نماد آخرین خبر

بنیانگذار لکسوس را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بنیانگذار لکسوس را بشناسید

باشگاه خبرنگاران/ «ايجي تويودا در دوازدهم سپتامبر ۱۹۱۳ در شهر ناگويا زاده و در ۱۹۳۶ از دانشگاه امپراتوري توکيو در رشته مهندسي مکانيک فارغ‌التحصيل شد و پس از آن به عموي خود، کيشيرو پيوست که يک کارخانه خودروسازي در شهر ناگويا برپا کرده بود.

دو سال بعد کيشيرو از ايجي خواست تا بر ساخت کارخانه‌اي جديدتر در شرق ناگويا واقع در جنگل کاج سرخ در شهر کورومو نظارت کند. اين شهرک بعد‌ها تويوتا ناميده شد. تويودا در اواخر دهه پنجاه از اتومبيل‌سازي فورد در دربورن ميشيگان ديدار کرد.

در اين زمان شرکت متبوع وي پس از سيزده سال فقط ۲۵۰۰ خودرو توليد کرده بود، اما فورد ۸هزار خودرو در روز روانه بازار مي‌کرد. در نتيجه تويودا تصميم گرفت روش‌هاي توليد انبوه خودروسازي آمريکا را همگام با کيفيتي دوچندان اتخاذ کند.

تويودا در همکاري با يک متخصص ماشين‌هاي بافندگي به نام تايشي اوهنو مفاهيم و راهبرد‌هاي اصلي را براي تويوتا ايجاد کرد يعني همان مفهوم معروف «راه تويوتا»؛ مفاهيمي همچون سيستم برچسب زدن قطعات مورد استفاده در خط مونتاژ موسوم به «کانبان» که در واقع بايد آن را پيش‌درآمدي بر بارکد دانست.

تويودا به عنوان مديرعامل تويوتا موتور در دهه پنجاه ميلادي نتوانست در نفوذ به بازار آمريکا با خودرو‌هاي سواري خود موفق شود، اما در ۱۹۶۸ با اتومبيل کوچک «تويوتا کورولا» به اين موفقيت دست يافت. در ۱۹۸۳ که رياست تويوتا را بر عهده داشت تصميم گرفت وارد بازار خودرو‌هاي لوکس شود و در نهايت موفق به تاسيس «لکسوس» در ۱۹۸۹ شد. او پنج سال بعد در سن هشتاد و يک سالگي از رياست تويوتا کناره‌گيري کرد. ايجي تويودا پس از آن که تنها پنج روز بود که صدمين سال تولد خود را پشت سر مي‌نهاد، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در بيمارستان يادمان تويوتا به دليل نارسايي قلبي درگذشت.
 
ديويد کول، رئيس پيشين مرکز پژوهش‌هاي خودرو در رثاي او گفت: «به راستي او رهبري ژرف‌انديش و الهام‌بخش بود که پي برد در راستاي موفقيت شرکت تويوتا چه کار‌هايي بايد انجام دهد.»

لزلي کندال، سرپرست موزه خودروي پترسن از او با عنوان هنري فورد ژاپن ياد کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره