نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب چیست؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب چیست؟

تسنيم/ ديفرانسيل يک قطعه مکانيکي است که نيروي موتور را به چرخ‌هاي محرک خودرو منتقل کرده و به هر کدام از چرخ‌هاي محور محرک خودرو اجازه مي‌دهد تا در صورت نياز با دور متفاوتي نسبت به ساير چرخ‌ها به چرخش درآيد.
تمامي خودروهايي که تاکنون توليد شده‌اند با توجه به نياز بازار و هدف سازنده خود، از محورهاي محرک متفاوتي برخوردار هستند؛ برخي از آن‌ها به صورت ديفرانسيل عقب (RWD)، برخي ديگر از نوع ديفرانسيل جلو (FWD) يا حتي بعضي به صورت چهار چرخ محرک (AWD/4WD) هستند.

خودروهاي ديفرانسيل جلو از عموميت بيشتري برخوردار بوده و در يک مقياس کلي نسبت به انواع ديفرانسيل عقب حجم توليد بيشتري را در کارخانه‌هاي خودروسازي سراسر دنيا به خود اختصاص داده‌اند؛ حتي هزينه توليد آن‌ها نيز نسبت به ماشين‌هاي ديفرانسيل عقب بسيار کمتر است، اما خودروهاي ديفرانسيل عقب نيز از مزاياي فراواني برخوردار هستند و طرفداران بسياري دارند.

در خودروهاي ديفرانسيل جلو مجموعه پيشرانه، گيربکس، ديفرانسيل و چرخ‌هاي محرک کاملا در بخش جلويي خودرو قرار دارند، اما در خودروهاي ديفرانسيل عقب، نيروي موتور بواسطه محور انتقال نيرو (ميل گاردان) به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود و در واقع با اينکه در اغلب موارد موتور و گيربکس در قسمت جلويي خودرو قرار دارند، اما چرخ‌هاي محرک به همراه ديفرانسيل به بخش عقب خودرو انتقال داده شده‌اند.


مزاياي خودرو هاي ديفرانسيل جلو، خودروهاي ديفرانسيل جلو به طور کلي سبک‌تر هستند و بيشتر ميزان وزن آن‌ها روي چرخ‌هاي جلو قرار گرفته است. نتيجه، يک بالانس خوب براي خودرو و چسبندگي بهتر روي زمين است. اين ترکيب همچنين مزاياي زيادي براي سيستم ترمز خودرو دارد.

مصرف سوخت کم‌تر يکي ديگر از مزاياي اصلي براي خودروهايي با اين نوع سيستم انتقال قدرت محسوب مي‌شود. در حالي که چسبندگي و کشش بالا روي زمين موجب مي‌شود بدون توجه به اندازه موتور، راندمان سوخت خودرو بالاتر برود، استفاده از موتورهاي کوچک‌تر سبب کاهش مصرف سوخت خودرو شده و وزن کلي کم‌تر خودرو، در اين بخش اوضاع را بسيار بهتر هم مي‌کند.

کشش و چسبندگي چرخ‌هاي عقب، زماني که نيرويي به زمين منتقل نمي‌کنند بسيار بهتر مي‌شود. سر پيچ‌ها، فشار زيادي روي خودرو وارد مي‌شود و در نتيجه، چرخ‌هاي عقب براي حفظ چسبندگي خودرو روي زمين، تلاش زياد مي‌کنند. زماني که چرخ‌هاي عقب نتوانند در حفظ چسبندگي موفق عمل کنند، بيش فرماني اتفاق مي افتد. (بيش فرماني زماني اتفاق مي افتد که چرخ‌هاي عقب دچار لغزش شده و چسبندگي خود را از دست مي‌دهند، اين موضوع مي‌تواند منجر به از دست دادن کنترل خودرو توسط راننده شود.)

عدم وجود قطعات مختلف سيستم انتقال قدرت که فضاي زيادي را زير خودرو اشغال مي‌کنند. در نتيجه فضاي سرنشين و همچنين بار در اين خودروها بيشتر است.

در مقايسه با ديگر انواع سيستم‌هاي انتقال قدرت، در خودروهاي ديفرانسيل جلو هندلينگ خودرو قابل پيش بيني تر بوده و مانند ديگر خودروها، کم‌تر تهاجمي مي‌باشد. اين مورد براي رانندگان تازه کار يا کساني که محتاطانه رانندگي مي‌کنند مي‌تواند بسيار خوب باشد.

معايب خودرو هاي ديفرانسيل جلو، در خودروهاي ديفرانسيل جلو، چرخ‌هاي جلوي خودرو وظايف زيادي روي دوش خود دارند. آن‌ها وظيفه تغيير جهت و فرمان خودرو، بخش اعظم ترمزگيري و همچنين انتقال نيرو از موتور به زمين را بر عهده دارند. اين موضوع مي‌تواند مشکلات چسبندگي و کشش و موردي به نام کم فرماني ايجاد کند. (کم فرماني زماني رخ مي‌دهد که چرخ‌هاي جلو دچار لغزش مي‌شوند و خودرو به سمت بيرون پيچ دريفت مي‌کند.)


چرخ‌هاي چلو مي‌توانند تا ميزان مشخصي نيرو را تحمل کنند و اگر بيش از حد تحت فشار قرار بگيرند، ممکن است نتواند سر پيچ عملکرد خوبي از خود نشان دهند. در حالي که همه علاقه زيادي به خودروهاي سريع و قدرتمند دارند، نيروي بيش از حد مي‌تواند موجب لغزش چرخ‌هاي جلو شود. اين اتفاق مي‌تواند يک جاده آسفالت را مانند يک جاده يخي براي خودرو بکند.

مزاياي خودرو هاي  ديفرانسيل عقب، از آن جايي که چرخ‌هاي جلو وظيفه انتقال نيرو به زمين ندارند و در نتيجه چرخ‌ها دچار لغزش نمي‌شوند، هندلينگ اين خودروها بسيار دقيق است. وزن کم‌تر در جلو در کنار عدم انتقال نيرو توسط چرخ‌هاي جلو بدين معني است که تقريباً هيچ شانسي براي وقوع کم فرماني در اين خودروها وجود ندارد. يک ترکيب طراحي ساده که در صورت خرابي، عيب يابي و تعمير آن را بسيار آسان مي‌کند. از آن جايي که کل سيستم انتقال قدرت به صورت يک خط از جلو به عقب کشيده شده، به عنوان مثال پيدا کردن محل يک صدا مي‌تواند بسيار راحت‌تر باشد.

معايب در خودرو‌هاي ديفرانسيل عقب‌،در خودرو‌هاي ديفرانسيل عقب، وزن به طور مساوي‌تري در عقب و جلو نسبت به خودرو‌هاي ديفرانسيل جلو تقسيم شده است که اين کاهش وزن روي محور محرک نسبت به نمونه‌هاي ديفرانسيل جلو، منجر به بروز پديده بکسوات شديد و بيش‌فرماني (‌خارج‌شدن انتهاي خودرو به سمت بيرون پيچ در چرخش‌هاي سريع‌) مي‌شود که اين اتفاق باعث شده است تا امروزه سيستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روي اکثر خودرو‌هاي ديفرانسيل عقب، نصب شود. اين وضعيت در هنگام عبور از مسير‌هاي لغزنده بسيار بيشتر خواهد شد و خارج شدن انتهاي خودرو از کنترل راننده در زمين‌هاي خيس و يخ‌زده بسيار رخ مي‌دهد که بروز چنين حالتي در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روي محور عقب، بسيار بيشتر است.
در خودرو‌هاي محور محرک عقب، انتقال نيرو از موتور و گيربکس به چرخ‌هاي عقب در حالتي که پيشرانه در جلو خودرو باشد، از طريق ميل گاردان انجام مي‌شود که عبور اين قطعه از زير اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زير اتاق و در نتيجه کاهش فضاي کابين مي‌شود.
اين کاهش فضا حتي در خودرو‌هاي موتور عقب که گارداني در زير اتاق ندارند، بيشتر خواهد بود تا جايي که اين حالت قرارگيري موتور براي خودرو‌هاي دونفره اسپرت استفاده مي‌شود.
وجود همين قطعات اضافي براي انتقال قدرت منجر به افزايش وزن خودرو مي‌شود و از طرفي قطعاتي مثل گاردان و ديفرانسيل‌ها نيز نياز به مراقبت و نگهداري خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتي نشوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره