ايلنا/ دبير انجمن واردکنندگان افزايش قيمت خودرو را آرزوي ديرينه خودروسازان عنوان کرد و گفت: با توجه به افزايش قيمت خودرو متناسب با ارز ادعاي خودکفايي در توليد خودرو واهي است.
مهدي دادفر در گفت‌وگو با ميزان با اشاره به وضعيت بازار خودرو اظهار کرد: بنابر آمار‌هاي ۱۰ سال گذشته نياز بازار ايران به خودرو ساليانه ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است در حالي که سال ۹۷ و ۹۸ به ترتيب ۹۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور توليد شد و اين نشان کسري توليد ۹۰۰ هزار دستگاه طي دو ساله گذشته دارد، از سوي ديگر وضعيت توليد در سال جاري نيز چندان تغيير نکرده است.


ممنوعيت واردات خودرو به بهانه حمايت از توليد داخلي 
دبير انجمن واردکنندگان خودرو تصريح کرد: در سال ۹۵ به بهانه حمايت از توليد داخلي شرکت‌هاي غيرنمايندگي واردکننده خودرو را حذف کردند و سال ۹۶ سايت ثبت سفارش خودرو را بستند و شرکت‌هاي نمايندگي را حذف کردند و طي چهار سال گذشته خودرويي به کشور وارد نشده است.

وي افزود: پيش از اين التهابات ارزي و تحريم‌ها ظالمانه ادعا‌هاي فراواني از سوي برخي مسئولان حوزه صنعت مبني بر توليد داخلي خودرو و خودکفايي در اين صنعت به کرات عنوان شد، اما با تحريم‌هاي بين المللي و افزايش نرخ ارز صحت اين ادعا زير سوال رفت.

دادفر بيان کرد: حمايت از توليد داخلي مخصوصا در خودرو به عنوان يکي از بخش‌هاي اصلي صنعت امري انکارناپذير است، اما توقع مصرف کننده براي استفاده از خودرو باکيفيت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو بيان کرد: در حال حاضر تنها بايد مدل و نظرياتي را مورد توجه قرار داد که منجر به کاهش قيمت‌ها و توزيع مناسب شود و هدف‌هاي ديگر را در اولويت بعدي قرار داد.

وي افزود: طي سه دهه گذشته به دليل ضعف در قراردداد‌ها و عدم پيگيري مديران شرکت‌هاي خودرو سازي شاهد عدم خودکفايي در توليد قطعات خودرو‌هاي هستيم که نزديک به ۳۰ سال به مونتاژ آن مشغول هستيم که از فناوري روز نيز بهره نمي‌برند.
به گفته وي، وابستگي ارزي بسياري از خودرو‌ها بالا است به گونه‌اي که خودرو پرايد نزديک به ۲۵۰۰ دلار وابستگي ارزي دارد.


بيکاري ۱۶ هزار نفر در پي ممنوعيت واردات خودرو 
دادفر عنوان کرد: ممنوعيت واردات خودرو نزديک به بيکار شدن ۱۶ هزار فعال اين بخش شده است و زيان‌هاي جبران ناپذيري به اين بخش در جهت حمايت از خودروسازاني شد که تحت مالکيت وزارت صمت است.

دبير انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اين سوال که ممنوعيت واردات خودرو با هدف جلوگيري از خروج ارز صورت گرفته است؛ اظهار کرد: از سال ۷۴ تا ۹۷ با رديف کد تعرفه ۸۷۰۳ که مربوط به واردات خودرو است، مجموعا ۶۷۸ هزار و ۱۴۲ دستگاه خودرو وارد شده و در بهترين سال واردات ۹۵ هزار و ۶۵۶ خودرو به ارزش ۲ ميليارد و ۲۴ هزار دلار که معادل ۴.۵ درصد از سهم واردات سالانه کشور را به خود اختصاص داده و از سال ۷۴ تا ۹۷ مجموعا تنها ۲.۸۳ درصد از مجموع صادرات ايران بوده است.
وي افزود: آيا سهمي که واردات خودرو در مقابل خدماتي که از قبيل کاهش مرگ ومير، کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و افزايش رفاه مردم و متعادل سازي بازار خودرو ارائه مي‌دهد، در مقابل ممنوعيت واردات تناسب دارد؟


زيان انباشته خودرو سازان به ۳۰ هزار ميليارد تومان رسيده است
دادفر عنوان کرد: افزايش قيمت اولين و آخرين آرزوي خودروسازان بوده و اين موضوع به دليل حضور اين دو شرکت در شاخه‌هاي متعدد و فراوان تويلد قطعات است که هيچ توجيه اقتصادي ندارد، اين تصميم باعث افزايش زيان انباشته به ۳۰ هزار ميليارد تومان شده است.

دبير انجمن واردکنندگان خودرو بيان کرد: خودرو سازان براي تامين اين زيان انباشته دو راه پيش رو دارند راه اول اين است که نهضت کاهش هزينه و تغيير ساختار انجام دهند و راه ديگر افزايش قيمت نهايي خودرو است.
دادفر بيان کرد: چابک سازي خودروسازان به معني تعديل نيروي انساني نيست و بايد نسبت به تعديل فعاليت‌هاي که هيچ توجيحي اقتصادي ندارند مانند مشارکت در توليد تجهيزات فرعي خودرو، رنگ، آينه و ساخت کارخانه‌هاي خودروسازي در کشور‌هاي که زمينه توسعه ندارند، اقدام کرد.


شکاف قيمت ميان خودرو داخلي و خارجي زمينه افزايش قيمت 
وي با اشاره به ممنوعيت واردات خودرو و استراتژي آن‌ها براي افزايش قيت تصريح کرد: سال ۹۴ سانتافه ۲۸۰ ميليون تومان و هايما ۹۰ ميليون تومان بود، زماني مي‌توان هايما را ۳۰۰ ميليون رساند که قيمت سانتافه به ۱ ميليارد تومان برسد و اين موضوع شرايط را براي ايجاد فاصله بين قيمت خودرو داخلي و خارجي فراهم مي‌کند و زمينه افزايش قيمت خودرو‌هاي داخلي به صورت پلکاني همان طور که امروز اتفاق افتاده، ايجاد مي‌شود.
دادفر عنوان کرد: مهندسي بازار خودرو از سال ۹۴ به همراه تحريم‌هاي ظالمانه شرايط براي افزايش بي رويه خودرو را فراهم کرد.


کاهش ۵۰ درصدي قيمت خودرو‌هاي خارجي با آغاز واردات 
دبير انجمن واردکنندگان خودرو بيان کرد: با دلار ۲۵ هزار توماني يک سانتافه به قيمت ۱ ميليارد تومان به دست مصرف کننده مي‌رسد در حالي که قيمت اين روز‌هاي خودرو سانتافه به دليل نبود عرضه به ۲ ميليارد و ۱۰۰ ميليون رسيده است.

وي افزود: با فراهم شدن زمينه واردات و اين کاهش حدودي ۵۰ درصدي خودرو‌هاي خارجي، ساير اتومبيل‌هاي بازار نيز با ريزش قيمت مواجه مي‌شوند، اما برخي نمي‌خواهند اين مهم اتفاق انجام شود و به دنبال جبران ۳۰ هزار ميليارد تومان بدهي انباشت شده؛ هستند.


پيش فروش خودرو تنها راهکار کاهش التهاب در بازار نيست
دادفر بيان کرد: طرح‌هاي پيش فروش خودرو به دليل عدم توانايي توليد خودرو و توزيع مناسب براي مصرف کننده، التهابات بازار را افزايش مي‌دهد و در شرايط فعلي بايد توزيع خودرو در بازار را افزايش داد و شرايط براي واردات خودرو توسط خود مردم را فراهم کرد.

دبير انجمن واردکنندگان خودرو بيان کرد: با کاهش التهابات بازار و تامين نياز مي‌توان به فکر توليد خودرو باشند، با توجه به زمانبر بودن توليد قطعات مهم در صورت تصميم گيري براي توليد در همين امروز، نتيجه آن سال آينده مشخص مي‌شود، آيا مي‌توان بازار را تا سال آينده ملتهب نگه داشت؟

وي افزود: در شرايط فعلي نمي‌توان چندان به وضعيت بازار خودرو اميدوار بود و حتي مي‌توان ادامه سير افزايش قيمت را پيش بيني کرد.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: يکي از تاکتيک‌هاي کاهش التهاب بازار پيش فروش است و نمي‌توان براي مديريت مصرف تنها به اين روش اکتفا کرد، در صورتي که مصرف کنندگان از پس از ثبت نام در اين طرح‌هاي پيش فروش خودرو خود را در زمان سررسيد دريافت نکنندف اعتماد مردم به اين موضوع از بين خواهد رفت و التهابات بازار افزايش خواهد يافت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar