نماد آخرین خبر

جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

منبع
فارس
بروزرسانی
جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

فارس/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به جزئيات طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: قرار است با عرضه تمامي خودروهاي صفر در بورس، جلوي فروش اين خودروها توسط خودروسازان از درب هاي پشتي گرفته شود.
روح الله ايزدخواه عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در نشست رونمايي طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر  امروز در انديشکده سياستگذاري اميرکبير برگزار شد در خصوص نابساماني‌هاي بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور ظرفيت توليد خودرو را دارد اما به دليل توزيع غير شفاف و غير منطقي خودرو عملا بازار خودرو دچار مشکلات زيادي شده است. وقتي کالاي مصرفي مانند خودرو تبديل به يک کالاي سرمايه‌اي شود، ناخوداگاه بازار خودرو نابسامان شده و قيمت ها بالا مي‌رود.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: بر اين اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک با همکاري انديشکده‌ها و کارشناسان در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول، در حال حاضر در کميسيون صنايع و معادن مجلس در حال بررسي است.

*پايان فروش خودرو از درب هاي پشتي با استفاده از ابزار بورس

وي خاطر نشان کرد: مبناي اين طرح اصلاح توزيع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از اين سازکار، همه راه‌هاي توزيع خودرو صفر به غير از مسير بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌هاي پشتي خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قيمت را تعيين ميکند و عملا قيمت گذاري دستوري به دليل ناکارآمد بودن حذف مي‌شود.

ايزدخواه با توجه به سازکار شفاف بورس اظهار داشت: بر اساس اين طرح به هر کد ملي فقط يک مدل خودرو در سال تعلق مي گيرد و يک پيشنهادي هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خريد، ماليات وضع شود تا تقاضا سرمايه‌اي به حداقل برسد. با اين شيوه عملا قيمت گذاري دستوري وجود ندارد بلکه قيمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شوراي رقابت تعيين مي‌شود وجود خواهد داست و اين فرمول هم شفاف بيان خواهد شد.

*سود خودروسازها بايد در افزايش توليد باشد
اين نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به کشف قيمت تعادلي خودرو در بازار بورس گفت: اگر قيمت تعادلي خودرو در بورس بالاتر از قيمت تمام شده باشد از اختلاف قيمت بين قيمت بازار و قيمت تمام شده، ماليات گرفته مي‌شود تا رانت موجود به جاي اينکه به جيب دلالان يا خودروساز برود در اختيار دولت قرار گرفته و صرف افزايش توليد خودرو شود تا قيمت‌ها پايين بيايد.

ايزدخواه اضافه کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پيشنهاد شده است تا از ماليات اخذ شده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه مدت داده شود تا توليد خود را افزايش دهند. در اين ميان فقط 10 درصد براي پاداش به خودرو سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخيص شوراي رقابت به خودرو سازان تعلق گيرد و به اين ترتيب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزايش توليد قرار گيرد.

*ايمني و مصرف سوخت از مولفه‌هاي اثرگذار بر سود خودروسازها هستند
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در ادامه نشست در خصوص دغدغه کيفيت خودرو که همواره براي مصرف کنندگان مطرح است نيز گفت: در شاخص‌هايي که براي فرمول جديد تعيين قيمت تمام شده خودرو پيشنهاد شده، مولفه‌هايي مانند مصرف سوخت، ايمني و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است و در صورتي که خودرويي ايمني بالايي داشته باشد اجازه سود بيشتري هم به خودروساز داده خواهد شد تا به اين ترتيب خودرو ساز براي رسيدن به سود بيشتر مجبور به افزايش کيفيت باشد.

وي خاطر نشان کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان توليد خودرو دست ساز و غير کارخانه‌اي هم فراهم شده است تا با اين روش به کاهش قيمت خودرو از جنبه‌هاي مختلفي کمک شود.

ايزدخواه درباره جايگاه خودروهاي اسقاطي در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: در اين طرح خودروسازها مکلف شده‌اند تا به ازاي هر 5 خودرو جديدي که توليد مي‌کنند، يک خودرو را اسقاط کنند که اين موضوع به افزايش اسقاط خودروها وکاهش آلودگي هوا کمک خواهد کرد.

*ممنوعيت سهامداري لايه اي خودروسازها
وي افزود: در اين طرح سهامداري لايه‌اي و چرخشي براي خودروسازها ممنوع شده و خودروسازها موظف هستند به فاصله کمي بعد از لازم الاجرا شدن قانون، سهام‌هاي لايه‌اي و چرخشي خود را بفروشند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درباره قراردادهاي خارجي خودروسازان عنوان کرد: بر اساس اين طرح قراردادهاي خارجي بايد پيوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمي رياست جمهوري موظف است که پيوست‌هاي فناوري اين قراردادها را بررسي کند.

ايزدخواه در پايان اظهار داشت: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پيشنهاد شده است تا صنايع نظامي هم اجازه داشته باشند تا با رعايت همه قوانين و شفافيت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و مثلا به انتقال فناروي در صنعت خودرو بپردازند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره