اسب بخار/ پس از توافق برجام و از سرگيري روابط بين‌المللي، شاهد عقد قراردادهاي متنوعي در زمينه توليد و واردات خودرو به کشور بوديم. از اين رو، شرکت‌هاي تازه تأسيس ايراني نيز، که تا پيش از آن سابقه‌اي در زمينه توليد، واردات و ارائه خدمات پس از فروش خودرويي نداشتند، به يک باره متولد شدند و از عقد قرارداد با برندهاي خارجي خبر دادند. «کيان موتور وارنا» نيز يکي از همان شرکت‌هايي است که از اوايل سال ۹۶ وارد حوزه خودرو شد و با بهره‌گيري از مديراني که پيش از آن در شرکت‌هاي واردکننده خودرو مشغول به فعاليت بودند، خود را به عنوان نماينده رسمي «بورگوارد» در ايران معرفي کردند.

اين شرکت در همان سال با برگزاري مراسمي در برج ميلاد تهران، دو مدل از محصولات اين برند دورگه چيني – آلماني را به صورت رسمي به بازار معرفي کرد. اما کمي بعد به واسطه بسته شدن سايت «ثبتارش» و ممنوعيت واردات خودرو به کشور، فعاليت‌اش نيز به‌سان ساير شرکت‌هاي واردکننده محدود شد و فرايند ترخيص خودروهاي مانده در گمرک با مشکلات جدي همراه شد.
کيان موتور وارنا دو مدل “BX7” و “BX5” را براي عرضه به بازار ايران درنظر گرفته بود که ابتدا بورگوارد BX7 توانست راهي بازار شود و پس از آن BX5 با تأخيري چندماهه سرانجام به دست مشتريان رسيد. جالب است بدانيد که اين شرکت در ابتدا قيمت ۲۷۹ ميليون و ۹۰۰ هزار توماني را براي مدل BX7 اعلام کرده بود و در زمان تحويل قيمت اين مدل به ۲۹۹ ميليون و ۶۰۰ هزار توماني افزايش يافت. اما اکنون قيمت اين کراس‌اوور دورگه چيني – آلماني در بازار آزاد به بيش از ۱ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان رسيده است.

تاريخچه بورگوارد
شرکت خودروسازي بورگوارد آلمان با تأسيس در سال ۱۹۱۹، به‌عنوان يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي خودروسازي جهان شناخته مي‌شود. پيش از جنگ جهاني دوم، اين برند يکي از معروف‌ترين محصولات آلماني شناخته مي‌شد اما شروع  اين جنگ و همکاري اين کارخانه با حزب نازي آلمان سرآغاز خاموشي بورگوارد بود، چرا که طي جنگ جهاني دوم بسياري از تأسيسات و امکانات اين برند توسط متفقين بمباران و در نهايت، نابود شد. پس از اتمام جنگ مسئولان اين برند به دليل همکاري با حزب نازي آلمان مورد اتهام قرار گرفتند و در سال۱۹۶۱ عملاً بورگوارد از صحنه خودروسازي حذف گرديد. اما اين سرانجام کار نبود و پس از  ۴۷ سال عدم فعاليت، اين شرکت مجدداً از سال ۲۰۰۸ با تفکري متفاوت توسط «کريستين بورگوارد»، پسر ارشد بنيان گذار اين برند، و سرمايه‌گذاري کمپاني «فوتون» چين احيا شد. اولين محصول توليدشده بورگوارد پس از احيا، کراس‌اوور BX7 بود که در سال ۲۰۱۵ در نمايشگاه خودروي ژنو به نمايش درآمد. در حال حاضر، خط توليد محصولات اين شرکت در کارخانه‌اي در شهر پکن است که به گفته مديران ارشد بورگوارد، به زودي بزرگ‌ترين کارخانه بورگوارد در شهر برمن آلمان تأسيس خواهد شد. همچنين از مزيت‌هاي محصولات بورگوارد مي‌توان به همکاري با شرکت‌هاي بزرگ قطعه‌سازي از جمله «بوش» آلمان، «آيسين» ژاپن و “ZF” آلمان اشاره کرد.

طراحي اروپايي و به‌روز
با نگاهي به سبد محصولات بورگوارد مي‌توان به خوبي دريافت که اين شرکت توانسته به زبان طراحي مشترکي برسد که نشانگر اصالت طراحي محصولاتش باشد. بورگوارد BX7 در واقع، بزرگ‌ترين محصول اين برند است که در بازار ايران مي‌توانست رقابت جذابي را با گزينه‌هاي موجود از جمله «هيونداي سانتافه»، «کيا سورنتو» و يا حتا «نيسان ايکس‌تريل» تجربه کند.

با نگاهي به بوگوارد BX7 مي‌توان به خوبي رگه‌هايي از يک محصول اروپايي را مشاهده کرد، چراکه ترکيب اجزاي تشکيل‌دهنده اين خودرو بي‌شباهت با کراس‌اوورهاي آلماني نبوده و مي‌تواند نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند. طراح مشهور نروژي، «اينار هاريد»، نيز تمام تلاش خود را کرده تا محصولي مستقل و به دور از کپي‌کاري طراحي کند.

در نماي جلو چراغ‌هاي منحصربه فردي، که تاکنون در هيچ خودروي ديگري مشاهده نشده، در دو سوي جلوپنجره هشت ضلعي بزرگ جاي گرفته‌اند که ظاهري تهاجمي و باابهت را براي BX7 پديد آورده‌اند. سپر حجيم و کاپوت کشيده به همراه خطوط حجيم نقش بسته روي کاپوت و گلگيرها تصوير يک شاسي‌بلند تنومند و لوکس را در ذهن تداعي مي‌کند. در واقع، سادگي به‌کار رفته در طراحي ظاهري اين خودرو ذهن را از خودروهاي چيني دور مي‌کند و اصالت اروپايي بورگوارد را بار ديگر به بيننده گوشزد مي‌کند.

در نماي کناري نيز شاهد طراحي ساده و کلاسيکي هستيم که با حجيم‌تر شدن پروفيل‌هاي بدنه همراه است. همچنين رينگ‌هاي پنج بازوي تراش خورده تأثير دوچنداني در زيبايي ظاهري اين خودرو دارد. طراحي نماي عقب نيز با همان شيوه و اسلوب پيگيري شده که مي‌توان از ويژگي‌هاي بارز آن به دو خروجي اگزوز، ديفيوزر، زه کرومي و بالچه عقب اشاره کرد که در کنار سادگي و شيک بودن، حس و حال يک کراس‌اوور اسپرت را القا مي‌کند.

کابين شيک و باکيفيت
با وارد شدن به کابين بورگوارد BX7 ناخودآگاه با فضايي آشنا روبه‌رو خواهيد شد که بي شباهت با محصولات «ب‌ام‌و» نيست. از اين رو، مي‌توان گفت که رگه‌هايي از طراحي آلماني درون کابين BX7 نيز نفوذ کرده است. از سويي، کيفيت قابل قبول متريال مصرفي از ديگر نکاتي است که بايد به آن اشاره داشت. از سويي ديگر، طراحي فضاي کابين و خصوصاً داشبورد و کنسول مياني به صورت کلاسيک رقم خورده که همين موضوع باعث شده رابط کاربري آسان‌تري در آن ايجاد شود. البته استفاده از نمايشگر ۱۲٫۳ اينچي تمام لمسي در قسمت بالايي داشبورد باعث شده تا حدي طراحي ساده و کلاسيک خنثي شود و چهره‌اي مدرن‌تر به نمايش درآيد.

در مقام مقايسه با کره‌اي‌ها و ژاپني‌هاي موجود در بازار مي‌توان گفت که بورگوارد BX7 حتا يک رده بالاتر از آن‌ها قرار دارد، اما از آن‌جايي که مدت زمان زيادي از عرضه آن به بازار نمي‌گذرد، نمي‌توان درخصوص کيفيت و دوام آن در بلندمدت اظهار نظر درستي انجام داد، هرچند که مي‌توان انتظار داشت در صورت نگهداري و مراقبت صحيح، ساليان سال قابل استفاده باشد.

BX7 در بخش فضاي کابين نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، چراکه فاصله محوري مناسب باعث شده فضاي پا براي رديف جلو و عقب به خوبي فراهم شود و کمبود فضا در کابين احساس نشود. از سويي، ارتفاع مناسب سقف خصوصاً در قسمت عقب کابين از ديگر مزاياي اين خودروست که مي‌تواند رفاه و آسايش را براي سرنشينان به همراه داشته باشد.

