خودرو بانک/ شايد همچنان بتوان دولت، خودروسازان و برخي اوقات واردکنندگان را مقصر اصلي مشکلات اين روزهاي بازار خودرو و افزايش سرسام‌آور قيمت خودرو دانست، اما بدون شک مردم يعني خود من و شما نيز در اين اتفاق بي‌تقصير نيستم، اصلاً بي‌تقصير نيستيم.

روز گذشته خبر فروش دنا پلاس توربو شارژ از سوي نخستين خريداران اين خودرو و سوداي کسب سود 300 ميليوني براي حدود يک سال انتظار واکنش‌هاي بسياري را در پي داشت، اما مگر اين نخستين بار است که اين‌چنين اتفاقي در بازار خودرو کشورمان مي‌افتد؟

اگر حافظه‌تان ياري کند ازاين‌دست اتفاقات در کشور ما اصلاً کم نبوده و بسياري از اوقات خريداران خودرو به اميد به دست آوردن سود چند 10 ميليوني و اکنون چند 100 ميليوني تصميم‌هاي غيرمنطقي گرفته‌اند.

فروش سيتروئن c3 را به خاطر داريد؟ آن زمان درحالي‌که فروش اين خودرو اينترنتي بود و خريداران به‌سختي مي‌توانستند نسب به خريد اقدام کنند، يکي از شرکت‌هاي ليزينگ که مديرعاملش اکنون در زندان است تنها با يک آگهي و تحويل يک‌هفته‌اي c3 تعداد زيادي از خريداران خودرو که تنها به سود آن‌چناني فکر مي‌کردند و اصلاً با خود ذره‌اي فکر نکردند که چه طور فرداي فروش اينترنتي از سوي سايپا آن‌هم با تحويل چندماهه اين شرکت يک‌هفته‌اي اين خودرو را به آن‌ها تحويل مي‌دهد؟ اقدام به خريد کردند، خب نتيجه از ابتدا معلوم بود؛ هيچ خبري از خودرو نبود.

مثال ديگري بزنيم؛ رونمايي خودروهاي لوکسژن از سوي آرمان موتور کوير را خاطرتان هست؟ آن زمان‌ هم درحالي‌که هنوز مشخصات فني و حتي کاتالوگ‌هاي خودرويي که قرار بود وارد کشور شود مشخص و منتشرنشده بود، برخي مردم شبانه جلوي نمايندگي اين شرکت در سعادت‌آباد صف مي‌ايستادند تا خودرو ثبت‌نام کنند، البته که مديران آرمان موتور کوير هيچ‌وقت اقدام به فروش خودروهاي لوکسژن نکردند، اما سؤال از آن خريداران عجول است، اگر آن زمان خريد انجام مي‌شد و بر اساس روندي که اتفاق افتاد خودرويي وارد نمي‌شد؟ خود شما به‌اندازه فروشندگان مقصر نبودين؟

داستان فروش فولکس را چي؟ خاطرتان هست؟ از نيمه‌هاي شب صف طول و درازي براي خريد پاسات و تيگوان ايجاد شد، حتي داخل صف دعوا هم مي‌شد، چرا؟ اختلاف 90 ميليون توماني از در نمايندگي تا بازار آزاد، تازه آن زمان دلار 13 تومان بود نه 24 تومان!

اصلاً مثالي بافاصله زماني خيلي نزديک؛ چند روز پيش خبر همکاري کارمانيا با يک شرکت توليدکننده خودرو برقي منتشر شد، از همان موقع خيل خريداران خودرو جديد کارمانيا به سمت اين شرکت روانه شدند، اين درحالي‌که است که هنوز زمان عرضه اين خودرو، مشخصات دقيق و حتي قيمت آن مشخص نيست، از سوي ديگر اصلاً در ابتدا کارمانيا بايد با عرضه و تحويل اين خودرو جوابگوي خريداران محصولات byd باشد و سپس نسبت به فروش اين خودرو اقدام کند.

ازاين‌دست مثال‌ها در طي اين سال‌ها بسيار است، تأکيد مي‌کنم با اين نمونه‌ها اصلاً به دنبال مبرا کردن شرکت‌ها و دولت در اقدامات ناصحيح در صنعت خودرو نيستم اما واقعاً خود مردم، همين ما و شما هم به همان اندازه در به وجود آمدن شرايط امروز بازار خودرو تقصيرکار هستيم.

بدون شک بهتر است در کنار مقصر دانستن شرکت‌هاي خودروساز، دولت و همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور؛ در ابتدا سوزني به خودمان بزنيم؛ ما هم به همان اندازه تقصيرکاريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar