نماد آخرین خبر

چگونه بفهمیم عمر باتری خودرو رو به اتمام است؟

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
چگونه بفهمیم عمر باتری خودرو رو به اتمام است؟

ايران جيب/ باتري خودرو را شايد بتوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي خودرو دانست که شروع کار با آن صورت مي‌گيرد و زمينه ساز فعاليت بخش‌هاي ديگر خودرو نيز مي‌شود.
 
زماني که باتري خودرو سالم باشيد شارژ مي‌شود و شارژ را داخل خود نگه مي‌دارد. در نتيجه هنگام استارت زدن خودرو مي‌تواند شدت جريان لازم و نزديک به آن ميزان آمپري که درج شده را ايجاد کند. اما باتري که خراب شده باشد شارژ نمي‌شود و شارژ را در خود نگه نمي‌دارد.

اکثر صاحبان خودرو اين مسئله برايشان پيش آمده که يک روز صبح هنگام استارت زدن خودرو با روشن نشدن مواجه مي‌شوند. نخستين موردي که هنگام روشن نشدن خودرو به ذهن مي‌رسد تمام شدن باتري است اما چگونه مي‌توان قبل از اين که با چنين وضعيتي مواجه شويم از شرايط باتري خودرو و ميزان شارژ آن اطلاع پيدا کنيم.

يکي از بهترين راه‌ها براي اين که بفهميم باتري خودرو سالم است يا خراب استفاده از دستگاه ولت متر است. اين دستگاه ولت متر مي‌تواند ديجيتال يا آنالوگ باشد اما پيشنهاد مي‌کنيم از نمونه‌هاي ديجيتال استفاده کنيد چرا که کار کردن با آنها ساده تر است. حال مي‌رسيم به نحوه بررسي باتري توسط دستگاه ولت متر.

براي اين کار ابتدا سوييچ خودرو را کامل ببنيد و از خاموش بودن چراغ‌ها اطمينان پيدا کنيد. سپس کابل قرمزرنگ ولت متر را به قطب مثبت باتري وضل کنيد. براي پيدا کردن قطب مثبت باتري معمولا کنار آن يک علامت + زده شده يا رنگ آن قرمز است. يک کابل ديگر با رنگ سياه نيز در ولت متر وجود دارد که آن را به قطب ديگر باتري متصل مي‌کنيد.

بعد از آن بايد به عددي که ولت متر نشان مي‌دهد دقت کنيد چرا که اين مرحله جزو اصلي‌ترين موارد براي تشخيص عمر باتري است. لازم به ذکر است که ميزان ولتاژ به دماي محل استفاده نيز بستگي دارد اما ما دما را روي 26 درجه سانتي‌گراد در نظر مي‌گيريم. در صورتي که عدد ولتاژ روي 12.66 باشد يعني باتري 100 درصد سالم است. عدد 1.45 به معني 75 درصد و عدد 12.24 به معني 50 درصد سلامت باتري است. اين اعداد در صورتي که روي 12.06 يا 11.89 باشد به ترتيب نشان دهنده 25 درصد و 0 درصد است. بنابراين اگر با اعداد 12.06 و 11.89 مواجه شديد بايد به فکر خريد يک باتري جديد باشيد.

اين نکته را نيز بايد گفت که اعداد زير 75 درصد به طور کلي به معناي شارژ پايين باتري است. براي همين بهتر است در صورتي که با چنين اعدادي مواجه شديد به مدت 20 دقيقه با سرعت متوسط 65 کيلومتر بر ساعت با خودرو رانندگي کنيد يا از يک شارژر استفاده کنيد تا باتري شارژ شود. اما در صورتي که انجام اين کارها نيز نتيجه نداد عمر باتري خودروي شما به پايان رسيده است.

باتري‌ها چند سال عمر مي‌کنند؟
به طور کلي نمي‌توان عدد دقيقي براي عمر باتري خودرو اعلام کرد چرا که به ميزان استفاده از خودرو، نوع آن و برند سازنده بستگي دارد. اما معمولا باتري‌هاي بين 4 تا 5 سال عمر مي‌کنند. بنابراين اگر حداقل 4 سال از عمر باتري شما گذشته بهتر است ابتدا سلامت آن را با ولت متر بررسي کنيد و در صورتي که با اعداد کمتر از 75 درصد مواجه شديد به فکر خريد يک باتري نو باشيد.

سلامت دينام خودرو

نکته مهم ديگري که وجود دارد اين است که يک باتري ضعيف لزوما خراب نيست بلکه ممکن است شارژ نشدن آن به دينام خودرو ارتباط داشته باشد. در صورتي که دينام خودرو سالم نباشد در نتيجه باتري نيز به درستي شارژ نمي‌شود.

باتري به باتري
ممکن است عمر باتري خودروي شما به پايان رسيده و تازه متوجه آن شده ايد. براي باتري به باتري و روشن کردن خودرو چه مراحلي را بايد طي کرد. در اين خصوص مطالب زيادي تاکنون منتشر شده اما در ادامه به صورت خلاصه مراحل باتري به باتري را نيز آورده ايم:

1- کابل قرمز را به قطب مثبت خودرو با باتري خراب وصل کنيد.

2- طرف ديگر کابل قرمز را به قطب مثبت باتري سالم وصل کنيد.

3- کابل مشکي را به قطب منفي باتري سالم وصل کنيد.

4- کابل مشکي را به باتري خراب وصل نکنيد بلکه آن را به يک قسمت فلزي رنگ نشده ارتباط دهيد. بهتر است اين بخش يک پيچ يا مهر باشد.

5- خودروي سالم را روشن کنيد و 1 الي 2 دقيقه صبر کنيد.

6- خودروي با باتري خراب را استارت بزنيد و بعد از روشن شدن هر دو خودرو بگذاريد چند دقيقه کار کنند.

7- براي قطع کابل‌ها ابتدا از مشکي شروع کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره