خراسان/ در حالي که بررسي ها نشان مي دهد امسال در بازار خودرو هر ماه شاهد نوسان بوده ايم مسئولان همچنان دستور مقابله با گراني مي دهند
 
اين روزها وضعيت بازار به شدت به هم ريخته   و قيمت ها هر لحظه افزايش پيدا مي کند، از بازار مسکن گرفته تا بورس و خودرو و حتي مواد خوراکي. به تازگي هم تصويري عجيب از دپوي محصولات ايران‌خودروي بابل در شبکه هاي اجتماعي منتشر شده است که بازتاب زيادي در شبکه هاي اجتماعي داشته. هر چند مديرعامل ايران خودروي بابل گفته خودرو‌هاي دپو شده ،نقص فني دارند اما برخي کارشناسان معتقدند ايران خودرو منتظر است تا با توجه به اجازه افزايش قيمت در هر سه ماه اين خودروها را پس از افزايش قيمت‌   ترخيص کند.البته برخي هم معتقدند با توجه به اين که حجم زيادي از اين خودروها متعلق به تعهدات قبلي است. اين تصوير در حالي مورد توجه قرار گرفته که در چند روز اخير قيمت خودروها به شکلي غيرقابل باور افزايشي بين 8 تا 40 ميليون تومان داشته است. اين افزايش بي رويه در حالي رخ مي دهد که به گفته سخنگوي تعزيرات دست تعزيرات براي برخورد با گران فروشي خودرو بسته است! ياسر رايگاني در گفت و گوي ويژه خبري گفته که زماني گران فروشي مصداق پيدا مي‌کند که سقف قيمت کالا و خدمات، مشخص باشد اما با توجه به اين که سقف قيمت خودرو‌ها در بازار و سطح خرده فروشي و عرضه مشخص نيست، دست اين سازمان براي برخورد با گران فروشي بسته است. با اين حال امروز نگاهي داريم به آشفته بازار خودرو و موج هاي افزايش قيمت که در زمان هاي مختلفي شکل گرفته و توجيه و دلايل مسئولان وقت را درباره اين افزايش قيمت ها بررسي مي کنيم.
 
فروردين 99 |مقصر فضاي مجازي
بازار خودرو در روزهاي آغازين سال ۹۹ به دليل بحران شيوع بيماري کرونا ‌تعطيل بود اما فعالان بازار خودرو بيکار نبودند و در فضاي مجازي شروع به فعاليت کردند و قيمت ها لحظه به لحظه افزايش داشت تا جايي که قيمت‌ها نجومي شده است و حتي به نسبت اسفند سال گذشته که اوج گراني خودرو در يک سال رخ داده بود هم بالاتر رفت.  همين اتفاق باعث شد تا در روزهاي پاياني فروردين، دستور حذف قيمت از آگهي فروش خودرو در سايت هاي فروش رقم بخورد اما اين کار هم باعث کم شدن قيمت خودرو در بازار نشد. البته بسياري از کارشناسان به جز تاثير فضاي مجازي ،تعطيلي بخش شماره گذاري خودروسازها را هم در گراني تاثير گذار دانسته بودند. در همان روزها هم رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران گفته بود: «هرچند در بازار تقاضايي وجود ندارد، خريداري در بازار نيست و معاملات راکد است اما همچنان قيمت ها رو به افزايش است.»


ارديبهشت 99 | حضور مافيا و ترس از کاهش سرمايه
ارديبهشت نقطه عطفي بر گراني خودرو بود تا جايي که اولين بار زمزمه پرايد 100 ميليوني در اين ماه مطرح شد. در اين ماه ،وزير صمت هم توسط رئيس جمهور برکنار شد و برخي يکي از دلايل اين اتفاق را گراني هاي مهار نشده و لجام گسيخته خودرو اعلام کردند. هرچند به دليل کرونا همه بازارها دچار رکود شده بود اما تورم لحظه به لحظه در حال افزايش بود و به عقيده برخي از کارشناسان برخي از مردم براي تبديل نقدينگي شان به سرمايه به سراغ بازار خودرو آمده بودند تا ارزش پول شان را حفظ کنند. البته جعفر برکتين، عضو اتاق بازرگاني ايران ،تقاضاي کاذب و حضور مافيا را هم يکي از عوامل اصلي افزايش قيمت نجومي و بدون ضابطه خودرو در بازار بيان کرده بود.


خرداد 99 | کاهش قيمت ها
در حالي که امسال در هرماه شاهد اوج قيمت خودرو بوديم اما در اين ماه قيمت خودرو نسبت به ماه قبل از آن، کاهشي بين 2 تا 15 ميليون در خودروهاي مختلف داشت. يک کارشناس خودرو دليل ارزان شدن خودرو در اين ماه را ثبات قيمت دلار و پيش فروش خودروسازها اعلام کرد البته حضور مدرس خياباني به عنوان سرپرست وزارت صمت هم به نظر در کاهش قيمت ها تاثير داشت. هر چند که در ماه هاي بعد، اين تاثير روز به روز کاهش داشت و قيمت ها افزايش پيدا کرد.


تير 99 | قيمت ارز و نبود عرضه
امسال تنها در خرداد ماه بود که قيمت خودرو نسبت به ماه قبل از آن با کاهش قيمت همراه بود. تيرماه هم نسبت به خرداد جهش قيمتي بالايي داشتيم و چيزي بين 8 تا 55 ميليون تومان قيمت ها افزايش پيدا کرد. حجت ا... فيروزي سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس ،دليل گراني خودرو در اين ماه را ناشي از مشکلات موجود در نظام اقتصادي کشور دانست.  او گفته: «درحال‌حاضر قيمت‌ ها تابع معادلات اقتصادي نبوده و متاثر از مسائل سياسي و رواني است، مادامي‌که مسائل رواني حاکم برجامعه به درستي مديريت نشود، نمي‌توان قيمت‌ها را به سمت منطقي شدن هدايت کرد.»


مرداد 99 | متعادل نبودن عرضه و تقاضا
در اين ماه هم قيمت نسبت به ماه پيش از خودش ،افزايش زيادي بين 5 تا 30 ميليون  داشت. ابوالفضل خلخالي، کارشناس صنعت خودرو  در گفت و گويي اصلي ترين دليل اين افزايش قيمت را متعادل نبودن عرضه و تقاضا بيان کرده بود. او گفته: «متعادل نبودن عرضه و تقاضا به اين معني است که تعداد خودرو در بازار کم و متقاضيان خريد زياد هستند.»


شهريور 99      بالارفتن قيمت ارز
بالا رفتن قيمت ارز هميشه از اصلي ترين دلايل گراني خودرو بوده است.  البته رئيس اتحاديه نمايشگاه داران تهران ،يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت خودرو را تامين نياز بازار توسط دارندگان خودرو اعلام مي کند. او مي گويد: «به دليل اين که خودروسازها هيچ خودرويي در اختيار نمايشگاه ها قرار نمي دهند و سقف قيمتي هم براي خودرو تعيين نشده ،دارندگان خودرو قيمت بازار را تعيين مي کنند.» البته نبود فروش فوري و تحويل ندادن به موقع خودرو توسط خودروسازها هم به اين گراني دامن مي زند. اين در حالي است که به گفته فعالان بازار خريدار به هيچ عنوان ديده نمي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar