مقایسه هیوندای اکسنت و کیا اپتیما
باشگاه خبرنگاران/ يکي از مقايسههاي خودرويي پر مخاطب بازار، هيونداي اکسنت و کيا اپتيما است. اين ۲ خودرو به دليل شباهت ظاهري متقاضيان يکساني دارند، اما بسياري از افراد براي انتخاب يکي از اين ۲ خودرو دو دل هستند. در اين گزارش قصد داريم مشخصات فني هر ۲ خودرو را بيان کنيم تا بتوانيد انتخاب بهتري براي خريد داشته باشيد.
معرفي هيونداي اکسنت :
هيونداي اکسنت ساخت کشور کره جنوبي بوده و از سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. اين خودرو مجهز به موتور ۴ سيلندر ۱۶ سوپاپ است و حجم موتور ۱۵۹۱ سي سي و حداکثر قدرت ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقيقه را دارد.
از ديگر امکانات اين خودرو مي توان به گيربکس ۴ سرعته خودکار، رينگهاي ۱۴ و ۱۶ اينچي، تنظيم آينههاي جانبي به صورت برقي، سانروف (سفارشي)، سيستم تهويه مطبوع به صورت دستي (خودکار به صورت سفارشي)، دکمه استارت موتور و سيستم ECO Drive براي نشان دادن حالت بهينه در حين رانندگي اشاره کرد.
هرچند که بيش از ۸ سال از طراحي اکسنت ميگذرد، همچنان چهرهاي قابل قبول و مدرن ارائه ميکند. البته بعضي تفاوتها، بين سبک طراحي اين خودرو و مدلهاي امروزي هيونداي به وضوح ديده ميشود، اما به عنوان يک محصول نسبتا اقتصادي با آپشنهاي متوسط، مشکل ظاهري در جذب مشتري ندارد. اين خودرو داراي سنسور عقب، دوربين عقب (نمايش تصوير روي آينه مياني)، نشان دهنده باد لاستيکها، سيستم کمکي در سربالايي (HAC) و کروز کنترل (سفارشي) است.
کيا اپتيما هيبريدي امکاناتي دارد؟
کيا اپتيما نيز همانند هيونداي اکسنت ساخت کش
از امکانات اين خودرو مي توان به تنظيم هشت جهته صندلي راننده و شش جهته صندلي سرنشين جلو، پاور ويندوز، مانيتور، کامپيوتر سفري، ايموبيلايزر، قطب نما، سيستم ورود و استارت بدون کليد، تصفيه کننده هوا، تهويه هوا با کنترل جداگانه براي سرنشينان جلو، تريم پارچهاي اشاره کرد.
اپتيما هيبريد موجود در بازار کشورمان به لحاظ ظاهري نيز به راحتي از اپتيماي بنزيني، قابل تشخيص است به عنوان مثال کافي است به فرم خاص جلوپنجره، تغيير سپرهاي جلو و عقب و همچنين تغيير رينگها در اپتيما هيبريد توجه کنيد.
کابين هر دو مدل بنزيني و هيبريدي نيز کاملا مشابه يکديگر است و فقط در مدل هيبريدي، صفحه کيلومتر خودرو تغيير کرده است اما برخلاف اپتيما JF بنزيني، اين هيبريدي فاقد موتور ۲.۴ ليتري است چراکه از يک موتور ۲.۰ ليتري GDI با قدرت ۱۵۴ اسب بخار به همراه يک موتور الکتريکي با قدرت تقريبي ۶۰ اسب بخار بهره ميبرد.
اپتيما هيبريد همچون سوناتا هيبريد، فاقد حالت رانندگي تمام برقي است يعني تصميمگيري براي اينکه در چه زماني از موتور بنزيني و در چه زماني از موتور الکتريکي استفاده شود، برعهده ECU خودروست نه برعهده راننده! در حالت توقف کامل يا در سرعتهاي کم، موتور الکتريکي وارد مدار ميشود، ولي در صورت شتابگيري ناگهاني يا افزايش سرعت خودرو، موتور الکتريکي هم بلافاصله به مدار ميآيد. اما اپتيما هيبريدي به لحاظ آپشن، يک پله پايينتر از اپتيما جيتي لاين است.
خودرو | |
هيونداي اکسنت | کيا اپتيما هيبريدي |
کشور سازنده | |
کره جنوبي | کره جنوبي |
سال (طراحي) | |
2012 | 2016 |
موتور | |
4 سيلندر 16 سوپاپ | 4 سيلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور | |
1591سي سي | 1999سي سي |
حداکثر قدرت | |
124 اسب بخار در 6300 دور در دقيقه | 192 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه |
حداکثر گشتاور | |
156 نيوتن متر در 4200 دور در دقيقه | 367 نيوتن متر در 1770 دور در دقيقه |
جعبه دنده | |
4 دنده خودکار | شش سرعته اتوماتيک |
شتاب 0 تا 100 | |
11.4 ثانيه | 9.3 ثانيه |
حداکثر سرعت | |
184 کيلومتر در ساعت | 192 کيلومتر در ساعت |
وزن | |
1060 کيلوگرم | 1573 کيلوگرم |
اندازه (ميليمتر) | |
4370 طول - 1700 عرض - 1457 ارتفاع | 4854 طول - 1859 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بين دو محور | |
2565 ميليمتر | 2805 ميليمتر |
مصرف سوخت ترکيبي | |
6.4 ليتر در هر صد کيلومتر | 5.6 ليتر در هر صد کيلومتر |
حجم باک | |
43 ليتر | 60 ليتر |
استاندارد آلايندگي | |
يورو 4 | يورو 5 |
ترمز و پايداري | |
ABS - EBA - EBD - VSC - TCS | چهارچرخ ديسکي و مجهز به ABS ، EBD ، ESC ، VSM |
کيسه هوا | |
کيسه هواي سرنشينان جلو - کيسه هواي پردهاي - کيسه هواي جانبي - مجموعا 6 کيسه هوا | راننده و سرنشين جلو، جانبي و پردهاي |
سيستم صوتي | |
سيستم صوتي با قابليت پخش CD، MP3، USB و AUX به همراه 4 بلندگو و 2 توئيتر - بلوتوث - دکمههاي کنترل سيستم صوتي روي فرمان | سيستم صوتي حرفهاي هارمن کاردن |