با مزایا و معایب نیسان رونیز آشنا شوید
خودرو بانک/ نيسان رونيز يکي از محصولاتي بود که در نتيجه همکاري موفق نيسان و پارس خودرو به بازار ايران عرضه شد. اين خودرو در کنار نيسان ماکسيما، نيسان مورانو و نيسان قشقايي سبد محصولات خودروهاي نيسان را در ايران تشکيل ميداد و موفق شد تا خود را به عنوان جانشين موفق نيسان پاترول در بين مشتريان ايراني اثبات کند.
توليد نيسان رونيز در پارس خودرو از سال 1382 آغاز شد و تا سال 1389 ادامه يافت. در اين سالها نيسان رونيز به رقابت با خودروهايي همچون سوزوکي گرند ويتارا و هيونداي توسان وارداتي پرداخت و به آرامي از ديد مشتريان بازار خودرو خارج شد.
با افزايش تب آفرودسواري در کشورمان و تشکيل تيمهاي آفرودي در گوشه و کنار ايران، مجددا تمايل به خريد نيسان رونيز به عنوان خودرويي با توانايي آفرودي بالا روندي صعودي پيدا کرد و اين خودرو وارد دوره جديدي از حيات خود شد. در اين دوره نيسان رونيز از خودرويي به حاشيه رانده شده تبديل به محصولي شد که محبوب مشتريان بود.
اين روزها نيسان رونيز با وجود عمر بالا، داراي تقاضاي زيادي از سمت مشتريان است و افراد زيادي تمايل به خريد نيسان رونيز دارند. نيسان رونيز خودرويي متعلق به دو دهه پيش است و در مقايسه با خودروهاي روز بازار نسبتا ساده تلقي ميشود، از اين رو مالک ميتواند هر تغييري را با هر سطحي از بودجه براي نيسان رونيز اعمال کند. اين مساله به افزايش محبوبيت نيسان رونيز در سالهاي اخير کمک شاياني کرده است.
در ادامه مطلب نگاهي به مزايا و معايب نيسان رونيز خواهيم داشت. اين خودرو هماکنون علاوه بر سوزوکي گرند ويتارا و هيونداي توسان همدوره خود، با خودروهايي همچون لندمارک X7 و جيلي امگرند X7 رقابت ميکند. با توجه به افزايش شديد قيمتها در بازار خودرو، مشتريان اکنون فرصت بيشتري را به تامل و تفکر پيش از خريد سپري ميکنند و سعي دارند تا آشنايي کاملي با خودروها داشته باشند. با ما همراه باشيد تا مزايا و معايب نيسان رونيز را در خودروبانک مورد بررسي قرار دهيم.
مزيت اول، توانايي آفرود
اين روزها در بازار کمتر خودرويي را ميتوان يافت که ترکيب ظاهر و امکانات قابل قبول و قدرت آفرود را در کنار يکديگر ارائه دهد و قيمت آن نيز بيش از حد گران نباشد. اکثر خودروهاي موجود در بازار ايران که توانايي آفرود دارند، يا بيش از حد قديمي هستند يا آنکه وارداتي بوده و قيمت بالايي دارند. نيسان رونيز در اين بين موفق شده تا حد متوسطي از موارد مختلف را ارائه دهد و خريد آن براي مشتري منطقي به نظر برسد. اين مورد يکي از مزايا نيسان رونيز محسوب ميشود.
مزيت دوم، پيشرانه مشترک با نيسان پيکاپ
پيشرانه مورد استفاده در نيسان پيکاپ، نيسان رونيز و بخشي از آخرين سري توليدات نيسان پاترول مشترک است و با کد KA24DE شناخته ميشود. اين پيشرانه 2.4 ليتري چهار سيلندر تنفس طبيعي قادر است تا حداکثر 150 اسببخار قدرت و 208 نيوتنمتر گشتاور ارائه دهد که ارقام حيرت انگيزي به نظر نميرسند اما دسترسي ساده به لوازم و قطعات يدکي در کنار آشنايي تعميرکاران به اين پيشرانه، نيسان رونيز را به يکي از کمدردسرترين شاسيبلندهاي آفرودي کارکرده در کشورمان تبديل ميکند. اين پيشرانه دومين مورد از مزايا نيسان رونيز به شمار ميرود.
عيب اول، مصرف سوخت بالا
در دومين مورد از مزايا نيسان رونيز به پيشرانه اين خودرو اشاره کرديم و فراواني قطعات يدکي را يکي از برتريهاي نيسان رونيز برشمرديم. با اين وجود اين پيشرانه بيعيب نيست و به دليل استفاده از فناوري قديمي ساخت، مصرف سوخت فوقالعاده بالايي دارد که اين مورد يکي از معايب نيسان رونيز محسوب ميشود.
مصرف ترکيبي نيسان رونيز حدود 13 ليتر در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي است. البته اين عدد به طور رسمي اعلام شده و در صورتي که قطعات موتور استهلاک شديد پيدا کنند يا بيش از حد به پيشرانه فشار وارد کنيد، ثبت رکورد مصرف سوخت 15 ليتر در صد کيلومتر به آساني امکان پذير خواهد بود.
عيب دوم، ضعف امکانات ايمني
نيسان رونيز در طي دهه هشتاد خورشيدي توسط پارس خودرو به توليد ميرسيد و در بازار جهاني نيز در دهه اول قرن بيست و يکم با نام نيسان پالادين در بازار چين و نيسان اکسترا در بازار آمريکاي شمالي عرضه ميشد. با اين حال پارس خودرو نسخههاي مونتاژي را با امکانات ايمني اندکي به بازار فرستاد و تجهيزاتي همچون سيستم ترمز ضد قفل و کيسه هوا را از روي اين خودروها حذف کرد. با توجه به لزوم نصب امکاناتي همچون سيستم کنترل پايداري در خودروهاي امروزي، اين مورد نيز يکي ديگر از معايب نيسان رونيز به شمار ميرود.