فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عدهای خاص
ايران جيب/ تحليلگر صنعت خودرو معتقد است: عدهاي به دنبال زمينگيري صنعت خودرو هستند که نتيجه اين سياست افزايش وابستگي کشور را به همراه خواهد داشت، اما متاسفانه متوليان همچنان بر تبليغات برنامههاي اشتباه خود و دميدن در شيپور حمايت از صنعت پافشاري دارند.
درگيريهاي صنعت خودرو هر روز در حال افزايش است و دولت بدون تامل بر اين ضرورت، همچنان بر اجراي سياستهاي تعيين قيمتها در سايه کمبودها ادامه ميدهد.
درد امروز بازار خودرو گراني است که اين موضع نشات گرفته از ايجاد تورمي است که حاصل سياستهاي دولت بوده نه صنعت خودروي کشور!
بررسي وضعيت بازار خودرو نشان ميدهد مشتري چنداني در بازار نيست، اما با اين حال قيمتها روندي افزايشي را تجربه ميکنند. اين وضعيت البته از نظر فعالان بازار خودرو وضعيت چنداني غريبي نيست چرا که طي ماههاي اخير همواره بازار خودرو با اين وضعيت مواجه بوده است. هر روز خبر افزايش چند ده ميليوني محصولات يک خودروساز شنيده ميشود و اين نگراني مردم و کاهش تقاضا را بيشتر ميکند.
بنابر گفته مسئولان آنچه موجب افزايش قيمتها در اين بازار شده است تغيير در شاخصهاي کلان اقتصادي بوده چراکه افزايش نرخ ارز فرايند ساخت خودرو را با هزينههاي بيشتري همراه کرده است و همچنين فاصله عرضه و تقاضا در بازار يکي ديگر از عوامل گراني در اين بازار اعلام شده است. اما کارشناسان اين عرصه معتقدند که کاهش قدرت خريد مردم و همچنين قدرت مالي و سرمايهاي خودروسازان در برابر سياستهاي اجرايي دولت توان ايستادگي ندارد و برهم ريختگي اين بازار به سختي قابل کنترل است.
از سياستهاي تنشزا تا عقبنشيني صنعت خودرو
امير حسين کاکايي، کارشناس صنعت خودرو در همين رابطه گفت: ورشکستگي صنعت، انفجار در بازار، مشکلاتي که در مدت دو سال و نيم گذشته شاهد آن هستيم، واقعيتي است که اتفاق افتاده است.
وي ادامه داد: در اين دو سال و نيم درمجموع به خاطر سياستهاي اشتباه، بازار خودرو به هم ريخته است از آن طرف صنعت دست و پا ميزند براي بقا، با چالشهاي جدي روبهرو است و راه حلهايي که در حال حاضر براي اين صنعت پيچيده ميشود راهکارهاي تلخي است و پس از اجراي اين روشها حداقل در کوتاه مدت مورد نفرت مردم قرار ميگيرد.
به گفته اين تحليلگر صنعت خودو، دولت در ظاهر صنعت را فداي مردم ميکند که اين موضوع به وخامت شرايط صنعت خودرو افزوده است، اما در اصل به مردم جفا ميشود چراکه هم صنعت را نابود کردند و هم مردم را گرفتار قيمتها.
کاکايي گفت: بي تصميمي مسئولان در رابطه با بسياري از مسائل پايه صنعت و بازار خودرو، همچنان ادامه دارد و بدون توجه به هيچ يک از مسائل توليد و مصرف به دنبال کسب و حفظ جايگاههاي خود هستند. با توجه به اينکه بازار بورس هم همچنان روند نزولي خود را در پيش دارد و دلار نيز خيز قيمتي را طي ميکند بستر را براي افزايش قيمت خودرو فراهم کردهاند. اگر طي دو سال و نيم گذشته از توليد حمايت ميشد امروز همين خودرو ميتوانست عامل بازدارنده افزايش تورم باشد نه اينکه اين محصولات در ليست تورمزاها قرار بگيرد.
به گفته کاکايي، با اين سياست راه را اشتباه رفتهاند و دود اين ندانم کاري به چشم توليد و مردم ميرود. در ادامه اين روش دو کار اشتباه و خطا صورت گرفت؛ اول اينکه بازار بهم ريخته را تحويل اقتصاد دادند و ديگري، چون توليد به شدت افت کرده بالاخره توليد صنعت خودرو بخشي از توليد ملي است که با اين روش ارزش آفريني را در کشور کاهش دادند و طبيعي است معني آن تورم خواهد بود و نميخواهند بگويند و باورند کنند که بخش بزرگي از ايجاد تورم به خودرو برميگردد.
اين کارشناس صنعت خودرو يادآور شد: در کل صنعت کشور را رها کردند و نتيجهاي جز تورم حاصل نشد. متاسفانه امروز تمام صنايع کشور با همين روش مديريت ميشود و بدون نقدينگي و با کمبود مواد اوليه به همراه تعيين قيمت دستوري ميخواهند اقتصاد کشور را مديريت کنند!
به گفته کاکايي، همان بلايي که بر سر سيمان و فولاد و ساير صنايع مولد آوردهاند امروز بر سر صنعت خودرو ميآورند. تنها موضوعي که ذهن را درگير ميکند و به واقعيت نزديکتر است، دستهاي پشت پرده براي توقف صنعت خودروست، چراکه قصد بر اين است که خودرو را با قيمت دستوري به بيرون از کارخانه بفرستند و در بازار با افزايش بيش از دو برابر، خريد و فروش شود؛ اين چه معني ميتواند داشته باشد؟ به طور مثال، مردم دنا پلاس را ۳۵۰ ميليون تومان از کارخانه ميخرند و ميخواهند ۶۰۰ ميليون تومان در بازار بفروشند چراکه شاهد هستند بر سر تمام محصولات همين بلا آمده است.
وي افزود: رئيس جمهور در دور قبلي دولتش تمرکز را بر کنترل تورم گذاشته بود، هرچند تنشهايي هم داشت، اما بايد اين تنشها را تحمل ميکرديم، زيرا کنترل تورم بسياري از مشکلات را حل ميکرد و کمکم شرايط اقتصاد به سمت تحول جدي در حرکت بود اما چرا امروز به اين سمت چرخيدند؟ چرا سياستهاي کنترل تورم را به ايجاد تنشهاي تورمي تبديل کردند؟! قيمتها بالا رفته، اما توليد به اندازه کافي افزايش نداشته است و در کنار اين دو مورد درآمدها نيز علاوه بر اينکه افزايشي نداشته در برخي موارد کاهش هم داشته است؛ يعني چرخه توليد قفل شد، لذا با يک رکود تورمي شديد مواجه شدند. در حال حاضر قيمت خودرو بالا رفته است و ميدانيم حجم معاملات خودرو نيز قفل کرده است.
يک عده در حال پيچيدن نسخه صنعت خودرو هستند
اين کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: يک عده در حال پيچيدن نسخه صنعت خودرو هستند يعني طرحهايي که بيرون ميآيد نشانگر اين موضوع است که هيچکس به فکر نجات صنعت نيست و همه فکر ميکنند صنعت خودرو يک گاو شيردهي است که زيادي به او دادند که بخورد و ميخواهند ذبحش کنند حتي شيرش را هم نميخواهند بدوشند و اين بسيار خطرناک است و روزي ميرسد که ما حسرت اين روزها را ميخوريم به لحاظ اينکه چرا مراقب اين گاو شيرده نبودهايم. من اصولا تئوري توطئه را دوست ندارم و ترجيح ميدهم با اين تئوري مسئلهاي را توجيه نکنم، زيرا نميدانم دقيقا چه ميشود، اما از آنجايي که همه بر اين اعتقاد هستند و اينکه نبايد صنعت را چنين لگدکوب کرد آيا خود آقايان در راس امور به اين ايده معتقد نيستند؟!
وي ادامه داد: در حال حاضر تمامي اقتصادانان و متخصصين صنعتي بر اين مشکلات پافشاري دارند و عواقب آن را هشدار ميدهند، اما نميخواهند حتي صداي آنان را بشنوند چراکه درصدد نابودي يک صنعت استراتژيک در کشور هستند. اگر هنوز نابودي کامل و توقف صنعت اجرايي نشده و علت آن هم اين است که بدنه صنعت در حال جنگ است و مقاومت ميکند. يکي از علل آن سرمايهگذاريهاي عظيمي است که در دهه ۷۰ انجام شده است به خصوص سرمايههاي انساني و مالي که در اين دهه بدنه اين صنعت را تقويت کرد، اما امروز صنعت را وارد يک جنگ تمام عيار اقتصادي کردهاند.