اسب بخار/ با افزايش شديد قيمت ها در بازار خودرو، امروز بيش تر انتخاب ها براي خريد خودرو به محصولات چيني اختصاص مي يابد و ما در اين مقاله دو کراس اوور جديد چيني بازار را با هم مقايسه مي کنيم.

مدت هاست که سليقه بازار در دنيا و همچنين ايران به سمت خريد خودروهاي کراس اوور رفته است. حالا ديگر بيش تر خانواده ها (در صورت داشتن بودجه کافي) ترجيح مي دهند يک کراس اوور داشته باشند تا يک سدان. با دقت به حضور چيني ها در ايران متوجه مي شويم که آن ها هم مدت زيادي است که به اهميت اين کلاس در ايران پي برده اند و پرفروش ترين خودروهاي چيني در ايران در رده کراس اوور قرار مي گيرند.

در اين مقاله به بررسي دو کراس اوور جديد بازار ايران مي پردازيم؛ «ام وي ام X33S AT Sport»، که نسخه فيس ليفت همان X33 در ايران به حساب مي آيد و توسط «مديران خودرو» عرضه مي شود، در برابر «ليفان X70» که قرار است توسط «خودروسازان بم» به زودي وارد بازار شود.

مقايسه طراحي بدنه
ابتدا به بررسي طراحي ليفان X70 مي پردازيم. در نماي جلوي اين خودرو جلوپنجره اي با زمينه مشکي و طرح لانه زنبوري ديده مي شود. روي اين طرح لانه زنبوري چهار خط افقي کرومي قرار گرفته و نام «ليفان» در وسط اين جلوپنجره طراحي شده است. چراغ هاي جلو در اين خودرو به صورت کشيده طراحي شده اند و مه شکن ها با حاشيه مشکي رنگ و به صورت دايره اي در گوشه هاي سپر قرار گرفته اند. در قسمت پايين دورتادور خودرو قطعه هاي پلاستيکي و مشکي رنگ وجود دارد. در قسمت گلگير برجستگي را در طراحي داريم که باعث شده خودرو پهن تر شود و عضلاني تر به نظر برسد. در نماي کناري اين خودرو اولين نکته رينگ هاي ۱۸ اينچي تراش خورده است که به چشم مي آيند. خطي در بالاي گلگير جلو تا امتداد چراغ عقب کشيده شده است. باربند تزييني اين خودرو با رنگ نقره اي طراحي شده که با حاشيه پنجره ها و خط کرومي پايين درها هماهنگي دارد. سقف اين خودرو شيب کمي به عقب دارد و در امتداد آن بال کوچکي قرار گرفته است. ليفان X70 طول ۴۳۹۰ ميلي متر، عرض ۱۸۲۰ ميلي متر و ارتفاع ۱۷۱۵ ميلي متر را دارد. فاصله محوري اين خودرو ۲۶۱۰ ميلي متر است. با اين ابعاد، اين خودرو در رديف کراس اوورهاي متوسط قرار مي گيرد. در نماي عقب اين خودرو طراحي متناسب با نماي جلو را مي بينيم. چراغ هاي عقب به صورت کشيده طراحي شده و با خطي کرومي به هم متصل مي شوند. زير اين خط کرومي نام ليفان، با اندازه اي نسبتاً بزرگ، نوشته شده و اين يعني خبري از لوگو در عقب و جلوي اين خودرو نيست.

ام وي ام X33S AT Sport در واقع، همان فيس ليفت متوسط براي چري تيگو ۳ است. در اين خودرو مي بينيم که مهندسان چري دوباره به جاي تغيير نسل بر روي تيگو ۳، فيس ليفتي را براي اين خودرو در نظر گرفته اند. فيس ليفتي که با کم ترين تغييرات نسبت به نمونه قبلي انجام شده و با حفظ اکثر قالب هاي بدنه و کابين توانسته است الگوي جديد چري را در بخش جلوي خودرو پياده کند. با کمي دقت مشخص است که کاسه چراغ جلو و چراغ روز، در بحث قالب، تفاوتي با ام وي ام X33S ندارند و تغيير زواياي سپر باعث شده ظاهر کلي X33S AT Sport در بخش جلو متفاوت از قبل باشد.

