رایزنی دولت با خودروسازان برای ساماندهی بازار خودرو

پرشين خودرو/ راهکارهاي پيشنهادي خودروسازان براي ساماندهي بازار خودرو و نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اعلام و بر اين اساس پيشنهاد شد شوراي رقابت بر اساس محاسبات سازمان حمايت، قيمت فروش شرکتهاي خودروسازي را به عنوان قيمت پايه به بورس اعلام کند.
بر اساس طرح تحول صنعت و بازار خودروي کشور که مدتي قبل رونمايي شد مجلس بهدنبال تنظيم اين بازار از مسير بورس است. بر اين اساس، خودروسازان و شرکتهاي وابسته به خودروسازي، صرفا از طريق عرضه مستقيم در بورس کالا ميتوانند محصولات خود را عرضه کنند.
مهمترين بندي که در طرح تحول صنعت و بازار خودرو لحاظ شده، به تغيير روش قيمتگذاري و عرضه خودروهاي داخلي در بورس کالا مربوط است. اين در حالي است که هم اکنون مسئوليت نرخگذاري خودروهاي داخلي بر عهده شوراي رقابت است و بنابر گفته خودروسازان، قيمتهاي مدنظر شورا معمولا کمتر از هزينه توليد بوده و اين مساله موجب زيان آنها شده است.
اگر چه عرضه خودرو در بورس کالا پيشنهاد و راهکار مشترک خودروسازان، کارشناسان و برخي نمايندگان مجلس بوده است اما امروز عرضه خودرو در بورس کالا به محور اصلي طرح مجلس براي تحول صنعت و بازار خودرو تبديل شده است.
بر اساس ماده 2 اين طرح، «خودروسازان و شرکتهاي وابسته به خودروسازي، صرفا از طريق عرضه مستقيم در بورس کالا ميتوانند خودروي توليدي خود را عرضه کنند.»
البته پرسشي که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بارها مطرح گرديده چگونگي تعيين قيمت پايه جهت ارائه به بورس کالاست که با توجه به نقدهاي بسيار و بررسي بيشتر اين ماده در کارگروه تدوين طرح تحول در صنعت خودرو، نحوه تعيين قيمت پايه اصلاح و اين ماده از طرح با تغييراتي در نحوه قيمت پايه همراه شده است.
در شرايطي قرار است اين طرح پس از تصويب در صحن علني مجلس جهت نظارت بر بازار خودرو اجرايي شود که اين روزها علاوه بر نشست هاي مجلس با خودروسازان، وزارت صمت نيز در حال دريافت نظرات کارشناسي صاحبنظران و خودروسازان و متخصصان است تا بهترين راهکار را براي مديريت قيمت در بازار خودرو اجرا نمايد.
بر همين اساس دبير انجمن خودروسازان ايران در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو با اشاره به ارائه پيشنهادات خودروسازان در خصوص طرح تحول صنعت خودرو و نحوه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بر اين اساس پيشنهاد گرديد شوراي رقابت براساس محاسبات سازمان حمايت قيمت فروش شرکتهاي خودروسازي را به عنوان قيمت پايه به بورس اعلام کند.
احمد نعمت بخش با توجه به ارائه پيشنهادات و راهکارهاي خودروسازان به دولت در خصوص تعيين قيمت پايه خودرو براي ارائه در بورس کالا اظهار داشت: بر اساس پيشنهاد انجمن خودروسازان ايران، سازمان حمايت بر اساس دستورالعمل قيمت گذاري کالاي توليدي خود که مصوب هيات تعيين و تصويب قيمت هاست، قيمت فروش شرکتهاي خودروساز را محاسبه و به مرکز ملي رقابت اعلام نمايد.
وي افزود: البته مرکز ملي رقابت مي تواند اين قيمت را به عنوان قيمت پايه به بورس کالا ارائه کند و يا با در نظر گرفتن مواردي چون تورم بخشي، ضريب بهره برداري و يا رضايت مصرف کنندگان در قيمت پايه، اين عدد را به عنوان قيمت محاسباتي پايه در بورس کالا ارائه کند و در نهايت قيمت کشف شده بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا، مبناي فروش محصولات شرکتهاي ايران خودرو و سايپا قرار گيرد.
دبير انجمن خودروسازان تصريح کرد: همچنين پيشنهاد گرديد با کشف قيمت خودرو در بورس کالا خودروسازان مجاز باشند نسبت به ارقام دريافتي از فروش همانند فولاد مبارکه، تصميم گيري نمايند.
نعمت بخش افزود: پيش بيني مي شود به مرور با عرضه بيشتر خودروسازان، قيمت خودرو در بورس کالا کاهش يافته و متقاضيان نيز بر اساس کيفيت خودروها امکان تصميم گيري براي خريد خودرو را داشته باشند.
وي در پايان با توجه به بخشي از طرح تحول در صنعت خودرو و نظارت وزارت صمت بر قرارداد خودروساز و قطعه ساز گفت: با توجه به اينکه شرکتهاي خودروسازي هيات مديره و مجمع دارند و بايد در مجامع پاسخ گو باشند راهکار مجلس در طرح تحول صنعت خودرو مبني بر نظارت وزارت صمت بر جريان قرارداد خودروساز و قطعه ساز دخالت در امور داخلي شرکتهاست و با وجود 600 قطعه ساز دخالت وزارت صمت در نحوه پرداخت هاي خودروسازان به قطعه سازان صرفا دامن زدن به بوروکراسي بيشتر در جريان همکاري و قرارداد خودروساز و قطعه ساز است.