لئوپارد CS10؛ شاسی بلند جدید بازار خودروی ایران
خودرو بانک/ توافق نامه برجام شکوفايي صنعت خودروسازي را به همراه داشت، اما اين شکوفايي تنها پس از مدت زمان کوتاهي و با تحريم مجدد صنعت خودروسازي، تبديل به يک بحران بزرگ شد و بسياري از خودروسازان خارجي با ترک بازار ايران، شرکت هاي داخلي را با انبوهي از تعهدات معوق خود تنها گذاشتند.
دور جديد تحريم هاي صنعت خودروسازي به حدي سنگين بود که حتي برخي خودروسازان خارجي که تا پيش از توافق نامه برجام نيز با تحريم هاي بين المللي ساخته و در بازار ايران فعاليت مي کردند، مجبور به ترک بازار ايران شدند.
حال در چنين شرايطي که راه براي ورود خودروسازان بزرگ اروپايي و آسيايي و يا حتي خودروسازان مطرح چيني بسته شده است، شاهد ورود خودروسازاني هستيم که شايد براي اولين بار اسم آنان به گوشتان مي خورد و يکي پس از ديگري راهي بازار ايران شده اند تا سهمي از بازار بحران زده ايران داشته باشند.
البته در برخي موارد، برندهاي جديدي وارد بازار ايران مي شوند که پشتوانه آنان خودروسازان بزرگي هستند که با راه اندازي برندهاي جديد به دنبال گسترش سهم فروش خود در بازارهاي جهاني هستند. نمونه آن برند Changfeng است که از زيرمجموعه هاي کمپاني خودروسازي گک (GAC) به شمار آمده و در حال حاضر يکي از بزرگ ترين خودروسازان چيني به شمار مي رود.
حال چرا گک و برند چانگ فنگ؟، به اين دليل که چندي پيش شاهد تردد محصولي جديد با پلاک موقت در خيابان هاي تهران با نام لئوپارد CS10 بوديم که از ساخته هاي شرکت چانگ فنگ به شمار آمده و به احتمال بسيار زياد قرار است مهمان جديد بازار ايران به نمايندگي ريگان خودرو (احتمالاً) باشد. هرچند هنوز اين اطلاعات رسماً تاييد نشده و بر اساس حدس و گمان شرکت ريگان خودرو را عرضه کننده اين شرکت معرفي کرده ايم.
قيمت لئوپارد CS10
اين خودرو هنوز در بازار ايران معرفي نشده و هيچ صحبتي در رابطه با محدوده قيمتي آن نشده است، هرچند قيمت خودروهاي وارداتي معمولا آن چيزي نمي شود که انتظار داريم و در بازار ايران معمولاً بالاتر از حد انتظار هستند، با اين حال خودروي شاسي بلند لئوپارد CS10 حداقل قيمت 96 هزار و 800 يوان در مدل هاي پايه و همچنين حداکثر قيمت 125 هزار و 800 يواني در مدل هاي فول آپشن دارد که با توجه به نرخ فعلي يوان در بازار آزاد بالاتر از 500 ميليون تومان در مدل پايه مي شود.
با اين وجود، نسخه رويت شده در خيابان هاي کشور پيشرانه 2 ليتري توربوشارژر و همچنين جعبه دنده اتوماتيک دوکلاچه دارد که نشان مي دهد نسخه فول آپشن اين خودرو براي بازار ايران در نظر گرفته شده است و اين يعني قيمت بيشتر از 500 ميليون توماني اگر همين حالا شاسي بلند CS10 را در بازار چين خريداري کنيد که با ورود به بازار کشور قطعا بهاي تمام شده بسيار بيشتر از رقم ذکر شده خواهد بود.
مشخصات فني چانگ فنگ لئوپارد CS10
اين خودرو در تمامي نسخه ها با طول کلي 4663 ميلي متر، عرض 1875 ميلي متر، ارتفاع 1700 ميلي متر و همچنين فاصله بين دو محور 2700 ميلي متري ساخته شده است که با دو پيشرانه توربوشارژر و 3 گزينه انتقال قدرتي در بازار چين عرضه مي شود، ولي فقط يکي از آنان در بازار کشور فعاليت خواهد کرد.
در بخش فني، دو موتور چهار سيلندر توربوشارژر قرار گرفته است که يکي از آنان داراي حجم 1.5 ليتري بوده و مي تواند خروجي قدرت 150 اسب بخاري داشته باشد، اما پيشرانه دوم به لطف حجم بيشتري 2 ليتري مي تواند خروجي قدرت بالاتر 177 اسب بخاري هم در اختيار کاربران خود قرار دهد که در خيابان هاي کشور نسخه 2 ليتري آن رويت شده است.
براي انتقال نيروي پيشرانه هاي لئوپارد CS10 هم 3 گيربکس مختلف در نظر گرفته شده است که پيشرانه 1.5 ليتري توربوشارژر آن با دو گيربکس دستي 5 سرعته و 6 سرعته به بازار عرضه مي شود، اما پيشرانه 2 ليتري توربوشارژر از يک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک دوکلاچه سود مي برد و اين ترکيب دقيقا همان چيزي است که به احتمال بسيار زياد در بازار کشور هم عرضه شود.
چانگ فنگ لئوپارد CS10 چه امکاناتي دارد
از امکانات اين خودرو در بخش فني و رفاهي مي توان به سيستم تعليق مک فرسون بر روي چرخ هاي جلو و يا سيستم تعليق مولتي لينک بر روي چرخ هاي عقب، رينگ هاي آلومينيومي 18 اينچي، چراغ هاي هالوژن، سانروف برقي، ترمز پارک الکترونيکي و ديسک هاي ترمز خنک شونده براي چرخ هاي جلو اشاره کرد.
در مبحث ايمني و سيستم هاي کمک راننده هم مي توانيم سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه اي، سيستم ترمز ضدقفل، سيستم EBD، سيستم کمک ترمز، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، دستيار صوتي در مدل هاي فول آپشن، سيستم کنترل کشش، سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز، سيستم پارک اتوماتيک و همچنين سيستم شروع حرکت در سربالايي را نام ببريم.
با معرفي رسمي اين خودرو در بازار ايران، نگاهي دقيق تر به به جزييات فني و امکانات اين شاسي بلند جديد بازار ايران خواهيم داشت.