با ایکس۲۲ جدید بیشتر آشنا شوید
اسب بخار/ «ام وي ام» از شناخته شده ترين شرکت هاي خودروسازي چيني حاضر در بازار ايران است. در واقع به نوعي، ام وي ام اولين برند چيني بازار ايران هم به حساب مي آيد. زماني که اين شرکت، «چري QQ» را تحت عنوان «ام وي ام ۱۱۰» به بازار کشورمان معرفي کرد، پاي خودروهاي چيني به طور رسمي به ايران باز شد.
ام وي ام ۱۱۰ دقيقاً مدتي پس از توقف توليد «دوو ماتيز» و به عنوان جانشين اين خودرو در بازار کشورمان عرضه شد. ام وي ام از جاي خالي ماتيز به خوبي استفاده کرد و توانست ۱۱۰ را، که کپي چيني همين محصول بود، به سرعت در بازار کشور جا بياندازد. سال ها گذشت و ام وي ام به تدريج، دامنه فعاليت هاي خود را در بازار خودرو گسترش داد. امروز اين شرکت سبد کاملي از خودروهاي سواري را عرضه مي کند که در آن ها از هاچ بک شهري تا کراس اوور خانوادگي به چشم مي خورند. ام وي ام ايکس ۲۲، يا همان چري تيگو ۲، يکي از اين محصولات است که اتفاقاً محبوبيت زيادي در بين مشتريان ايراني دارد. ايکس ۲۲ که در کلاس کراس اوورهاي ساب کامپکت قرار مي گيرد، توانست با اتکا به قيمت رقابتي و طراحي جذاب، طيف زيادي از خريداران خودرو را به سمت خودش بکشاند. به تازگي در رسانه هاي چيني تصاويري از فيس ليفت جديد «چري تيگو ۲» منتشر شده است که خبر از پوست اندازي اين خودرو در آينده نزديک مي دهند. با توجه به همکاري گسترده مديران خودرو با چري، ممکن است در آينده نزديک پاي اين خودرو همچون فيس ليفت «ام وي ام ۳۱۵» و «ايکس ۳۳» به ايران هم باز شود. به همين بهانه، در اين مقاله نگاهي مي اندازيم به تغييرات اين فيس ليفت.
بيوگرافي ايکس ۲۲
سال ۲۰۱۶ بود که «چري»، با توجه به نياز روز افزون بازار به خودروهاي کراس اوور، تصميم گرفت يک ميني کراس اوور جديد به سبد محصولاتش اضافه کند. براي اين منظور، پلت فرم «چري فالوين ۲»، يا همان ام وي ام ۳۱۵، از سوي طراحان چري انتخاب شد. تيم طراحي با اندکي افزايش ارتفاع و تغيير المان هاي طراحي در جلو، عقب و کابين، تيگو ۲ را خلق کردند. تيگو ۲ اولين بار در نمايشگاه اتومبيل پکن ۲۰۱۶ به نمايش درآمد. اين خودرو، که در برخي کشورها با نام «چري تيگو ۳X» هم شناخته مي شود، با قيمت پايه ۵۸٫۹۰۰ تا ۸۳٫۹۰۰ يوان، ارزان ترين عضو خانواده تيگو است. در همان سال ۲۰۱۶، تيگو ۲ خيلي سريع به بازار ايران رسيد. در ايران، مديران خودرو نام «ايکس ۲۲» را براي آن انتخاب کرد. عطش بازار ايران به سگمنت کراس اوورها و قيمت کم تر اين خودرو نسبت به ايکس ۳۳ و ساير شبه کراس اوورهاي چيني، در کنار شرايط فروش ايده آل «مديران خودرو» و تيپ بندي متنوعي که برايش در نظر گرفته بود، همگي ايکس ۲۲ را به سمت موفقيت بردند.
