نماد آخرین خبر

معرفی برند خودروسازی سایون

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ ميانگين سني مشتريان برند «تويوتا» در اواخر دهه ۹۰ ميلادي، ۵۴ سال بود و اين ميانگين به معناي اين بود که اکثر مشتريان اين برند را افراد مسن و ميان‌سال تشکيل مي دادند. اين قضيه موجب شده بود اين برندِ معروف و باکيفيت نتواند نظر نسل جوان را جلب کند؛ علت آن هم اين بود که اکثر خودروهاي توليدشده در شرکت تويوتا جذابيت هاي ظاهري لازم براي جلب رضايت مشتريان جواني که براي خريد خودرو اقدام مي کردند را نداشت. از سوي ديگر نيز قيمت بالاي محصولات تويوتا و «لکسوس» موجب شده بود نسل جوان که قدرت خريد پايين تري داشت نتواند نسبت به خريد محصولات اين دو شرکت اقدام کند.

به همين دليل برند تويوتا، که پيش تر برند لکسوس را براي قشر مرفه و لوکس پسند ارائه کرده بود، تصميم گرفت خودروهايي جوان پسندانه، با همان کيفيت بالاي تويوتا، و در عين حال ارزان را با برند «سايون» (Scion) توليد و به بازار آمريکا و کانادا معرفي کند تا شايد بتواند سهمي از بازار خودروي  قشر جوان و ميان‌سال را در اين دو کشور به خود اختصاص دهد.

در اواخر دهه ۹۰ ميلادي (۱۹۹۹) اين شرکت تصميم گرفت برند مورد نظر خود را توليد کند، اين پروژه در ابتدا “Exodus”، که به معناي مهاجرت دسته جمعي است، نام گرفت اما پس از مدتي نام سايون (Scion) بر آن نهاده شد.

اين برند نخستين بار در سال ۲۰۰۲ و در نمايشگاه اتومبيل نيويورک دو محصول خود را به نام هاي “xB” و “tC” به دنيا معرفي کرد و چندي بعد نيز در لوس آنجلس خودروي “xA” را به بازار معرفي کرد. شروع به کار بخش توليد و فروش اين شرکت از سال ۲۰۰۳ بود، که در ابتدا، عمليات بازاريابي و فروش به صورت محدود و توسط ۱۰۵ فروشنده خودرو در ايالت کاليفرنيا کليد خورده بود.

نحوه فروش و بازاريابي محصولات اين برند با برندهاي ديگر بسيار متفاوت بود، علت اين تفاوت هم به سياست کلي اين شرکت مربوط مي شد. سياست کلي اين شرکت بر اين اساس بود که محصولي ارزان و در عين حال جذاب را در اختيار مشتريان قرار دهد. سايون سعي کرد با کاهش هزينه اي که مشتري به عنوان کميسيون به فروشنده پرداخت مي کرد قيمت تمام شده براي مشتري را تا حد زيادي کاهش دهد، به طوري که، خريدار تقريباً همان قيمتي را که بر روي  خودرو نوشته شده بود پرداخت مي کرد.

علت اصلي قيمت پايين اين خودروها ساده بودن آن ها از نظر امکانات و آپشن هاي رفاهي بود و در پشت اين سادگي نيز تفکري قرار گرفته بود. تصميم گيرنده هاي اين شرکت معتقد بودند مشتري نبايد براي امکانات و آپشن هايي که خود شرکت بر روي خودروهاي خود نصب مي کرد، هزينه اي بپردازد. آن ها بر آن  بودند  تا با ارائه محصولات خود به صورت ساده (Low Option) و تک مدل (Mono-Spec) به مشتري اين اجازه را بدهند تا امکانات و آپشن هاي دلخواه و مورد نظر خود  را بر روي خودروي خود نصب کنند و به اين ترتيب، مشتريان را از پرداخت هزينه براي امکاناتي که هيچ گاه به کارشان نمي آمد بازدارند.

اولين محصولات اين کمپاني خودروهاي “xA” و “xB” بودند که با طراحي خاص و غيرمعمول خود توانسته بودند نظر بسياري از مشتريان نسل جوان را به خود جلب کنند، زيرا اين قشر از مشتريان کم سن و سال به دنبال خودرويي خاص و جذاب و در عين حال، ارزان قيمت بودند تا نگاه ها را به خود خيره کنند و تمام اين ويژگي ها در خودروهاي اين کمپاني يافت مي شد.

در سال ۲۰۰۴ خودروهاي مخصوص و ويژه اي توسط اين شرکت توليد شد که با نام Release Series شناخته مي شدند و داراي رنگ هاي خاص و ويژه اي بودند که به شدت به جذابيت آن ها مي افزود. تعداد خودروهاي تولي شده از اين سري به اندازه اي محدود بود که سهم هر عامل فروش (Dealership) دو يا سه خودرو بود.

امروز اين کمپاني پنچ محصول را در سبد فروش خود قرار داده است. از اين ۵ مدل سه مدل xA، xB و tC متعلق به گذشته اند، اما دو مدل iQ و FR-S، به ترتيب، در سال هاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ معرفي شده اند.

«سايون آي کيو» (Scion iQ) براساس «تويوتا آي کيو» ساخته شده است که در اروپا به فروش مي رسيد. اين خودرو جثه بسيار کوچکي دارد و به همين علت محبوبيت زيادي را کسب کرد، چراکه براي رانندگي در شهر بسيار مناسب بود.

در سال ۲۰۱۳ اين شرکت آخرين محصول خود را، که خودروي “FR-S” است، به بازار معرفي کرد. اين خودرو دقيقاً همان تويوتا “GT-86” يا “FT-86” است اما با کابيني بسيار ساده و بدون امکانات رفاهي. تفاوت هاي FR-S و GT-86 در امکانات به کار برده شده در آن هاست، براي مثال، در FR-S امکاناتي مانند کي‌لِس استارت، شيفتر فرمان، تهويه اتوماتيک، گرم کن صندلي و…، که در GT-86 ديده مي شودند، يافت نمي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره