چرا و در کجا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟
تسنيم/ معمولاً تابلوي حرکت با دنده سنگين را در سراشيبيها ميبينيم. چون محيط و شرايط محيطي و بستر مسير به شکلي است که باعث ميشود خودرو بتواند با سرعتي فراتر از ظرفيت طراحي آن حرکت کند.
رانندگان با تجربه به خوبي ميدانند که سراشيبي هاي تند نيز ميتواند هم براي خودرو و هم براي راننده بسيار خطرناک باشد و بايد نکاتي را در هنگام رانندگي در اين سطوح، به ياد داشته باشيم. به طور ساده در دنده 1 هنگامي که موتور در حالت خلاص کار ميکند دور موتور حدود 800 تا 1000 دور در دقيقه است، اما وقتي قصد داريم که شروع به حرکت کنيم، پا را بر روي کلاچ ميگذاريم و شروع به حرکت ميکنيم. در اين حالت سرعت خودرو بايد به 8 کيلومتر بر ساعت برسد تا اينکه پا را از روي کلاچ برداريم. پس از 8 کيلومتر بر ساعت، کلاچ به طور کامل درگير شود. مانند دنده يک، براي رفتن به دنده دو هم خودرو بايد از يک حداقل سرعت لازم برخوردار باشد که 16 کيلومتر بر ساعت است. اگر قبل از رسيدن به اين سرعت دنده را به دو تعويض کنيم، ميزان سرعت خودرو به حداقل لازم نرسيده است و همين امر باعث ميشود تا فلايويل و کلاچ تا زمان رسيدن به سرعت مناسب، در چرخش ناهماهنگي داشته باشند. اين امر براي صفحه کلاچ و کلاچ خوب نيست.
معمولاً تابلوي حرکت با دنده سنگين را در سراشيبيها ميبينيم. چون محيط و شرايط محيطي و بستر مسير به شکلي است که باعث ميشود خودرو بتواند با سرعتي فراتر از ظرفيت طراحي آن حرکت کند. هنگامي که در سراشيبي قرار داريد و خودرو خودش شروع به حرکت کرد و به سرعت 16 کيلومتر بر ساعت رسيد، شما ميتوانيد با دنده دو شروع به حرکت کنيد، به دليل اين که خودرو شما داراي يک سرعت معين است. بهترين کار اين است که در سرعت مناسب دنده را تعويض کنيد. برخي معتقد هستند که در هواي برفي اگر با دنده يک حرکت کنند، چرخهاي خودرو سر ميخورند و با دنده دو شروع به حرکت ميکنند، اما اگر با دنده يک و با رها کردن کلاچ به آرامي شروع به حرکت کنيد، اين اتفاق رخ نميدهد. به علاوه در دنده يک به دليل داشتن نيروي گشتاور بيشتر خودرو توان بيشتري براي حرکت رو به جلو دارد.
نکات مهم در حين حرکت در سرپايينيها که بايد با خودرو هاي دنده دستي به آنها توجه کنيم:
در سرازيري هاي تند حتما از سنگين ترين دنده، يعني دنده 1 استفاده کنيد تا خودرو سرعت نگيرد.
همواره پاي خود را آماده ترمز کردن نگه داريد تا در صورتي که مانعي بوجود آمد، بتوانيد سريعا واکنش نشان دهيد.
در سراشيبي هاي تند و پر پيچ و خم، هيچگاه خودرو را در حالت خلاصي قرار ندهيد. انجام اين کار سبب ميشود ناخودآگاه سرعت خودرو بيشتر شود و براي کنترل آن از ترمز بيشتري استفاده کنيد.
اگر مدت زمان زيادي در سرازيري در حال حرکت هستيد و از ترمز زيادي در اين مدت استفاده کرده ايد، بهتر است چند دقيقه توقف کنيد تا لنت هاي ترمز خنک شوند و کارايي اوليه خود را بدست بياورند.
در هنگام ترمز گرفتن، سعي کنيد تا آخرين لحظه که خودرو در حالت خاموشي قرار نگرفته است، از کلاچ استفاده نکنيد. برخي رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به گرفتن ترمز ميکنند، هم زمان کلاچ را نيز فشار ميدهند، که اين مورد در سرازيري ها باعث دور گرفتن بيشتر خودرو و در نتيجه بالاتر رفتن سرعت آن ميشود.
قبل از رانندگي در سرازيري حتما از سلامت سيستم ترمز، چرخ ها و لاستيک ها، اطمينان حاصل کنيد.
نکات مهم در حين حرکت در سرپايينيها که بايد با خودرو هاي دنده اتوماتيک به آنها توجه کنيم:
خودروهاي پيشرفته، به صورت اتوماتيک جاده هاي داراي سراشيبي را تشخيص داده و ايمني لازم را براي رانندگي در اين شرايط ايجاد مي کنند، اما همواره نبايد بگذاريد که سرعت اين خودروها بيش از حد مجاز افزايش يابد.
در سرازيري هاي تند، بهتر است دنده را از حالت اتوماتيک خارج و به حالت دستي تبديل کنيم و آن را روي 1 يا 2 قرار دهيم.
همواره پاي خود را آماده ترمز کردن نگه داريد تا در صورتي که مانعي بوجود آمد، بتوانيد سريعا واکنش نشان دهيد.
در سراشيبي هاي تند و پر پيچ و خم، هيچگاه خودرو را در حالت خلاصي قرار ندهيد. انجام اين کار سبب مي شود ناخودآگاه سرعت خودرو بيشتر شود و براي کنترل آن از ترمز بيشتري استفاده کنيد.
براي خودرو يک حداکثر سرعت مجاز تعريف کنيد تا در صورتي که راحت تر بتوانيد خودرو را کنترل کنيد. (معمولا بين 40 تا 50 کيلومتر بر ساعت بسته به نوع جاده)
قبل از رانندگي در سرازيري حتما از سلامت سيستم ترمز، چرخ ها و لاستيک ها، اطمينان حاصل کنيد.
به طور کلي دلايل استفاده از دنده سنگين را مي توان به صورت زير خلاصه کرد:
به دنده هاي يک به دو خودروهاي سواري به دليل اينکه از نيروي بسيار بالايي برخوردار هستند ، دنده هاي قدرتي و يا سنگين گفته مي شود و هر جا که براي حرکت خودرو به قدرت زياد نياز باشد از آنها استفاده مي شود مانند:
سربالايي هاي تند
در سرازيري هاي تند ( به دليل اينکه نمي خواهيم سرعت اتومبيل ما در سرازيري زياد شود )
جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت