نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

قیمت های نجومی و بی منطق در بازار خودروهای وارداتی

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
قیمت های نجومی و بی منطق در بازار خودروهای وارداتی

خودرو بانک/ ماجراي خودرو در کشور به چيزي عجيب و غريب تبديل شده و درحالي که بازار کشور تمام و کمال در اختيار خودروسازان داخلي قرار گرفته، همچون بچه هاي لوسي شده اند که هرچه بيشتر به آنان توجه کنيد و حمايتشان کنيد، باز هم چيزهاي بيشتري از والدين خود مي خواهند.

شرکت هاي خودروساز داخلي در طول چند دهه اخير با نبود رقيبي درست و حسابي، محصولات خود را با خيال راحت به مشتريان فروخته اند و حتي در ماه هاي اخير براي خريد محصولاتشان صف هاي خريد چند ميليون نفري تشکيل شده تا از اين بابت خيالشان راحت باشد که در بازار کشور کسي مزاحم کارشان نمي شود.

با اين حال، موضوع خودرو به طور کلي حال و روز خوشي در کشور ندارد و تصميمات عجيب، بي منطق و کش دار نهادهاي دولتي در ايجاد محدوديت ها، باعث شده تا بازار خودرو به همچين فلاکتي گرفتار شود و حتي به تازگي شاهد کف قيمت 100 ميليون توماني براي ارزان ترين خودروهاي صفر کيلومتر بازار هم باشيم که پيش از اين در رابطه با آن صحبت کرده ايم.

اما بدتر از بازار خودروهاي داخلي، بازار خودروهاي خارجي هستند که در نبود خودروهاي بروز و ممنوعيت 2 ساله واردات، قيمت هاي عجيب و غريبي را براي موجودي هاي فعلي بازار ايران شاهد هستيم و قسمت عذاب آور اين ماجرا، خودروهاي وارداتي کارکرده هستند که با احتساب نرخ فعلي دلار در بازار آزاد، از مدل هاي صفر کيلومتر 2020 همان برند قيمت بيشتي دارند.

ايراني ها تاوان چه چيزي را مي پردازند؟!
اجازه دهيد نمونه اي را در خودروبانک مرور کنيم. به عنوان مثال اگر نگاهي به قيمت بي ام و X4 جديد 2020 در بازار آمريکا داشته باشيم، نسخه پايه اين خودرو که با داشتن موتور 2 ليتري چهار سيلندر امکان ورود به بازار کشور را هم داشته باشد، قيمتي معادل 54 هزار دلار دارد که اگر همين قيمت را با نرخ فعلي دلار محاسبه کنيم، به رقم تقريبا 1 ميليارد و 200 ميليون توماني خواهيم رسيد و اگر تعرفه گمرکي و سود فروشنده و ديگر هزينه هاي آن را در نظر بگيريم، به قيمتي کمتر از 3 ميليارد تومان خواهيم رسيد.

اما با اين حال، در بازار خودروي کشور و در غياب خودروهاي جديد خارجي، شاهد جولان خودروهاي کارکرده وارداتي و يا صفر کيلومترهاي دپو شده دلالان هستيم که اکنون سر از خاک بيرون آورده و با قيمت هاي نجومي و چندين برابري فروخته مي شود و براي مدل هاي کارکرده 2016 يا 2017 بي ام و X4، قيمتي بالاتر از 3 ميليارد تومان تعيين شده است که نابساماني بازار خودروي ايران را به وضوح نشان مي دهد.

در مثالي ديگر مي توانيم خودروي کيا سورنتو را معرفي کنيم که نسخه صفر کيلومتر GT لاين در بازار کشور به قيمت حدودا 2 ميليارد و 200 ميليون توماني فروخته مي شود، يعني حدودا ايراني ها براي خريد اين اتومبيل هزينه 97 هزار دلاري پرداخت مي کنند که با همين سرمايه در بازار خارجي مي توان علاوه بر خريد 2 دستگاه کيا سورنتو نسل جديد، يک دستگاه خودروي کيا اپتيما هم در کنار آن خريداري کرد!.

قيمت گذاري براي خودروهاي لوکس آلماني در بازار ايران عجيب تر از تمامي خودروها هستند و در حال حاضر براي خريد يک نسخه صفر کيلومتر 2017 بي ام و سري 7، بايد هزينه کمتر از 6 ميليارد توماني را پرداخت کنيد!، حال آنکه با همين سرمايه حدودا 252 هزار دلاري مي توان در بازار خارج علاوه بر خريد 2 دستگاه شاسي بلند لوکس بي ام و X7، يک شاسي بلند نسل جديد بي ام و X3 هم خريداري کرد که در نوع خود جالب توجه است!.

راه چاره چيست؟

همانطور که گفتيم، حدود 2 سالي مي شود که واردات خودروهاي جديد و بروز به بازار کشور ممنوع شده و ترخيص هاي اخير خودرو از گمرکات کشور هم مربوط به خودروهاي دپو شده اي مي شود که پيش از ممنوعيت واردات به گمرکات کشور وارد شده اند و همين خودروها به عنوان معياري، در حال حاضر تعيين کننده سقف قيمتي در بازار شده اند.

با کوچک ترين نوسان نرخ ارز، قيمت خودروهاي وارداتي تغييرات چشمگيري به خود مي گيرد و با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، شاهد کمترين ريزش ممکن براي خودروهاي وارداتي هستيم و از آنجايي که وارداتي در کار نيست، خودروهاي صفر کيلومتر موجود درحالي که عمرشان بيشتر مي گذرد، روز به روز ارزش آنان هم در کشور افزايش پيدا مي کند.

حال تنها چاره اي که مي توان براي مهار قيمت هاي سرکش خودروهاي وارداتي پيدا کرد، آزادسازي واردات خواهد بود که با ورود خودروهاي نسل جديد به بازار ايران، هم مي توان بخشي از تقاضاي موجود در بازار را به سمت خريد اين دسته از وسايل نقليه سوق داد و هم مي توان با تعيين سقف قيمتي جديد شاهد شکسته شدن قيمت هاي عجيب و غريب خودروهاي نسل قبل و يا حتي خودروهاي دست دوم موجود در بازار کشور باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar