دنياي خودرو/ چندي‌پيش تصاويري از يک دستگاه ب‌ام‌و ايکس4 مدل 2019 در گمرکات کشور منتشر شد که نويد ورود نخستين نمونه از آخرين نسل اين کراس‌اوور کوپه‌مانند آلماني را به کشور مي‌داد. اما آن‌طور که مشخص است، اين خودرو درحال‌حاضر پس از ترخيص از گمرک و اخذ پلاک ديپلمات، در اختيار يکي از سفارتخانه‌هاي موجود در کشور است و حق تردد دائمي در خاک اصلي کشور را دارد.

افزايش تقاضا براي خريد خودروهاي شاسي‌بلند در 2دهه گذشته سبب شد بسياري از خودروسازان اقدام به توليد و عرضه انواع خودروهاي کراس‌اوور و شاسي‌بلند کنند. همين امر سبب شد تحول بنيادي در اين خودروها شکل بگيرد تا امروز شاهد عرضه خودروهاي مدرن و پيشرفته با ارتفاع بيشتر از سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها باشيم. يکي از پيشتازان در اين عرصه، کمپاني ب‌ام‌و آلمان است که حدودا از يک‌دهه قبل با عرضه مدلX6، توانست تحولي عظيم در ميان شاسي‌بلندسازان ايجاد کند. اين محصول که درواقع ظاهري کوپه‌مانند دارد، ابتدا با انتقادهاي فراواني همراه شد. اما به‌تدريج با مقبوليتي که ميان خريداران پيدا کرد، به محصولي موفق و پرفروش در دنيا تبديل شد. بر اين اساس شاهد معرفي مدل‌هاي ديگر ازجمله X4  بوديم که علاوه‌بر امکانات رفاهي و قابليت‌هاي فني فراواني که داشت، ظاهر متمايز و گيرا نيز به خريداران ارائه مي‌کرد.
ب‌ام‌و ايکس4 در ايران نيز خودرويي شناخته‌شده و محبوب است که طي سال‌هاي گذشته سهم قابل‌توجهي از بازار شاسي‌بلندهاي لوکس را به خود اختصاص داده است. اما باتوجه به تحريم‌هاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي شديدي که بر سر راه واردکنندگان قرار دارد، نسل آخر اين محصول هرگز نتوانست به‌صورت رسمي به بازار ايران راه پيدا کند.
چندي‌پيش تصاويري از يک دستگاه ب‌ام‌و ايکس4 مدل 2019 در گمرکات کشور منتشر شد که نويد ورود نخستين نمونه از آخرين نسل اين کراس‌اوور کوپه‌مانند آلماني را به کشور مي‌داد. اما آن‌طور که مشخص است، اين خودرو درحال‌حاضر پس از ترخيص از گمرک و اخذ پلاک ديپلمات، در اختيار يکي از سفارتخانه‌هاي موجود در کشور است و حق تردد دائمي در خاک اصلي کشور را دارد.

   تاريخچه
کمپاني ب‌ام‌و که شهرتي جهاني در زمينه طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت و لوکس دارد، براي سهم‌خواهي بيشتر از بازار خودروهاي شاسي‌بلند، نخستين‌بار در سال 2014 ميلادي با معرفي نسل اول ايکس4 توانست رقابت جدي‌تري را با همتايان خود آغاز کند. اين محصول که با کد اتاق F26 شناخته مي‌شود، تا سال 2018 روي خط‌توليد قرار داشت. اين در حالي است که طي اين سال‌ها فيس‌ليفت جزيي به خود ديد و توانست همپاي رقباي خود، به‌روزرساني شود. اما در سال 2018 نسل دوم ايکس4 با کد اتاق G02 و البته با تغييرات گسترده‌ به بازار معرفي شد. ايکس4 تا حدودي در کلاس مدل‌هايي چون مرسدس‌بنز GLC کوپه، پورشه ماکان و حتي رنجروور ايوک قرار مي‌گيرد اما مي‌توان اين مدل را يک کراس‌اوور کوپه نيز توصيف کرد. ايکس4 که در خانواده‌ پرافتخار ب‌ام‌و عضوي از کلاس اختصاصي «کوپه‌چابک‌اسپرت» سايزمتوسط (SAC) اين برند محسوب مي‌شود، در نسل اول نزديک به ۲۰۰هزار دستگاه فروش داشته است.

   چهره دگرگون‌شده اما اصيل
نسل دوم ب‌ام‌و ايکس4 از پلت‌فرم جديدترين مدل ايکس3 موسوم به CLAR استفاده مي‌کند، بنابراين افزايش ابعاد آن بديهي است. درمقايسه‌با نسل اول، ايکس4 جديد در طول، پهنا، ارتفاع و فاصله محورها به‌ترتيب ۸۱، ۳۷، ۳ و ۵۴ميلي‌متر ابعاد بزرگ‌تري دارد. فاصله‌ بيشتر بين دو محور به ۲۷ميلي‌متر فضاي بيشتر پا براي سرنشينان و ارتفاع کمتر به سواري اسپرت کمک کرده اما باوجود ابعاد بزرگ‌تر، ايکس4 جديد در مجموع ۵۰ کيلوگرم از نسل اول سبک‌تر شده است.
ب‌ام‌و ايکس4 جديد در نماي جلو با جلوپنجره مشبک کليوي، چراغ‌هاي جلو با طرح‌هاي جديد LED، و چراغ‌هاي مه‌شکن LED متمايل به سمت افق برجسته مي‌شود. مانند نسخه قبلي، خط سقف به سمت عقب متمايل است که در آن چراغ‌هاي عقب LED جديد خودرو و خروجي دوگانه اگزوز قرار مي‌گيرد. البته در نماي جانبي و عقب نيز تغييرات چندان قابل‌توجه نيست. اما چراغ‌هاي عقب به طور کلي تغيير کرده‌اند و به‌صورت کشيده و طويل در طرفين درِ صندوق جا گرفته‌اند.

   کابين متحول‌شده و اسپرت
فضاي داخل کابين ايکس4 جديد در مقايسه با نسل اول تغييرات زيادي به خود ديده است. اين بخش با پيروي از فرمول نسل جديد X3، در اين مدل؛ اما متريال باکيفيت کابين جلب توجه مي‌کند. صندلي‌هاي اسپرت، چرم ورناسکا و رنگ جديد قرمز تاکورا در کنار روکش سياه‌رنگ و دوخت‌هاي قرمز يا آبي بخشي از ويژگي‎هاي کابين X4 جديد هستند. بخش کنترلي در زير کنسول مرکزي قرار دارد، ارتفاع صندلي‌ها نيز به خاطر کنترل بيشتر راننده روي جاده افزايش يافته‌ است. سقف پاناروماي بزرگ‌تر نيز روي مدل استاندارد اين خودرو سوار شده است و از يک ساختار دوگانه بهره مي‌برد.
درعين‌حال درون کابين نسل جديد ب‌ام‌و ايکس4 از نورپردازي داخلي زيبايي برخوردار است که اين نورپردازي‌ها شامل کنسول مرکزي، پنل درها و بخش قرارگيري پاها مي‌شوند. شش ترکيب رنگ متفاوت براي کابين در نظر گرفته شده و مشتري مي‌تواند به‌سليقه خود يکي را براي خودرو خود برگزيند. سيستم iDrive نيز به اين خودرو راه يافته که به‌صورت صوتي نيز قابل‌کنترل است.

   مشخصات فني قواي محرکه
ب‌ام‌و ايکس4 جديد در دو تيپ xDrive30i و M40i با پيشرانه‌ متفاوت توليد مي‌شود. تيپ xDrive30i با پيشرانه ۴سيلندر ۲ليتري توربوشارژ، ۲۴۸اسب‌بخار قدرت، ۳۵۰نيوتون‌متر گشتاور و تيپ M40i با پيشرانه‌ ۶سيلندر خطي ۳ليتري توربوشارژ، ۳۵۵اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰نيوتون‌متر گشتاور توليد مي‌شود. 
هر دو مدل از جعبه‌دنده ۸سرعته اتوماتيکZF و سيستم تمام‌چرخ محرک xDrive ب‌ام‌و استفاده مي‌کنند. براساس اطلاعات درج‌شده در وب‌سايت رسمي ب‌ام‎و تيپ ۳ليتري در 4.6ثانيه به سرعت ۱۰۰کيلومتر بر ساعت مي‌رسد که اين زمان دقيقا برابر عملکرد ايکس3 تيپ M40i در تست سرعت صفر تا ۱۰۰کيلومتر است. نسل جديد ايکس4 در بازار اروپا شامل چهار تيپ مختلف خواهد بود و مدل M40d با پيشرانه‌ ۳۲۶‌اسب‌بخاري‌ پرچمدار است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar