برای خرید پژو 206 تیپ 2 به چه بودجهای نیاز خواهیم داشت؟
خودرو بانک/ پژو 206 را ميتوان پرطرفدارترين و البته باثباتترين هاچبک فرانسوي در ايران دانست. حدود دو دهه است که اين خودرو توسط ايران خودرو مونتاژ شده و به بازار کشورمان عرضه ميشود. در اين دوران نمونه صندوقدار اين خودرو به بازار آمد و بعدها محصول ملي ايران خودرو يعني رانا براساس پژو 206 توسعه يافت. مدتي بعد نسخه فيس ليفت پژو 206 يعني پژو 207 نيز به بازار عرضه شد.
در طول حيات پژو 206 در خط توليد ايران خودرو، پژو 206 تيپ 2 در کنار پژو 206 تيپ 5 نسخههايي از اين خودرو هستند که هيچگاه توليدشان متوقف نشده است. پژو 206 تيپ 2 تيپ اقتصادي اين خودرو محسوب ميشود که به پيشرانه 1.4 ليتري و امکانات رفاهي اندکي مجهز است اما به واسطه قيمتي که ارائه ميدهد، مورد توجه اقشار مختلفي واقع شده است.
پژو 206 تيپ 2 در طول دو دهه حضور خود در بازار، با هاچبکهاي مختلفي به رقابت پرداخته است. نخستين رقباي اين خودرو خودروهاي کرهاي و آلماني وارداتي بازار نظير اپل امگا و دوو ماتيز بودند که در برابر پژو 206 تازه وارد، حرفي براي گفتن نداشتند.
به جرات ميتوان گفت تا زمان ورود ام وي ام 315 به بازار، پژو 206 تيپ 2 با هيچ رقيب قدرتمندي مواجه نشد. بعدها سايپا 111 يا پرايد هاچ بک و نسخه هاچبک سدان ملي سايپا يعني تيبا 2 نيز به اين رقابت افزوده شدند تا مشتريان ايراني انتخابهاي بيشتري در حوزه هاچبکهاي اقتصادي داشته باشند. اخيرا ساينا نيز به اين رقابت نسبتا جذاب و البته گران قيمت براي اقشار متوسط اضافه شده است.
داستان پر فراز و نشيب پژو 206 در ايران
پژو 206 تيپ 2 طي دو دهه حضور خود در ايران خودرو، با تغييرات مختلفي مواجه شد. نخستين تغييرات اين خودرو در سالهاي ابتدايي دهه نود و زمان اعمال دور اول تحريمهاي بينالمللي عليه صنعت خودروسازي اتفاق افتادند. در اين زمان ايران خودرو ناچار شد تا قالبهاي مورد نياز براي ساخت پژو 206 را از خريداران متفرقه تهيه کند و برخي قسمتهاي اين خودرو نيز داخليسازي شدند. به همين دليل پژو 206هاي ساخته شده از ابتداي دهه نود تاکنون را ايرانيزه مينامند تا بين اين خودروها و نسخههاي توليدي سالهاي قبل تفاوت قائل شوند.
از سوي ديگر به واسطه سختگيريهاي سازمان استاندارد و مطالبات مشتريان، ايران خودرو ناچار شد تا پژو 206 تيپ 2 را با امکانات ايمني بيشتري روانه بازار کند. اضافه شدن کيسه هوا براي سرنشين جانبي به همراه سيستمهاي ترمز ABS و EBD به همراه سنسور دنده عقب و چراغهاي عقب با طرح گرافيکي جديد، از ديگر تغييرات پژو 206 تيپ 2 بودند.
در نهايت به سالهاي پاياني دهه نود خورشيدي ميرسيم، زمانيکه تحريمهاي بينالمللي مجددا گلوي خودروسازان را فشردند و ايران خودرو در تلاش براي ارزانسازي توليد، همان امکانات اندک پژو 206 تيپ 2 را به مرور حذف نمود. سنسور دنده عقب و پخش سي دي از جمله امکاناتي بودند که از پژو 206 تيپ 2 در سال 1398 حذف شدند.
با وجود افت کيفيت پژو 206 تيپ 2 در سالهاي اخير و حذف امکانات رفاهي مختلف از اين خودرو، همچنان مشتريان اعتقاد دارند خريد پژو 206 تيپ 2 نسبت به خريد تيبا 2 يا ساينا براي آنها ارزش افزوده بيشتري به همراه خواهد داشت. ام وي ام 315 نيز پس از آنکه افزايش قيمتي قابل توجه پيدا کرد، ديگر به عنوان رقيبي جدي براي پژو 206 تيپ 2 محسوب نميشود.
مصرف سوخت اندک و فراواني دسترسي به قطعات يدکي، همواره از مزاياي پژو 206 تيپ 2 بودهاند که اين خودرو را در مقابل رقباي مختلف برتري بخشيدهاند. در سوي مقابل فضاي محدود پا براي سرنشينان عقب و عايقبندي ضعيف کابين، معايب پژو 206 تيپ 2 از روز اول تاکنون محسوب ميشوند که البته طي سالهاي گذشته تشديد شدند.
جاي تاسف است که بگوييم در شرايط فعلي بازار، براي خريد هاچ بکي اقتصادي نظير پژو 206 تيپ 2 در نسخههاي صفرکيلومتر، به بودجهاي در حدود 185 الي 195 ميليون تومان نياز خواهيم داشت. نسخههاي صفر کيلومتر پژو 206 تيپ 2 در مدل 1398 و 1399 در بازار موجود هستند.
در شرايط آشفته بازار فعلي، همچنان ميتوان با بودجهاي کمتر از 50 ميليون تومان نسبت به خريد پژو 206 تيپ 2 اقدام کرد. البته اکثر اين نسخهها يا بسيار سالخورده هستند و يا آنکه تصادفات شديدي را تجربه کردهاند و در طولاني مدت مالک خود را درگير هزينههاي سرسام آور تعمير و نگهداري خواهند کرد.
گزينههاي سالم جهت خريد پژو 206 تيپ 2، از بازه قيمتي 80 الي 100 ميليون تومان در دسترس هستند. اگر در اين بازه موفق به يافتن خودرو مد نظر خود نشديد، ميبايست با افزايش بودجه در بازههاي بيش از صد ميليون تومان به دنبال خريد پژو 206 تيپ 2 مد نظر خود باشيد.