امکانات رفاهي و آپشن‌ها
بورگوارد BX7 در آن زمان براي سهم‌خواهي از بازار کراس‌اوورهاي کم تر از ۳۰۰ ميليون تومان خيز برداشته بود که با وجود فهرست کاملي که از امکانات رفاهي در اختيار داشت، اين امر چندان دور از انتظار نبود. سقف پاناروميک، تودوزي چرم، نمايشگر بزرگ افقي وسط، چراغ‌هاي اتوماتيک زنون، چراغ کمکي در پيچ، برف پاک‌کن هوشمند، آينه‌هاي کناري تاشوي برقي به‌همراه حافظه، آينه وسط الکتروکروميک، چراغ بدرقه، صندلي‌هاي برقي جلو مجهز به ماساژور و داراي ۳ حافظه براي صندلي راننده، گرم کن سه حالته صندلي‌هاي جلو، گرم کن صندلي‌هاي عقب، حافظه تنظيمات راننده، صندلي‌هاي ۷ نفره ، نمايشگر لمسي ۱۲٫۳ اينچي با قابليت پخش HD و داراي ۹ بلندگو براي سيستم صوتي، سيستم تهويه دوکاناله در جلو، پنل تنظيم دما و فشار باد در رديف دوم، سنسور نور، دوربين ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، موس کنترل، قابليت اتصال مستقيم گوشي‌هاي اندرويد و آيفون، قابليت نصب برنامه روي خودرو، قابليت کنترل امکانات خودرو از روي گوشي تلفن همراه، ترمز پارک برقي، دوربين ۳۶۰ درجه، سنسورهاي پارک، نشانگر فشار باد تايرها، کليد هوشمند و استارتر دکمه‌اي، درِ صندوق هوشمند داراي حافظه، کروزکنترل و… از جمله امکانات و آپشن‌هاي موجود در اين خودروست.
 
آپشن‌هايي نظير ايربگ‌هاي جلو، کناري و پرده‌اي، ترمزهاي مجهز به ABS و EBD به‌همراه سامانه ترمز اضطراري، سيستم کمکي پايداري ESC/VSC، ترمز پارک برقي به‌همراه اتوهلد، سيستم کنترل حرکت در سربالايي HAC و سراشيبي HDC، سيستم پاک‌کننده اتوماتيک ديسک‌هاي ترمز جلو BDC، سيستم هشدار خستگي راننده، سامانه تشخيص نقطه کور و… هم از آپشن‌هاي رفاهي اين خودروست.

ويژگي هاي فني قواي محرکه
مهم‌ترين بخش در بررسي هر خودرو مشخصات فني قواي محرکه است. از اين‌رو، مي‌توان گفت بورگوارد BX7 در اين زمينه نيز مي‌تواند مدعي ظاهر شود. تأمين نيروي پيشران در اين کراس‌اوور آلماني، توسط پيشرانه قدرتمندي صورت مي‌گيرد که از يک موتور ۴ سيلندر ۲ ليتري مجهز به توربوشارژر تشکيل شده است. حداکثر توان اين موتور ۲۲۴ اسب‌بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌شود، همچنين حداکثر گشتاور آن ۳۰۰ نيوتن متر در ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقيقه است. نيروي توليدشده موتور توسط جعبه‌‌دنده ۶ سرعته تيپ‌ترونيک ساخته شده توسط کمپاني آيسين ژاپن به هر دو محور منتقل مي‌شود.

اعداد و ارقام خروجي از پيشرانه اين خودرو روي کاغذ مي‌تواند نظر بسياري را به خود جلب کند، اما بايد ديد در عمل نيز بورگوارد مي‌تواند مدعي ظاهر شود. همچنين سيستم دوديفرانسيل اين خودرو از ديگر مزايايي است که در خودروهاي چيني ديده نمي‌شود. از اين رو رقابت بورگوارد با رقباي کره‌اي و ژاپني را نزديک‌تر مي‌کند.

شتاب صفر تا صد اعلام شده اين خودرو توسط کمپاني ۹٫۳ ثانيه است که با توجه به وزن ۱۸۳۰ کيلوگرمي و پيشرانه ۲ ليتري توربوشارژ معقول به نظر مي‌رسد.

تجربه رانندگي
با فشردن دکمه استارت که، برخلاف بسياري از خودروهاي اين سگمنت، روي کنسول مياني در کنار دسته دنده تعبيه شده است، موتور کاملاً بدون صدا و لرزش روشن و آماده به‌کار مي‌شود. با فشردن پدال ترمز و قرار دادن اهرم دنده در حالت درايو شروع به حرکت مي‌کنيم، باتوجه به اين که وضعيت دسته‌دنده اين خودرو با ساير رقبا کمي متفاوت است، اين قابليت وجود دارد که حالت رانندگي اسپرت را با قرار دادن دنده در مود S انتخاب کنيد. در اين حالت عملکرد جعبه‌دنده اسپرت‌ شده و دور موتور را تا بيش ترين حد ممکن بالا نگه مي‌دارد. با اين حال، در ابتدا با حالت رانندگي نرمال و قرار دادن اهرم دنده در حالت D، شتاب قابل توجهي را در همان لحظات ابتدايي مي‌توان حس کرد. همچنين بي‌صدا بودن کابين نيز يکي از نکات قابل توجه است که اين مورد را مي‌توان به دليل آلماني بودن اين برند از پيش حدس زد.

سيستم تعليق، که وظيفه جذب ضربه هاي ناشي از ناهمواري سطح مسير را برعهده دارد، در اين خودرو به خوبي عمل کرده و برخلاف بسياري از کراس‌اوورها، سواري نرم و بدون تنشي را براي سرنشينان ايجاد کرده است. اين موضوع در مسيرهاي خاکي نيز، که در ادامه به آن بيش تر مي‌پردازيم، به خوبي نمايان است.

هماهنگي خوب جعبه‌دنده و موتور توربوشارژر از مواردي است که بايد به آن اشاره داشت. اين موضوع حتا در بسياري از برندهاي کره‌اي و اروپايي ديده نمي‌شود و به اصطلاح لگ توربو به هنگام شتاب‌گيري کمي خسته‌کننده به نظر مي‌رسد. با ورود به بزرگراه حالت رانندگي را با قرار دادن اهرم تعويض دنده در حالت S به اسپرت تغيير مي‌دهيم و با فشار دادن پدال گاز، شتاب ثانويه قابل توجهي را از سوي پيشرانه ۲ ليتري توربوشارژر دريافت مي‌کنيم.

در ادامه مسير براي بررسي وضعيت سيستم تعليق و عملکرد سيستم دوديفرانسيل، وارد مسير خاکي شديم تا اين دورگه چيني –  آلماني را کمي به چالش بکشيم.

اوايل مسير به دليل هموار بودن سطح مسير مشکلي پيش روي BX7 قرار نداشت، اما کمي جلوتر به دليل شسته شدن مسير توسط جريان آب، ناهمواري‌هاي زيادي را پيش‌رو داشتيم. با کمي احتياط به دليل شيب نسبتاً زياد مسير از ناهمواري‌ها عبور کرديم. اما چالش اصلي که BX7 در انتظارش بود، سربالايي خاکي بود که ناهمواري‌هاي زيادي را در دل خود جاي داده بود. با قراردادن دنده در حالت دستي و انتخاب دنده ۱ شروع به حرکت کرديم که در ابتدا با کمي هرزگردي همراه شد اما بلافاصله سيستم ESP سعي بر کاهش هرزگردي داشت. با اين حال، به آرامي وارد ناهمواري‌هاي مسير شديم که خوشبختانه سيستم هوشمند توزيع نيرو در چرخ‌ها با تقسيم به موقع و کافي نيرو به چرخ‌هاي درگير، کمک بسزايي در خارج شدن از اين وضعيت به ما مي‌کرد.

از آن‌جايي که اين خودرو يک کراس‌اوور دوديفرانسيل است، سيستم تعليق به اصطلاح زياد کش نيامده و يکي از چرخ‌ها سطح اتکاي خود با زمين را از دست داده است و نيروي کافي براي خارج شدن از ناهمواري را در اختيار قرار نمي‌دهد. البته به غير از اين هم انتظار نمي‌رود، زيرا اين خودرو براي رانندگي خارج از جاده طراحي نشده و سيستم تعليق براي ايجاد تجربه‌اي لذت بخش از رانندگي طراحي شده است.
ما نيز براي اين که فشار مضاعفي به خودرو وارد نشود، از ادامه مسير منصرف شديم و به سمت مسير آسفالتي ادامه حرکت داديم.

نتيجه‌گيري
در پايان اگر بخواهيم بورگوارد BX7 را مورد ارزيابي قرار دهيم، بايد بگوييم که اين محصول با توجه به شرايط کنوني از وضعيت مناسبي در بازار برخوردار نبوده و چندان تقاضايي براي خريدش وجود ندارد. اما طبق نظر مالکان و دارندگان اين خودرو، برخلاف انتظار عموم مردم، شرکت کيان موتور وارنا در حال حاضر، تمامي خدمات مربوط به خودروهاي بورگوارد BX7 و BX5 را به خوبي انجام مي‌دهد و مشکلي در تأمين قطعات يدکي اين خودروها ندارد. طبق ادعاي مالک، اين شرکت قطعات يدکي کافي در انبارهاي خود دارد و پس از مراجعه مشتريان به نمايندگي اين شرکت، تمامي قطعات موردنياز براساس گارانتي ۵ ساله‌اي که توسط اين شرکت ارائه شده تعويض مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar