دنياي اقتصاد/ طبق آمارهاي رسمي، سه خودروساز بزرگ کشور در نيمه نخست سال‌جاري نسبت به بازه زماني مشابه، هيچ رشدي در فروش نداشتند حال آنکه درآمد ناشي از فروش اين دو شرکت با رشد ۵۰درصدي روبه‌رو بوده است.
 
جديدترين آمارهاي ارائه شده به بورس نشان مي‌دهد سه شرکت بزرگ خودروساز کشور در ۶ ماهه ابتدايي سال‌جاري باوجود رشد ۱۰درصدي توليد در مجموع  حدود ۳۶۰هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند اين در شرايطي است که در بازه زماني سال گذشته، فروش ۳۶۱ هزار و ۳۹۷ دستگاهي به نام اين دو شرکت ثبت شده است. به اين ترتيب اين دو شرکت با وجود افزايش توليد از يکسو و اجراي طرح فروش فوق‌العاده از سوي ديگر، نه تنها در فروش محصولات خود رشدي نداشتند، بلکه در اين زمينه افت هم کرده‌اند. با اين حال درآمدي که از فروش شش ماهه امسال حاصل شده، رشد ۵۰ درصدي را نسبت به زمان مشابه به خود مي‌بيند. مهم‌ترين دليل رشد درآمد فروش را بايد در افزايش قيمت خودرو جست‌وجو کرد. شوراي رقابت در سال‌جاري طي دو مرحله نسبت به افزايش قيمت محصولات توليدي خودروسازان اقدام کرد. اولين مرحله در اواخر ارديبهشت ماه امسال همزمان با رونمايي از بسته فروش خودروسازان بود، اما مرحله دوم در شهريورماه و همزمان با رشد بي‌سابقه نرخ ارز و همچنين تورم توليد روي داد. به اين ترتيب با توجه به ناهمخواني هزينه‌هاي توليد با قيمت‌هاي مصوب شوراي رقابت، سياست‌گذار خودرويي اخيرا اعلام کرده که قيمت‌گذاري فصلي خودرو به قيمت‌گذاري ماهانه تغيير خواهد کرد. با اين مصوبه به نظر مي‌رسد که اگر همچون نيمه ابتدايي امسال خودروسازان رشدي هم در فروش نداشته باشند لااقل درآمد خوبي خواهند داشت. اما سوالي که در اين بين مطرح مي‌شود اين است که چرا با وجود رشد توليد و همچنين اجراي طرح‌هاي فروش فوق‌العاده که تاکنون در ۴ مرحله اجرا شده، خودروسازان نمره قابل قبولي در فروش شش ماهه ابتداي امسال نداشتند؟ در پاسخ به اين سوال برخي دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکيد دارند که به‌دليل تعداد بالاي خودروهاي معوق و همچنين تحويل اين خودروها در سه ماهه تابستان، فروش‌هاي تابستاني رشدي نداشته است. آنچه مشخص است در آمار فروش، فاکتور کردن خودرو ملاک تعداد خودروهاي عرضه شده به بازار است. اما براساس آمارهاي منتشر شده در سايت کدال سازمان بورس سه شرکت ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو در مجموع ۱۹ هزار و ۲۷۵ ميليارد و ۹۲۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان از محل فروش محصولات خود در نيمه اول سال‌جاري درآمد کسب کرده‌اند. البته اين ميزان درآمد تنها از مسير دريافت بهاي خالص خودرو به حساب خودروسازان واريز شده است و ساير هزينه‌هاي مرتبط با شماره‌گذاري، بيمه، عوارض و ماليات ارزش افزوده که در فاکتور فروش درج مي‌شود و از مصرف‌کننده دريافت مي‌کنند را شامل نمي‌شود.
همانطور که پيش‌تر عنوان شد، اين ميزان درآمد در مقايسه با درآمد سال قبل خودروسازان در همين بازه زماني از رشد نزديک به ۵۰ درصد حکايت دارد.

در ميان سه خودروساز بزرگ کشور رتبه اول فروش در اختيار ايران‌خودرو است. غول آبي جاده مخصوص توانست در نيم سال اول امسال از محل فروش ۱۸۶ هزار و ۷۵۱ دستگاه از انواع محصولات خود در مجموع ۱۳ هزار و ۱۴۳ ميليارد و ۹۶۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان درآمد کسب کند. اين ميزان درآمد در مقايسه با درآمد ۶ ماهه اول ايران‌خودرو در سال گذشته از رشد بيش از ۸۱ درصدي خبر مي‌دهد.

ايران‌خودرويي‌ها سال گذشته توانسته بودند در مدت زمان ياد شده ۱۵۳ هزار و ۸۴۳ دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش برسانند و از اين محل ۷ هزار و ۲۴۶ ميليارد و ۶۸۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد کسب کنند.

در حاليکه ايران‌خودرو توانسته درآمد خود از محل فروش محصولات خود را به ميزان قابل‌توجهي رشد دهد ديگر خودروساز بزرگ کشور يعني خودروسازي سايپا در بازه زماني ياد شده با افت فروش مواجه بوده است.
غول نارنجي جاده مخصوص در نيم سال اول سال ۹۹ در مجموع توانسته ۱۳۱ هزار و ۲۲۷ دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش برساند.

از مسير فروش اين تعداد دستگاه خودرو مبلغ ۴ هزار و ۹۷۲ ميليارد و ۵۰۵  ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب اين خودروساز واريز شده است. مقايسه ميزان فروش سايپايي‌ها در ۶ ماه اول سال‌جاري با فروش آنها در نيم سال اول سال گذشته از افت حدود ۷ درصدي حکايت دارد. غول نارنجي جاده مخصوص سال گذشته در همين بازه زماني توانسته بود ۱۶۹ هزار و ۵۳۰ دستگاه از محصولات خود را در بازار به‌فروش برساند و از اين راه مبلغ ۵ هزار و ۳۵۳ ميليارد و ۸۱۹ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به حساب خود واريز کردند.

اختلاف ۳۸۱ ميليارد و ۳۱۳ ميليون و ۹۰۰ هزار توماني اين خودروساز که در صورت‌هاي مالي آن تا پايان شهريور امسال در قياس با همين مدت در سال گذشته درج شده است را بايد در افت فروش ۳۸ هزار و ۳۰۳ دستگاهي اين خودروساز جست‌و‌جو کرد.

پارس‌خودرو نيز به‌عنوان زيرمجموعه خودروسازي سايپا که لقب سومين خودروساز بزرگ کشور را يدک مي‌کشد توانسته فروش خود را در نيم سال ابتدايي سال‌جاري در قياس با مدت مشابه سال گذشته در حدود ۳۰۵ درصد رشد دهد. پارس‌خودرويي‌ها در مدت زمان ياد شده توانسته‌اند هزار و ۱۵۹ ميليارد و ۴۵۵ ميليون تومان از محل فروش ۴۱ هزار و ۸۵۲ دستگاه از انواع محصولات حاضر در خطوط توليد خود درآمد کسب کنند.

سومين خودروساز بزرگ کشور در ۶ ماه ابتدايي سال گذشته ۲۸۶ ميليارد و ۴۲۷ ميليون تومان درآمد از محل فروش ۳۸ هزار و ۲۴ دستگاه خودرو کسب کرده بود.  

  جزئيات فروش خودروسازان
حال نگاهي به ريز فروش خودروسازان مي‌اندازيم. از وضعيت فروش ايران‌خودرو در ۶ ماه ابتدايي سال‌جاري شروع مي‌کنيم. اين خودروساز بيشترين درآمد خود را مديون فروش محصولات گروه پژو است. طي بازه زماني ياد شده ۱۴۵ هزار و ۲۲ دستگاه از محصولات اين خانواده به فروش رفته است.

کمترين فروش اين خودروساز در ۶ ماه ابتدايي سال‌جاري نيز به محصول مونتاژي سوزوکي ويتارا اختصاص دارد که در بازه زماني ياد شده تنها يک دستگاه از آن را به فروش رسانده است.

البته علت اين افت فروش را بايد در خروج شريک ژاپني اين خودروساز از بازار ايران جست‌وجو کرد. در شرايطي که ساير محصولات داخلي ايران‌خودرو مانند گروه سمند، رانا و دنا در ۶ ماه ابتدايي امسال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته رشد فروش داشته‌اند اما تمامي محصولات مونتاژي ايران‌خودرو روند نزولي فروش را در بازه زماني مورد اشاره در سال‌جاري به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته طي کرده‌اند. علاوه بر سوزوکي ويتارا که از آن ياد شد، ساير محصولات مونتاژي اين خودروساز مانند تندر۹۰، دانگ‌فنگ، هايما و پژو ۲۰۰۸ فروش کمتري را تجربه کرده‌اند.

ايران‌خودرويي‌ها از محل فروش نزديک به ۱۴۵ هزار و ۲۰ دستگاه از خانواده پژو توانسته‌اند ۹ هزار و ۵۷۰ ميليارد و ۴۵۴ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد کسب کنند. اين ميزان درآمد نزديک به ۷۳ درصد از کل درآمد اين خودروساز در نيمه اول سال ۹۹ را شامل مي‌شود.

بعد از خانواده پژو، خانواده سمند در رتبه دوم بيشترين تعداد فروش قرار دارد.
غول آبي جاده مخصوص توانسته از محل فروش ۲۰ هزار و ۶۵۰ دستگاه از محصولات خانواده سمند، هزار و ۲۴۵ ميليارد و ۲۷۰ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان درآمد به دست آورد.

همچنين ايران‌خودرو توانسته از فروش دنا هزار و ۷۸۷ ميليارد و ۹۷۳ ميليون تومان کسب درآمد کند. فروش رانا نيز ۹۱ ميليارد و ۷۸۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان در بازه زماني ياد شده بوده است.

