شفافیت فروش خودرو در فضای مجازی
دنياي اقتصاد/ آشفتگي بازارهاي مختلف از جمله خودرو سببشده تا دادستاني به نمايندگي از دستگاه قضا وارد ميدان شود. طبق اعلام دادستاني از اين پس افرادي که قصد درج آگهي در سامانههاي فروش اينترنتي را دارند، بايد ابتدا احرازهويت شوند.
بر اين اساس در گام اول سامانههايي که در زمينه درج آگهي براي خودرو و مسکن در فضاي مجازي فعال هستند، بايد احراز هويت آگهيدهندگان را پيش از انتشار آگهي در دستور کار قرار دهند.
نابساماني و آشفتگي بازار خودرو طي دو سال گذشته سبب شد تا انگشت اتهام به سمت پلتفرمهاي فعال در زمينه انتشار آگهي خودرو نشانه رود.
برخي از مقامات صنعتي و دستاندرکاران صنعت و بازار خودرو همراه با روند صعودي قيمتها در اظهارنظرهاي پراکنده فعاليت اين سايتها را منجر به گستردگي دلالي و واسطهگري در بازار خودرو ميخوانند.
آنها تاکيد دارند که دلالان و سوداگران با حضور گسترده در فضاي مجازي و انتشار آگهيهاي متعدد با قيمتهاي غيرواقعي نقش اصلي را در برهم زدن بازار خودرو برعهده دارند.
اين تحليلها سبب شد تا حذف قيمت خودرو از آگهيهاي انتشاريافته در اين سايتها از ارديبشهت ماه سالگذشته در دستورکار قرار گيرد.
هرچند اين مساله تنها سه ماه دوام داشت و از مردادماه سال گذشته دوباره امکان درج قيمت روي آگهيهاي منتشرشده در سامانههاي فعال در اين زمينه مهيا شد اما بار ديگر در ارديبهشت ماه سالجاري بهدنبال تشديد نوسانهاي قيمتي در بازارخودرو بار ديگر راهکار حذف قيمت از آگهيهاي منتشرهشده در سايتهاي اينترنتي فعال در اين زمينه در دستورکار قرار گرفت.
سال گذشته حذف قيمت از آگهيهاي خودرو در فضاي مجازي که همراه با افت نرخ ارز بهعنوان آيتم اثرگذار روي قيمت خودرو بود، سبب کاهشيشدن قيمتها شد و بازار خودرو را تا حدي آرام کرد.
اما اينبار بر خلاف دفعه قبل حذف آگهيها تاثير چنداني نداشت؛ زيرا از زمان حذف قيمت تاکنون نرخ ارز روند صعودي داشته و همين اتفاق قيمت خودرو را در بازار شارژ کرده است.
با اين حال هستند کارشناساني که معتقدند چنانچه از ارديبهشتماه قيمتها از آگهيهاي خودرو در سايتهاي اينترنتي حذف نميشد، شاهد افزايش قيمتها با شيب تندتر بوديم.
بهنظر ميرسد نامهاي که دادستاني براي فعالان حاضر در کسب و کارهاي اينترنتي در حوزه درج آگهي خودرو و مسکن در اواسط شهريورماه ارسال کرده حلقه انتشار آگهي در اين سامانهها را محدودتر و نظارتها را در اين زمينه تشديد کرده است. هرچند که برخي از کارشناسان معتقدند حتي اگر نظارت بر انتشار آگهي در سايتهاي شناسنامهدار در اين زمينه تشديد شود بازهم دلالان و واسطهها با استفاده از ساير پيامرسانها و ايجاد کانال در آنها به قيمتسازي خود ادامه ميدهند.
با اين حال در اين نامه دادستاني سايتهاي انتشاردهنده آگهي را از اول مهرماه امسال ملزم کرده تا پيش از انتشار آگهي، از هويت اصلي آگهيدهندگان مطلع شوند.
اما پلتفرمهاي انتشاردهنده آگهي از چه مسيري آگهيدهندگان را احرازهويت ميکنند؟
بر اساس تکليف دادستاني اشخاصي که به دنبال انتشار آگهي خودرو يا ملک خود در سايتهاي فعال در اين زمينه هستند، ابتدا بايد با درج کدملي خود در سامانه «امتا» حساب کاربري بسازند و در صورت تاييد هويت آگهيدهنده امکان ثبت آگهي وجود خواهد داشت.
اين مساله در شرايطي به پلتفرمهاي انتشاردهنده آگهي تکليف شده است که سال گذشته همزمان با رفت و برگشت قيمتها از آگهيهاي منتشرشده در سايتهاي منتشرکننده آگهي، مديران اين سايتها بهمنظور نشان دادن حسننيت خود، پيشقدم شده و ساز و کاري را براي ايجاد محدوديت براي فعاليت دلالان و واسطهها در سايتهاي خود فراهم کردهاند.
محدوديتهايي از قبيل کاهش انتشار آگهي رايگان در اين سايتها و همچنين احرازهويت آگهيدهندگان از طريق شمارهتلفن و شمارهحساب بانکي براي آن دسته از آگهيدهندگان که براي انتشار آگهي خود پول پرداخته کردهاند را ميتوان از جمله اين اقدامات برشمرد.