طولي نکشيد که ايکس ۲۲ يکي از محبوب ترين کراس اوورهاي ساب کامپکت بازار ايران شد و حتا با وجود رقباي قَدَري همچون «رنو ساندرو استپ وي»، «چانگان CS35» و «جک S3»، کماکان جايگاه محکم خود در بازار خودرو را حفظ کرد. چري از سال ۲۰۱۶ تا چندي پيش، هيچ تغييري در ايکس ۲۲ يا همان تيگو ۲ به وجود نياورده بود. تنها نسخه متفاوت از اين خودرو، يک مدل الکتريکي با نام “DR3 EV” بود براي برخي بازارهاي صادراتي. اما به تازگي پس از گذشت ۴ سال از زمان ورود تيگو ۲ به بازارهاي جهاني، تصاويري از نسخه جديد اين خودرو منتشر شده اند که خبر از عرضه فيس ليفتي جديد براي اين خودرو مي دهند. اين تصاوير، که به صورت غيررسمي و جاسوسي انتشار يافته اند، تغييرات طراحي ايکس ۲۲ را به خوبي به نمايش مي گذارند. با توجه به اين تصاوير مي توان دريافت که چري به زودي از تيگو ۲ جديدش پرده برداري مي کند. البته با توجه به آن که زمان زيادي از سال ميلادي جاري باقي نمانده است، بعيد به نظر مي رسد که ايکس ۲۲ جديد در سال ۲۰۲۰ به خيابان هاي ايران برسد.
تغييرات به روايت تصوير
فيس ليفت ايکس ۲۲ قرار است در بازار چين با نام چري تيگو ۳X پلاس معرفي شود. بيش ترين تغييرات ظاهري در اين کراس اوور کوچک به نماي جلو اختصاص يافته اند. در طراحي چراغ ها و جلوپنجره، ديگر آن زبان طراحي هميشگي چري به چشم نمي خورد. در عوض، ايکس ۲۲ اين بار با تقليد از برخي خودروهاي کره اي جديد استايل مدرن تري به خود گرفته است. چينش چراغ ها و جلوپنجره به کلي تغيير يافته است. چراغ ها به دو قسمت اصلي تقسيم شده اند. بخش بالايي که چراغ هاي روز را هم در بر مي گيرد، به شکل يک نوار نازک بر لبه کاپوت تعبيه شده است. اما بخش پاييني که ابعاد بزرگ تري دارد، چراغ هاي اصلي و پروژکتورها را در بر مي گيرد. اين سبک از طراحي به تازگي از سوي تعدادي از خودروسازان در حال اجراست. اما مي توان گفت چري در فيس ليفت تيگو ۲ بيش تر از هيونداي الگوبرداري کرده است، چراکه خودروهايي همچون نسل جديد «سانتافه» و «کونا» دقيقاً چهره اي به همين شکل دارند! جلوپنجره تيگو ۲ جديد همچنان به سبک توليدات قبلي چري، فرم شش ضلعي دارد، اما ابعاد آن در مقايسه با گذشته به مراتب بزرگ تر شده است و از نگين هاي کرومي براي تزيين آن استفاده کرده اند. اين جلوپنجره را در فيس ليفت جديد تيگو ۷ هم ديده بوديم. لازم به ذکر نيست که سپر جلو هم به موازات چراغ ها و جلوپنجره، به کلي از نو طراحي شده و حجيم تر از قبل به نظر مي رسد. ايکس ۲۲ در مدل هاي قبلي نيز خودرويي جذاب و دوست داشتني بود. اما اکنون به نظر مي آيد که با پوزه جديدي که برايش طراحي کرده اند، اسپرت تر و عضلاني تر از گذشته شده است.
طبق تصاوير لورفته، در نماي کناري، تغييرات خاصي اتفاق نيافتاده است. فرم کلي درها، ستون ها و پنجره ها، کاملاً دست نخورده باقي مانده است. حتا خطوط روي بدنه و گلگيرها هم مشابه با نسل اول به نظر مي آيند. فقط گلگير جلو به تناسب حجيم شدن سپر و پوزه خودرو دچار بازطراحي شده است. در جزييات ظاهري همچون ريل هاي سقفي و دستگيره درها هم تغيير چنداني احساس نمي شود. اما آينه ها طرح جديدي به خود گرفته اند که شبيه به آينه هاي «آريزو ۵» به نظر مي رسند! رکاب زير درها هم اندکي تغيير پيدا کرده است. رينگ ها نيز به گواه عکس هاي منتشرشده، قطعاً طرحي متفاوت با نسل اول تيگو ۲ خواهند داشت. در نماي عقب همچون نماي کناري، باز هم از حجم تغييرات کاسته مي شود. چراغ ها که تقريباً از نسل اول قرض گرفته شده اند، فقط اندکي تيره تر از قبل به نظر مي آيند تا چهره خودرو را اسپرت تر نشان دهند. طراحي درِ صندوق عقب هم بدون تغيير باقي مانده و فقط دو فلاپ جديد به کناره هاي شيشه عقب اضافه شده تا تکميل کننده بال عقب باشند. سپر عقب در بخش پاييني مورد بازبيني قرار گرفته است و شاهد طراحي يک ديفيوزر جديد در اين قسمت هستيم. دو نوار شبرنگ در کناره هاي اين ديفيوزر به چشم مي خورند و چراغ مه شکن عقب به وسط آن منتقل شده است. يک قطعه تزييني نقره اي رنگ نيز روي آن را مي پوشاند که دو سراگزوز تقلبي را هم درون خود جاي داده است. افزون بر تغييرات رخ داده در طراحي بيروني ايکس ۲۲ جديد، به نظر مي رسد که ارتفاع اين کراس اوور از سطح زمين هم اندکي افزايش يافته تا بيش تر خود را شبيه به شاسي بلندهاي واقعي کند!
