاده هاي خاصي هم از آنها در نظر دارند. برخي از آنها براي رفت و آمد در دشت و دمن و آفرود مناسب هستند.