ردپای مصوبه افزایش سه ماهه قیمت خودرو در گرانی چهارچرخها

ميزان/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: مصوبه اجازه افزايش قيمت سه ماهه خودرو توسط خودروسازان يکي از دلايل گراني عجيب و غريب چهارچرخها در روزهاي اخير است.
بنا به اعلام خانه ملت، روحالله ايزدخواه مصوبه اجازه افزايش قيمت سه ماهه به خودروسازان را يکي از دلايل گراني عجيب و غريب چهارچرخها در روزهاي اخير دانست و گفت: طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار چهارچرخها با۲۰ ماده تدوين شد؛ در اين طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکانپذير است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود.
عرضه خودرو خارج از بورس در طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو حکم قاچاق کالا را دارد
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه براساس اين طرح عرضه خودرو خارج از بورس حکم قاچاق کالا را دارد، افزود: قيمتگذاري، کيفيت، نحوه تامين مالي خودروسازان با تصويب طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو به صورت شفاف مشخص ميشود.
به گفته عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس ساختار صنعت خودروسازي در ايران ايرادي ندارد و نابساماني موجود در بازار ناشي از رها کردن بازار توسط دولت است.
وي با بيان اينکه درجريان تدوين طرح ساماندهي بازار وصنعت خودرو از ظرفيت کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، منتقدان و... استفاده شده است، ادامه داد: ما با قيمتگذاري دستوري مخالف هستيم، زيرا اين امر منجر به نابساماني بيشتر ميشود، مانند آنچه در مورد تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني اتفاق افتاد.
قيمتگذاري دستوري موجب نابساماني بازار خودرو ميشود
قيمت چهارچرخها در طرح ساماندهي بازار خودرو براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه قيمت خودرو در بورس براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود، تصريح کرد: مابه التفاوت قيمت خودرو در بورس و بهاي تمام شده توليد خودرو به جيب دلالان و خودروسازان نميرود بلکه براي اين مبلغ اهداف مشخصي تعيين شده است.
به زعم ايزدخواه در تعيين قيمت تمام شده توليد خودرو تمام هزينههاي غيرتوليدي خودروسازان حذف ميشود، زيرا مصرف کننده نبايد تاوان بنگاهداريها در خودورسازيها را بپردازد.