در ميان محصولات مونتاژي نيز بيشترين سهم فروش متعلق به برند چيني هايما بود. ايران‌خودرويي‌ها در ۶ ماه ابتدايي سال‌جاري توانسته‌اند حدود ۲ هزار و ۴۹۰ دستگاه از محصولات اين برند چيني را به فروش برسانند. فروش اين تعداد خودروي هايما درآمد ۴۲۰ ميليارد و ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني را نصيب اين خودروساز کرده است. بعد از هايما، پژو ۲۰۰۸ محصول برجامي ايران‌خودرو بيشترين درآمد را براي اين شرکت به ارمغان آورده است. پژو ۲۰۰۸ با فروش حدود ۱۶۵ دستگاه از ابتداي سال‌جاري تا پايان شهريور ماه امسال مبلغ ۱۶ ميليارد و ۶۸۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان را به حساب غول آبي جاده مخصوص واريز کرد.

بعد از پژو ۲۰۰۸، ايران‌خودرويي‌ها از محل فروش برند دانگ‌فنگ درآمدي معادل ۵ ميليارد و ۸۰۵ ميليون تومان کسب کرده‌اند. بعد از دانگ‌فنگ نيز فروش نزديک به ۱۲۰ دستگاه تندر۹۰ مبلغ ۵ ميليارد و ۳۵۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد براي ايران‌خودرويي‌ها ايجاد کرد.

حال به سراغ درآمد دومين خودروساز بزرگ کشور برويم. سايپايي‌ها که با خانواده پرايد در خطوط توليد وداع کرده‌اند، در حال حاضر بيشترين درآمد خود را از محل فروش خانواده تيبا به دست مي‌آورند.

فروش خانواده تيبا در نيمه اول امسال سه‌هزار و ۵۳۴ ميليارد و ۷۷۶ ميليون تومان درآمد نصيب غول نارنجي جاده مخصوص کرده است. فروش خانواده تيبا سهم ۷۱ درصدي را در فروش کل سايپايي‌ها در نيمه اول سال ۹۹ به خود اختصاص داده است. اين ميزان فروش از محل عرضه حدود ۸۳ هزار و ۹۶۰ دستگاه تيبا حاصل شده است.

بعد از خانواده تيبا، خانواده پرايد (به جز مدل وانت اين خودرو) رتبه دوم بيشترين ميزان فروش را در ميان محصولات اين خودروساز به خود اختصاص داده است. سايپايي‌ها در ۶ ماه ابتدايي سال‌جاري در مجموع نزديک به ۴۷ هزار و ۱۳۰ دستگاه پرايد فروخته‌اند. فروش اين تعداد دستگاه پرايد درآمدي معادل هزار و ۴۱۳ ميليارد و ۷۰۴ ميليون تومان به حساب خودروسازي سايپا واريز کرده است. محصولات مونتاژي سايپا نيز مانند ايران‌خودرو روند نزولي را در تعداد فروش طي کرده‌اند. در ميان محصولات مونتاژي اين خودروساز سراتو با فروش ۸۰ دستگاهي در بازه زماني ياد شده ۱۷ ميليارد و ۴۴۷ ميليون تومان درآمد براي خودروسازي سايپا ايجاد کرده است. چانگان در ميان محصولات مونتاژي رتبه دوم فروش را دارد. سايپايي‌ها از محل فروش حدود ۲۵دستگاه چانگان طي بازه زماني ذکر شده ۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند. فروش نزديک به ۳۰دستگاه آريو نيز ۲ ميليارد و ۶۷۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد نصيب خودروسازي سايپا کرده است.

در ميان محصولات سومين شرکت بزرگ خودروسازي کشور يعني پارس خودرو نيز توليد گروه Q۲۰۰ (کوييک‌آر) بيشترين سهم را در درآمد اين خودروساز در نيمه اول امسال داشته است. پارس خودرويي‌ها با فروش نزديک به ۱۳ هزار و ۴۲۵ دستگاه از گروه Q۲۰۰ توانسته‌اند ۸۳۷ ميليارد و ۹۲۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان درآمد کسب کنند. اين ميزان درآمد حدود ۷۳ درصد از درآمد کل اين خودروساز در نيمه اول سال ۹۹ را شامل مي‌شود.

بعد از آن، خانواده رنو بيشترين سهم را در فروش پارس‌خودرو در ۶ ماه ابتدايي سال‌جاري داشته است. سومين خودروساز بزرگ کشور از محل فروش حدود ۲ هزار و ۶۵۰ دستگاه رنو، ۱۲۵ ميليارد و ۶۹۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته است. درآمد اين خودروساز از محل فروش برليانس نيز ۱۲۰ ميليارد و ۲۶۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. اين خودروساز از آنجا که براي سايپا به صورت حق‌العمل‌کاري پرايد مونتاژ مي‌کرد از اين محل طي ۶ ماه ابتداي امسال ۶۴ ميليارد و ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد براي خود ايجاد کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar