کیا اپتیما؛ مهمانی که برای هیچکس غریبه نیست
دنياي خودرو/ سالهاست بازار سدانهاي نيمهلوکس کشور در اختيار برندهاي کرهاي است. البته بسياري از برندهاي چيني طي اين سالها نيز قصد راهيابي به اين بخش از بازار را داشتند. هرچند نمونههاي موفقي هم مشاهده شده است، اما باز هم اين کرهايها هستند که توانستهاند جايگاه باثباتي براي خود در اين رده بهدست آورند.
سالهاست بازار سدانهاي نيمهلوکس کشور در اختيار برندهاي کرهاي است. البته بسياري از برندهاي چيني طي اين سالها نيز قصد راهيابي به اين بخش از بازار را داشتند. هرچند نمونههاي موفقي هم مشاهده شده است، اما باز هم اين کرهايها هستند که توانستهاند جايگاه باثباتي براي خود در اين رده بهدست آورند.
کيا اپتيما و هيونداي سوناتا را ميتوان مهمترين بازيگران اين عرصه دانست که از سالهاي دور موفق به سهمخواهي از بازار کشور شدهاند. اين دو رقيب ديرينه همواره به رقابت با يکديگر پرداخته و براي تکامل مسيري پر پيچ و هم را پشتسر گذاشتهاند. اما ازسويديگر شباهتهاي فني و ساختاري که ميان اين دو خودرو وجود دارد، باعث شده است فضاي رقابتي ميان آنها به شدت محدود شود و انتخاب را براي علاقهمندان به امري دشوار تبديل کند.
در ايران نيز به سختي ميتوان محبوبيت اپتيما يا سوناتا را سنجيد. زيرا هر دو خودرو با تيراژ قابلتوجه به بازار عرضه شدهاند و هر يک از آنها طرفداران بسياري دارند. بههميندليل اين سدانها چهرهاي شناختهشده هستند که حتي اگر با پلاک گذرموقت هم در خيابانها تردد کنند، چندان توجه عابران و رهگذران را جلب نخواهند کرد. بهتازگي يک دستگاه کيا اپتيما JF مشکيرنگ با پلاک گذرموقت در تهران ديده شد. البته احتمال دارد از يکي از مناطق آزاد جنوب راهي خاک اصلي کشور شده باشد.
تاريخچه
نخستينبار کياموتورز در سال 2000 ميلادي نسل اول اپتيما با کد اتاق MS را به بازار معرفي کرد. اين محصول تا سال 2005 روي خط توليد کرهايها قرار داشت و سرانجام در همان سال نسل دوم اپتيما بهصورت رسمي معرفي شد. نسخه فيسليفت اين نسل در سال 2008 به بازار معرفي شد که اتفاقا چندماه پس از آغاز عرضه به بازار ايران نيز راه يافت. سومين نسل اپتيما در سال 2010 با کد اتاق TF، ادامهدهنده راه نسلهاي پيشين خود بود و براي اولينبار ميزبان قواي محرکه هيبريد در سال 2011 شد.
نسل چهارم آن با کد اتاق JF؛ ازجمله پرفروشترين نسلها به شمار ميرود و بهدليل تغييرات اساسي در ساختار و طراحي، بسيار موردتوجه قرار گرفت. درنهايت پنجمين و آخرين نسل از اپتيما در سال 2019 با کد اتاق DL3 به بازار معرفي شد که بهعنوان يکي از جنجاليترين و مدرنترين محصولات کيا در بازارهاي جهاني شهرت يافته است.
چهرهاي پخته اما جذاب
از ويژگيهاي بارزي که در محبوبيت نسل چهارم اپتيما تاثيرگذار بوده، طراحي مدرن و با اصالت است زيرا سبب شده چهره اين سدان کرهاي پختهتر از هر زمان ديگري بهنظر برسد. اين موضوع در تمام بخشها ازجمله ظاهر و طراحي فضاي کابين بهخوبي مشاهده ميشود.
در نماي جلو چراغهاي کشيده در طرفين جلوپنجره مشبک، ظاهري تهاجمي به اين خودرو بخشيده است. در نماي جانبي نيز با طراحي ساده اما جذابي روبهرو هستيم زيرا بهخوبي توانسته است هماهنگي لازم بين روحيه اسپرت و خانوادگي اپتيما را برقرار کند. اما در نماي عقب چراغها با تغييرات اندک فقط کمي باريکتر و کشيدهتر شدهاند که اين موضوع با توجه رقابت نزديک با هيونداي سوناتا و برخي ديگر از رقباي اروپايي، کاملا توجيهپذير خواهد بود.
در کابين نيز شاهد بهبود و ارتقاي کيفي متريال مصرفي هستيم. البته طراحي اين بخش بانهايت دقت و ظرافت انجام شده است. زيرا کنسول مياني با انحراف حدود 10درجهاي به سمت راننده متمايل است که کاربري را براي آن آسانتر ميکند.
امکانات رفاهي و آپشنها
کيا اپتيما يکي از خودروهاي پرفروش بازار است و بهدليل امکانات رفاهي متعدد، بسيار موردتوجه خريداران قرار دارد. نمونههاي فولآپشن اين خودرو از امکاناتي مانند ايربگهاي جلو، جانبي، پردهاي، همچنين سيستمهاي ترمز و پايداري شامل ABS، EBD، BAS TCS و.. سيستم ورود و استارت بدونکليد، سامانه هشدار نقاطکور، سيستم پارک اتوماتيک، چراغ و برف پاککن هوشمند، ترمزدستي الکترونيکي، نشانگر باد تايرها، آينه الکتروکروميک، تهويه صندليهاي جلويي و گرمکن تمام صندليها، سقف پانوراما و سانروف چندحالته، درِ صندوق هوشمند، سيستم تهويه اتوماتيک دوگانه، چراغشور، سيستم هشدار خروج ازخط، شيفترهاي پشت فرمان، اتوهلد و شارژر بيسيم و... بهره ميبرد. اين در حالي است که خودرو موردنظر ازنوع کمآپشن، فاقد بسياري از امکانات يادشده و درواقع از امکانات رفاهي پايه و اوليه برخوردار است.
مشخصات فني قواي محرکه
اين کيا اپتيما داراي يک موتور 4سيلندر تنفسطبيعي 2.4ليتري است که ميتواند حداکثر 177 اسببخار در 6هزار دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 231نيوتونمتر در 4 هزار دور در دقيقه توليد کند. اين نيرو از طريق جعبهدنده 6سرعته اتوماتيک به چرخهاي جلو منتقل ميشود.
طبق اعلام رسمي کمپاني کياموتورز، شتاب صفر تا يکصد کيلومتر اين سدان نيمهلوکس کرهاي حدود 9.5ثانيه است که باتوجه به نوع پيشرانه و وزن حدود 1.4تني، قابلقبول به نظر ميرسد. هرچند اين سدان کرهاي در برخي بازارها ازجمله بازار داخلي کرهجنوبي با پيشرانه 1.6ليتري توربوشارژ نيز عرضه ميشود که به مراتب عملکرد بهتري از خود نشان ميدهد.