ام وي ام X33S AT Sport با ۴۲۲۴ ميلي متر طول، ۱۷۶۵ ميلي متر عرض و ۱۶۵۲ ميلي متر ارتفاع در رده کراس اوورهاي کامپکت قرار مي گيرد و همچنين فاصله محوري در اين خودرو ۲۵۱۰ ميلي متر است. در ليفان X70 به ترتيب ۴۳۹۰ ميلي متر طول، ۱۸۲۰ ميلي متر عرض، ۱۷۱۵ ميلي متر ارتفاع و فاصله محوري ۲۶۱۰ ميلي متر را داريم. همان طور که در اعداد مي بينيد، ليفان X70 از همه نظر از ام وي ام X33S AT Sport بزرگ تر است. در واقع، مي توان گفت ام وي ام X33S AT Sport يک کراس اوور کامپکت است و ليفان X70 در رده کراس اوورهاي متوسط قرار مي گيرد، اما به دليل قرار گرفتن اين دو خودرو در يک رده قيمتي، اين دو خودرو کاملاً رقيب مستقيم هم هستند.

با بررسي کلي طراحي در اين دو خودرو متوجه مي شويم که ليفان X70 طراحي به روز تر و آيروديناميک تري را دارد. ام وي ام X33S AT Sport چهره تقريباً تکراري نسل قبل خود را دارد، اما X70 ظاهري نو و مدرن تر دارد. نکته ديگر در مورد ليفان X70 آن است که با اتوجه به ابعاد بزرگ تر در اين خودرو، طبيعتاً فضاي داخل اين خودرو بيش تر از ام وي ام X33S AT Sport است. البته اين موضوع را هم در نظر داشته باشيد که حالا چند سال مي شود که ام وي ام با X33 در بازار ايران حضور دارد و اعتماد مشتريان و سليقه بازار ايران با اين خودرو سنجيده شده، پس دور از انتظار نيست براساس همين سابقه و اعتماد، بسياري از مشتريان ام وي ام X33S AT Sport را انتخاب کنند.

مقايسه طراحي داخلي
در طراحي داخلي هر دو خودرو طراحي ساده اي داريم و نکته عجيبي به چشم نمي خورد. در هر دو خودرو طراحي با رنگ زمينه مشکي را داريم و در هر دو خودرو اکثر قطعات پلاستيکي هستند که بايد ديد تا چه ميزان مي توان به کيفيت آن ها اطمينان کرد. اگر بخواهيم دقيق تر طراحي اين دو خودرو را بررسي کنيم مي توانيم بگوييم که طراحي داخلي در ام وي ام X33S AT Sport به مراتب اسپرت تر از ليفان X70 است. در غربيلک فرمان ام وي ام X33S AT Sport طراحي جذاب تر از X70  انجام گرفته و خروجي هاي تهويه در اين خودرو زيباتر از X70 طراحي شده اند. با در نظر گرفتن اين که بحث مقايسه طراحي داخلي يک بحث کاملاً سليقه اي است، در مجموع، مي توان گفت طراحي اين دو خودرو در يک سطح قرار مي گيرد اما براي مشتريان جوان تر طراحي داخلي ام وي ام X33S AT Sport جذاب تر است.

مقايسه آپشن ها و امکانات ايمني
در ام وي ام X33S AT Sport امکانات و آپشن هايي مثل چراغ روز، فرمان کمکي برقي، سامانه کنترل پايداري و پيشگيري از هرزگردي، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالايي، دو کيسه هوا، سانروف، گرم کن صندلي هاي جلو، کروزکنترل، نمايشگر لمسي، سنسور پارک و دوربين عقب، سنسور نور، تهويه مطبوع اتوماتيک، آينه ها و شيشه هاي برقي، بلوتوث و… را داريم.

در ليفان X70 امکاناتي مثل فرمان هيدروليک، سامانه ESP/ABS/EBD/BOS، دو کيسه هوا، کروزکنترل، تهويه اتوماتيک، سانروف، صندلي برقي راننده ۶ جهته، گرم کن صندلي هاي جلو، استارت دکمه اي، کامپيوتر سفر، چراغ روز، نمايشگر ۹ اينچي اندرويد، سنسور باد لاستيک، آينه الکتروکروميک، دوربين عقب، سنسور پارک جلو و عقب و… را داريم.

با مقايسه امکانات اين دو خودرو متوجه مي شويم که ليفان X70 و ام وي ام X33S AT Sport از نظر امکانات و آپشن ها تقريباً هم‌رده هستند اما تفاوت هايي نيز وجود دارد. براي مثال، در ليفان X70 تنظيم صندلي تمام برقي را داريم اما اين آپشن در ام وي ام ديده نمي شود. سيستم تهويه در ليفان X70 نيمه اتوماتيک است، در حالي که در ام وي ام X33S AT Sport اين سيستم تمام اتوماتيک است. اين دو تفاوت مهم ترين تفاوت ها در بحث امکانات اين دو خودرو هستند، اما در نظر داشته باشيد مهم تر از فهرست آپشن هاي خودرو، عملکرد آن هاست و بايد ديد امکانات اين دو خودرو در عمل تا چه ميزان خوب عمل مي کنند.

مقايسه عملکرد فني و پيشرانه
ليفان X70 در تمام بازارها با پيشرانه اي ۲ ليتري و تنفس طبيعي معرفي شده که قدرت اين موتور توسط جعبه دنده دستي يا CVT  به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. طبق اطلاعات منتشرشده از سوي خودروسازان بم، پيشرانه ۲ ليتري اين خودرو توان توليد ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نيوتن متر گشتاور را دارد. اين خودرو با ۱۴۱۵ کيلوگرم وزن نهايت سرعت ۱۷۵ کيلومتر بر ساعت را دارد. در مقابل، مديران خودرو در ام وي ام X33S AT Sport همچنان از پيشرانه ۲ ليتري تنفس طبيعي ۱۳۹ اسب بخاري در اين کراس اوور چيني استفاده خواهد کرد، اما در محصول جديد مديران خودرو مي بينيم که جعبه دنده اتوماتيک CVT جاي خود را به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتيک داده است. اين جعبه دنده از مدل CVT که پيش تر در اين محصول مورد استفاده قرار مي گرفت به روز تر است و احتمالاً مشتريان رضايت بيش تري را نسبت به اين جعبه دنده خواهند داشت.

در نظر داشته باشيد پيشرانه ۲ ليتري تنفس طبيعي در ليفان X70 از پيشرانه مورد استفاده در ام وي ام X33 به روزتر است. با توجه به اين که اين دو پيشرانه خروجي هاي برابري دارند، در نهايت، سرعت و شتاب گيري در اين دو خودرو با عملکرد کاملاً مشابهي ارائه مي شود. اين جا نقطه تمايز اين دو خودرو جعبه دنده آن هاست. با توجه به اين که هميشه استقبال از جعبه دنده اتوماتيک از CVT بيش تر بوده، پس در اين بحث ام وي ام X33S AT Sport نسبت به ليفان X70 برتري دارد.

بررسي قيمت و نتيجه گيري
مديران خودرو قيمت ۳۹۰ ميليون تومان را براي ام وي ام X33S AT Sport در نظر گرفته است و انتظار مي رود ليفان X70 هم در هيمن محدوده قيمت گذاري شود. البته ممکن است قيمت ليفان X70 به دليل ابعاد بزرگ تر تا ۴۲۰ ميليون تومان هم باشد. اما کدام يک از اين دو خودرو ارزنده تر است؟ پاسخ به اين پرسش بسيار پيچيده است، چراکه با دو خودروي چيني طرف هستيم که شباهت هاي زيادي دارند. از سويي، ام وي ام X33 در نسخه قبل از خود بازار نسبتاً خوبي داشته و مشترياني را به خود اختصاص داده است و از سويي ديگر، ليفان X70 يک خودروي تازه وارد و البته جديد تر است. اگر بخواهيم کمپاني هاي مادر را از نظر وضعيت کنوني و سابقه در ايران مقايسه کنيم، در اين بخش برتري با «چري» است، اما اگر بخواهيم طراحي و پيشرانه مدرن را در نظر بگيريم ليفان X70 برتري محسوسي نسبت به ام وي ام دارد. اکنون بايد منتظر باشيم و ببينيم که پس از عرضه ليفان X70 وضعيت بازار براي اين دو رقيب چگونه خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar