همه چیز در مورد مرسدس بنز کلاس S جدید
اسب بخار/ سرانجام پس از انتشار تصاوير جاسوسي بسيار و تيزرهاي رسمي، «مرسدس بنز» به صورت رسمي از نسل جديد «مرسدس بنز کلاس S» رونمايي کرد. در اين مقاله به بررسي کامل اين خودرو مي پردازيم.
مي توان گفت مرسدس بنز اس کلاس جديد مورد انتظارترين خودروي سال بود و همه منتظر بودند ببينند مرسدس بنز در اين نسل چه خودرويي را و با چه سطحي از تکنولوژي رونمايي خواهد کرد. پيش تر، خبرهايي از طراحي داخلي اين خودرو منتشر شده بود و حتا در مورد پيشرانه هاي اين خودرو اطلاعاتي در رسانه ها خوانده بوديم، اما حالا اين خودرو را از جنبه هاي مختلف و براساس اطلاعات رسمي منتشرشده توسط کمپاني بررسي مي کنيم.
طراحي آيروديناميک بدنه
تغييرات در طراحي بنز اس کلاس، اين خودرو را وارد عصر جديدي از تکنولوژي کرده است. کاپوت در نسل جديد کشيده تر شده و چراغ ها و گلگيرها برجسته تر شده اند. ستون C شيب جديدي در طراحي دارد و براي اولين بار در سه نسل قبل حالا چراغ هاي عقب اس کلاس افقي طراحي شده اند. دستگيره هاي درِ خودرو طراحي پنهان در بدنه را دارند و چراغ ها با در نظر گرفتن بهبود در آيروديناميک با حفره هايي در پايين طراحي شده اند. تمام المان هاي ذکرشده در راستاي بهبود آيروديناميک اين خودرو اعمال شده و باعث مي شوند ضريب درگ در اس کلاس جديد به ۰٫۲۲ برسد و اين يعني با يکي از آيروديناميک ترين خودروهاي جهان طرف هستيم. براي آن که دقيقاً متوجه ميزان دقت در مهندسي آيروديناميک اين خودرو شويد کافيست آن را با «تسلا مدل S» مقايسه کنيد. تسلا مدل S با طراحي آيروديناميک عالي ضريب درگ ۰٫۲۴ را داشت و حالا مي بينيم که اس کلاس جديد از اين خودرو آيروديناميک تر است.
اس کلاس جديد نسبت به نسل پيشين خود افزايش ابعاد داشته است. نسل جديد اس کلاس ۳۳ ميلي متر (در نسخه لانگ) طول بيش تري نسبت به نسل قبل دارد. همچنين اين خودرو ۵۰ ميلي متر پهن تر شده و ۱۰ ميلي متر افزايش ارتفاع داشته است. براي حفظ نسبت ها در طراحي، مهندسان مرسدس بنز فاصله محوري را در اين خودرو تا ۵۰ ميلي متر افزايش داده اند. پس در نتيجه، درون کابين اس کلاس جديد فضاي بهتري را نسبت به نسل قبل خواهيم داشت.
طراحي داخلي زيبا و مدرن
اولين چيزي که در کابين اين خودرو نظر شما را جلب مي کند صفحه نمايش ۱۲٫۸ اينچي بزرگ اين خودرو در ميانه کنسول است که سيستم اطلاعات و سرگرمي را در دسترس قرار مي دهد، اما اين بزرگ ترين تغيير کابين نيست! با بررسي دقيق کابين اس کلاس متوجه مي شويد که نسخه جديد ۲۷ دکمه کم تر نسبت به نسخه قبل دارد و اين يعني بيش ترِ امکانات و آپشن هاي اين خودرو از طريق صفحه لمسي و يا فرمان صوتي کنترل مي شوند. در قسمت بالاي صفحه نمايش چهار خروجي تهويه به صورت افقي طراحي شده اند. اين خروجي ها در نسل قبل به صورت گرد بودند. بسته به تريم مورد سفارش، داشبورد طراحياي از جنس فيبرکربن و يا پيانويي چوبي خواهد داشت. ۳۰ بلندگو و ۸ تقويت کننده صوتي سيستم صوتي حرفه اي (موسوم به ۴D) اين خودرو را تشکيل مي دهند. از ديگر نکات کابين مي توان به طراحي جديد فرمان اين خودرو اشاره کرد.
نسل جديد فرمان هاي مرسدس بنز را در اس کلاس ۲۰۲۱ مي بينيم. اين فرمان با سنسورهايي که در آن وجود دارد تشخيص مي دهد که آيا دستان راننده روي فرمان است يا خير. بر اين اساس براي فعال و يا غيرفعال کردن سيستم خودران، ديگر نيازي به حرکت اضافه نيست و با قرار دادن دستان روي فرمان، سيستم تشخيص مي دهد که شما کنترل خودرو را در دست داريد. صندلي هاي اس کلاس جديد پوشيده از چرم ناپا در چندرنگ قابل سفارش هستند و اين صندلي ها به گرم کن، سردکن و ۱۰ حالت مختلف ماساژ مجهز هستند.
سال گذشته آپشني در اس کلاس معرفي شد که انرژي بخش يا “Energizing” ناميده مي شد. اين آپشن امکان انتخاب ۶ حالت مختلف (تازه شدن، گرم، نشاط و…) را به سرنشينان جلو مي داد که براساس آن ها سيستم تهويه، نورپردازي، موزيک و موقعيت صندلي ها تغيير مي کرد و حس مورد نظر در آن ها القا مي شد. اين آپشن حالا افزون بر رديف اول در رديف دوم اس کلاس جديد نيز پياده شده است.
به لطف افزايش فاصله محوري در اين خودرو، فضاي داخل کابين بيش تر شده و در قسمت جلو و عقب افزايش فضا را نسبت به نسل قبل اس کلاس داريم. اين افزايش فضا محدود به کابين نمي شود و صندوق عقب اس کلاس جديد هم جادارتر شده است.
250 فيبر نوري در فضاهاي خالي بين رودري ها، داشبورد و کنسول گنجانده شده اند و هر فيبر حدود ۲۵۰ لامپ LED را در بر مي گيرد. مرسدس بنز مي گويد که هدف از طراحي اين سيستم نورپردازي داخلي جديد، ارتقاي درجه لوکس بودن و زيبايي کابين است. در واقع، ويژگي هاي جديد سيستم نورپردازي داخلي کلاس S، برنامه هاي کمک يار راننده را هم در بر مي گيرند. به عنوان مثال، رادار نقطه کور خودرو در صورت تشخيص احتمال برخورد، نورپردازي داخلي را به رنگ قرمز درمي آورد!
تکنولوژي بيش تر و پيشرفته تر
درون کابين اس کلاس جديد صفحه نمايش بزرگ ۱۲٫۸ اينچي جاي صفحه نمايش ۱۰٫۳ اينچي در نسخه قبل را گرفته است. اين صفحه نمايش تکنولوژي OLED را دارد و مشابه صفحه نمايشي است که در کاديلاک اسکاليد جديد ديده بوديم. تفاوت اين صفحه نمايش با صفحه نمايش هاي قديمي آن است که در اين صفحه جديد رنگ ها با وضوح بيش تر و با کيفيت بالاتر نمايش داده مي شوند و اين در حالي است که ۳۰ درصد انرژيِ کم تري نسبت به صفحه هاي قديمي مصرف مي شود.
سيستم اطلاعات و سرگرمي اين خودرو آخرين نسل از سيستم هاي اطلاعات و سرگرمي کمپاني موسوم به “MBUX” است و اين يعني سيستم دستيار صوتي «هِي مرسدس!» را در اين خودرو داريم، اما اين سيستم حالا پيشرفته تر عمل مي کند. براي مثال، مي توان ارتباط بلوتوث و يا پاسخ تماس را با آن انجام داد و تا ۲۷ زبان زنده دنيا در اين سيستم بارگذاري شده است و اکنون سرنشينان رديف دوم هم مي توانند با اين سيستم ارتباط برقرار کنند.
يکي ديگر از قابليت هاي مدرن و پيشرفته در اس کلاس جديد، سيستم هدآپ پيشرفته در اين خودروست. اين سيستم قابليت ايجاد واقعيت افزوده را در هدآپ فراهم مي سازد. براي مثال، شما فرمان هاي تغيير مسير و يا تابلوخان را از طريق هدآپ و با سيستمي گرافيکي دريافت مي کنيد و ديگر لازم نيست به جلوآمپر نگاه کنيد.
به غير از صفحه نمايش بزرگي که در وسط داريم در اين خودرو ۴ صفحه نمايش ديگر هم وجود دارد. صفحه نمايش ۱۲٫۳ اينچي در قسمت جلوآمپر اطلاعات سفر و خودرو را در اختيار راننده قرار مي دهد. اين صفحه نمايش اطلاعات را به صورت سه بعدي و با توجه به موقعيت چشم راننده ارائه مي دهد. در اين صفحه نمايش امکان انتخاب چهار حالت مختلف وجود دارد که اطلاعات را به شکل و شمايل مختلف به راننده نشان مي دهد. مثلاً با انتخاب حالت اسپرت، اطلاعات با رنگ قرمز و به شکلي متفاوت نمايش داده مي شوند.
دو صفحه نمايش ۱۱٫۶ اينچي در پشت سري هاي صندلي هاي جلو و يک تبلت ۷ اينچي (براي کنترل امکانات) به صورت آپشن قابل سفارش هستند. سرنشينان عقب به همراه راننده مي توانند به سيستم اطلاعات و سرگرمي دسترسي داشته باشند و از طريق صفحه نمايش ها و يا دستور صوتي آن را کنترل کنند. هر صفحه نمايش قابليت دريافت و ذخيره ۷ پروفايل را براي سرنشينان مختلف دارد.
ويژگي هاي فني
مرسدس بنز اس کلاس جديد در نسخه پايه، يعني مدل S500، مجهز به پيشرانه ۳ ليتر توربوشارژ ۶ سيلندر خطي است که با بهره از فناوري EQ Boost خروجي ۴۲۹ اسب بخار و ۵۲۰ نيوتن متر گشتاور را دارد. با اين ارقام نسبت به نسخه قبل، افزايش ۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۰ نيوتن متر گشتاور را داريم. در مدل قوي تر با نام “S580” موتور V8 تويين توربو خروجي ۴۶۹ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نيوتن متر گشتاور را دارد. هنوز اطاعات شتاب گيري اس کلاس جديد منتشر نشده اما در هر دو مدل ذکرشده نيروي پيشرانه توسط جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتيک به چهار چرخ منتقل مي شود. نهايت سرعت در اين خودرو به ۲۱۰ کيلومتر بر ساعت محدود شده است و ۵ حالت رانندگي مختلف (اقتصادي، رانندگي راحت، اسپرت، اسپرت پلاس و منحصر به فرد انتخابي) براي رانندگي قابل انتخاب است.
در اس کلاس جديد سيستم پيشرفته تعليق مرسدس بنز، موسوم به اکتيو بادي (تعليق تطبيق پذير با اسکن مسير)، را داريم. اين سيستم همان عملکردي را ارائه مي دهد که در شاسي بلندهاي آخر کمپاني نظير GLE و GLS ديده مي شد. در اس کلاس جديد سيستم تعليق چهار اتصاله جديدي را در جلو و سيستم مستقل چند اتصاله را در عقب داريم که بهترين سواري را براي سرنشينان رقم مي زنند. همچنين با فرمان پذيري در چرخ هاي عقب اس کلاس جديد ميزان فرمان پذيري کلي اين خودرو تا ۱۵ درصد ارتقا يافته است.
ايمني در اس کلاس جديد
همان طور که انتظار مي رفت، اس کلاس جديد پيشرفته ترين امکانات ايمنيِ کمپاني را در اين خودرو به کار برده است. اين سيستم هاي ايمني شامل ترمز هوشمند، کروزکنترل تطبيق پذير و هوشمند، دستيار راننده، سيستم هشدار خروج از خط و حفظ حرکت بين خطوط، سيستم تابلوخوان، دستيار تعويض لاين، سنسور تشخيص ترافيک جلو و عقب و سنسور نقطه کور هوشمند مي شود. نسل جديدي از سيستم نيمه خودران مرسدس بنز را در اس کلاس جديد داريم و فرمان اين خودرو با اين سيستم هماهنگ شده است. نسل جديد فرمان هاي مرسدس بنز را در اس کلاس ۲۰۲۱ مي بينيم. اين فرمان با سنسورهايي که در آن وجود دارد تشخيص مي دهد که آياي دستان راننده روي فرمان است يا خير. بر اين اساس براي فعال و يا غيرفعال کردن سيستم خودران ديگر نيازي به حرکت اضافه نيست و با قرار دادن دستان روي فرمان سيستم تشخيص مي دهد که شما کنترل خودرو را در دست داريد.
در مرسدس بنز اس کلاس جديد سنسور نقطه کور جديدي را داريم که مختص به زماني است که راننده قصد خروج از خودروي خود را دارد، اين سيستم در صورت وجود خطر به راننده هشدار خروج مي دهد. همچنين در اين خودرو براي اولين بار از کيسه هاي هوا براي سرنشينان عقب استفاده شده است. اين سيستم براي محافظت از سرنشينان عقب هنگام تصادف از جلو طراحي شده است. اين تنها سيستم ايمني فناورانه مرسدس بنز S کلاس جديد نيست؛ در سيستم Pre-Safe خودرو، از ويژگي جديد تصادف از کنار استفاده شده که با پيش بيني حادثه، با همکاري فناوري E-Active Body Control، ارتفاع خودرو را افزايش مي دهد. افزون بر اين، پيش از وقوع حادثه با استفاده از بالشتک هاي موجود در صندلي ها، سرنشين جلو به سمت قسمت مياني خودرو هدايت مي شود تا از آسيب بيش تر به سرنشين کناري جلوگيري شود.
نکته ديگر در مورد امنيت اين خودرو وجود سيستم اسکن اثر انگشت روي دستگيره در هاست. افزون بر اين، سيستم هاي تشخيص صدا و چهره نيز درون اين خودرو براي روشن کردن آن قابل فعال سازي هستند.
هنوز قيمت مرسدس بنز اس کلاس جديد اعلام نشده، اما انتظار مي رود افزايش قيمت کمي را نسبت به نسل قبل داشته باشيم. نسل پيشين اس کلاس از حدود ۹۴ هزار دلار قيمت گذاري مي شد. بنا بر اطلاعات موجود مرسدس بنز اس کلاس ۲۰۲۱ در نيمه اول سال ۲۰۲۱ وارد بازار خواهد شد.