اولین شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن با 3 سال شارژ رایگان
ايران جيب/ فولکسواگن اولين شاسيبلند الکتريکي خود را رونمايي کرد. فولکسواگن ID.4 دومين مدل الکتريکي فولکسواگن است و اين شرکت ميخواهد با آن استفاده از ماشينهاي الکتريکي را در جهان همگاني کند.
هدف فولکسواگن تبديل شدن به يک خودروساز الکتريکي است. اين شرکت فروش اولين مدل الکتريکي خود به نام ID.3 را يک ماه پيش آغاز کرد.
ID.4 براي فولکسواگن ماشين مهمتري است. برخلاف ID.3 که با تمرکز بر بازار اروپا ساخته شده، ID.4 بزرگترين بازارهاي جهان در چين و آمريکا را هدف گرفته است.
قرار است ID.4 علاوه بر آلمان در کارخانههايي در چين و آمريکا هم ساخته شود و فولکسواگن پيشبيني کرده که توليدش تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.
ظاهر ماشين ساده و با خطوطي شبيه به ID.3 طراحي شده است. اتاق هر دو مدل هم به هم شبيه است. براي سادهتر کردن داخل ماشين، همه دکمهها حذف شده و بخشهاي مختلف ماشين از طريق يک نمايشگر لمسي کنترل ميشود که در مدلهاي ارزانتر ده اينچي و در مدلهاي گرانتر ۱۲ اينچي است.
ID.4 بر روي پلتفرمي مشترک با ID.3 ساخته ميشود. باتريها در کف ماشين قرار دارد. نيروي باتريهاي به چرخهاي عقب منتقل ميشود و ماشين ميتواند با هر بار شارژ تا ۵۲۰ کيلومتر حرکت کند. فولکسواگن ميگويد ID.4 پس از نيم ساعت شارژ با شارژرهاي سريع ميتواند تا ۳۲۰ کيلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت ماشين ۱۶۰ کيلومتر در ساعت است.
رونق شاسيبلندهاي کوچک باعث شده خودروسازان ديگر هم در اين بخش مدلهاي الکتريکي عرضه کنند. تسلا، خودروساز آمريکايي از رقيبان جلوتر است و مدل Y کارخانه اکنون فروخته ميشود. فورد از چند ماه آينده شاسيبلندي به نام موستانگ ماخ-ئي را به بازار عرضه ميکند و نيسان از سال آينده مدل آريا را به بازار خواهد فرستاد.
اشکودا و سئات، زيرمجموعههاي ديگر فولکسواگن هم قرار است براساس پلتفرمي مشابه با ID.4، مدلهاي مشابهي بسازند.
قيمت گرانترين مدل ID.4 در بازار آمريکا نزديک به شصت هزار دلار است. اما مدلهاي ارزانتر با قيمت پايه۴۰ هزار دلار فروخته ميشود که حدود ده هزار دلار از تسلا ارزانتر است. خريداران همچنين ميتوانند سه سال ماشين خود را مجاني شارژ کنند.
فولکسواگن اميدوار است با اين قيمت و مسافت طولاني که ماشين ميتواند با هر بار شارژ حرکت کند، بسياري از مشتريان شاسيبلندهاي بنزيني و ديزل را به خريد ID.4 ترغيب کند.