به کابين ايکس ۲۲ جديد که سري مي زنيم، درمي يابيم که طراحان براي اين بخش هم تغييراتي نسبي در نظر گرفته اند تا حال و هواي تازه اي به فضاي آن ببخشند. طرح کنسول و داشبورد به کلي عوض شده است. البته دريچه هاي تهويه همچنان از نظر محل قرار گيري مشابه نسل قبلي هستند. اما کنسول مرکزي با چرخش چنددرجه اي، حالت راننده محور پيدا کرده تا ارگونوميک تر باشد. از روي تصاوير در دسترس مي توان دريافت که چري قصد دارد در مدل جديد تيگو ۲ از يک نمايشگر بزرگ تر ۹٫۰ اينچي استفاده کند. همچنان مانند قبل خبري از دکمه هاي زياد بر روي کنسول نيست و به جز نمايشگر چند رسانه اي، فقط يک پنل کليد براي کنترل سيستم تهويه به چشم مي خورد. طرح غربيلک فرمان تغيير کرده و با آريزو ۶، فيس ليفت ايکس ۳۳ و ساير محصولات جديد چري مشترک است. نشان دهنده هاي پشت آمپر همچنان آنالوگ هستند، اما اين بار، طراحي عامه پسند تري دارند! بنا به آن چه از تصاوير برمي آيد، چري اين بار ديگر قصد ندارد که از رنگ هاي شاد براي تزيين کابين استفاده کند و احتمالاً ايکس ۲۲ جديد با تريم داخلي تمام مشکي عرضه مي شود. در عوض، براي جلوگيري از خسته کننده شدن فضاي کابين از قطعات طرح فيبرکربن استفاده شده که جلوه اسپرت تري هم به اين فضا مي دهند. طبق برخي گزارش ها، چري ممکن است تيگو ۲ جديد را با ترمز پارک الکتريکي عرضه کند. اگرچه در تصاوير منتشرشده از مدل هاي اوليه، همچنان اهرم ترمزدستي در کابين مشاهده مي شود.
زير کاپوت، همچنان مي توان انتظار وجود پيشرانه ۱٫۵ ليتري تنفس طبيعي را داشت. پيشرانه اي با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نيوتن متر گشتاور. نوع گيربکس قابل سفارش براي اين پيشرانه، بسته به سياست هاي چري در قبال بازارهاي مختلف، متغير است. اما مي توان پيش بيني کرد که تيگو ۲ جديد همچنان با گيربکس ۵ سرعته دستي و ۴ سرعته اتوماتيک در بسياري از بازارها به فروش برسد. البته شنيده ها از افزوده شدن يک گيربکس CVT هم به فهرست انتخاب هاي مشتريان تيگو ۲ خبر مي دهند. اما يکي از مهم ترين تغييرات فني احتمالي در تيگو ۲ جديد، افزوده شدن يک پيشرانه ۳ سيلندر توربو شارژ به سبد موتورهاي اين خودروست. پيشرانه اي که گفته مي شود با حجم تقريبي ۱٫۰ ليتر توانايي توليد ۱۰۲ اسب بخار قدرت را دارد. البته احتمال عرضه ايکس ۲۲ جديد با اين پيشرانه در ايران، تقريباً نزديک به صفر است! چراکه شرکت مديران خودرو با توجه به نياز بازار ايران، احتمالاً نسخه فيس ليفت را با همان پيشرانه ۱٫۵ ليتري سابق روانه بازار مي کند.