ايرنا/ مديرعامل شرکت ديزل سنگين ايران گفت: طراحي اوليه نخستين موتور ديزل ملي چهار هزار اسب بخار تکميل شد و براساس تفاهمنامه سه جانبه اي که بين شرکت‌هاي مپنا، دسا و راه آهن جمهوري اسلامي ايران در آينده اي نزديک به امضا خواهد رسيد، اين موتور با هزينه اوليه يکهزار ميليارد ريال توليد مي‌شود.

مديرعامل شرکت ديزل سنگين ايران که در شهرک صنعتي آمل مستقر است امروز در حاشيه رونمايي طرح اوليه اين موتور به خبرنگار ايرنا گفت : اين تفاهمنامه پيش درآمدي براي عقد قرارداد توليد اين موتورهاست و در يک بازه زماني ۲ ماهه پس از امضاي تفاهمنامه درنظر گرفته شده است تا پيش زمينه هاي توليد بررسي شود.

مصطفي نيازي افزود : اين موتورها از روي يک الگو و نمونه خارجي قديمي پرکاربرد ساخته مي شود و تلاش خواهد شد حداکثر بومي سازي تدريجي روي اين موتورها در بازه زماني سه ساله صورت گيرد تا نهايتا نمونه ۱۰۰ درصد بومي توليد شود.

وي تغييرات مدنظر را بومي کردن موتور را شامل بهينه سازي در مورد توان ، عملکرد و مسائل صوتي و آلايندگي معرفي کرد و اظهار داشت : طول عمر اين موتور ۶۰ هزار ساعت و هزينه ساخت هر يک عدد موتور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار يورو خواهد بود.
نيازي افزود : هزينه اوليه درنظر گرفته شده براي نمونه محصول يکهزار ميليارد ريال است که پس از مونتاژ و تست اوليه توليد خواهد شد.

وي افزود : ظرفيت سالانه توليد اين موتور در شرکت ديزل سنگين ايران ۳۰ دستگاه است و هر موتور با قدرت سه مگاوات براي يک لوکوموتيو استفاده خواهد شد.
اين تفاهمنامه ميان شرکت " مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران " (مپنا) ، شرکت " ديزل سنگين ايران " (دسا) و شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به امضا خواهد رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar