دناپلاس ۶۰۰ میلیونی، پیامد ۳۰ سال مونتاژکاری در سایه انحصار است
تسنيم/ يک کارشناس خودرو گفت: دناپلاس ۶۰۰ ميليوني و ساير قيمتهاي نجومي اين روزهاي بازار، پيامد ۳۰ سال مونتاژکاري در بازار بزرگي است که فروش کالا در آن براي خودروسازان تضمين شده است.
مرتضي شجاعي درباره دلايل ناتواني خودروسازان در تأمين بازار داخلي، گفت: 2 خودروساز بزرگ کشور از اواخر دهه 60 با اهدافي همچون دستيابي به دانش فني به روش مهندسي معکوس، سراغ شرکاي فرانسوي و کرهاي رفتند. مونتاژ محصولاتي همچون پژو405 ، کيا پرايد و بعدها رنو مگان و کيا سراتو زاييده همين تفکر و سياست بود.
وي افزود: تجربه نشان داده است مونتاژکاري صرف خودروسازان نه تنها هيچگاه به اهداف ترسيم شده براي صنعت خودرو منجر نشد، بلکه منافع مصرفکنندگان و دولتها را نيز تضييع کرده است. مصرفکننده همواره به جهت گراني و کاهش کيفيت اوليه خودروها با گذر زمان، متضرر و شاکي بوده و از طرفي منفعت دولتها نيز با تخصيص حداکثري ارز و عدمالنفع ناشي از تعرفههاي ناچيز گمرکي براي توليدات CKD خودروسازان ناديده گرفته شده است. به عنوان مثال در سال 1396، قطعات منفصله خودرو با بيش از يک ميليارد و 800 ميليون دلار ارز صدرنشين اقلام وارداتي به کشور بوده است!
مديران صنعت خودرو به دنبال اقدامات تبليغاتي
شجاعي درباره دلايل ناکامي در دستيابي به اهداف ترسيم شده صنعت خودرو گفت: تمرکز مديران صنعت خودرو در ادوار گذشته بر مانور تبليغاتي و احياناً جذابيت گردشهاي مالي در جريان رونمايي از محصولات جديد مونتاژي بوده که اين مهم ناشي از ساختار سياسي، دولتي و وابسته به منابع قدرت و ثروت در صنعت خودروي کشور است.
اين کارشناس صنعت خودرو تأکيد کرد: فارغ از اينکه چقدر بوميسازي تدريجي محصولات غالباً از رده خارج شرکاي خارجي با شرايط اقتصادي ايران منطبق بوده، مسئله مهمتر اين است که خودروسازان همواره در دستيابي به توفيق توليد خودروي باکيفيت و ايمن مبتنيبر دانش بومي به عنوان خروجي مونتاژ محصولات خارجي درمانده بودهاند. بماند که براي دستيابي به اين مهم از ديرباز بيشترين تعرفه در سطح جهان بر روي کالاي قاچاقناپذيري به نام خودرو در کشور وضع شد. بنابراين، استمرار روند پيشين در صنعت خودرو حتي با وجود رفع کامل تحريمها امکانپذير نيست!
پشتپرده استقبال مشتريان از محصولات رنو
اين کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دلايل استقبال مصرفکنندگان از محصولات خانواده رنو گفت: با وجود اينکه در بازار ايران به ظاهر خودرو اهميت بسزايي داده ميشود، اما کلافگي مشتريان از کيفيت پايين محصولات و مراجعات مکرر به مراکز تعميراتي و عقب ماندگي فاحش صنعت خودرو در فناوري، منجر شد تا مردم به خريد محصولات خودروسازي داچيا به عنوان يکي از زيرمجموعههاي اقتصادي خودروسازي رنو روي آورند.
وي درباره افزايش شديد قيمتها در بازار خودرو نيز به ارائه توضيحاتي پرداخت و افزود: افزايش قيمتها در بازار خودرو به عنوان يکي از مولفههاي بروز التهاب در اين بازار ناشي از فعلوانفعالات صنعت خودرو به عنوان تأمينکننده طرف عرضه و فشار سفتهبازي در طرف تقاضا است. معتقدم دناپلاس 600 ميليوني و ساير قيمتهاي نجومي اين روزهاي بازار، پيامد 30 سال مونتاژکاري در بازار بزرگي است که فروش کالا در آن براي خودروساز تضمين شده است.
شجاعي با اشاره به ضرورت بازنگري در سياستهاي صنعت خودرو گفت: مهمترين رخداد صنعت خودرو که بسيار صلب و آهسته پيش ميرود و نسبتي با فشار وارده بر جيب مصرفکننده در شرايط سخت تحريمي ندارد، تنوع بخشيدن به سبد محصولات است که ميتواند بساط احتکار و سوداگري در اين بازار را جمع کند. از طرفي بازار خودرو نيازمند ايجاد شفافيت در حوزه معاملات است که طرح اخير مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا ميتواند در اين راستا باشد.