نماد آخرین خبر

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ «رنو کولئوس» خودرويي است که در بهمن سال ۱۳۹۵ در تهران رونمايي شد و از اواخر بهار ۹۶ وارد بازار کشور شد. در اين مقاله ايمني اين خودرو را براساس تست هاي تصادف مجموعه «يوروانکپ» بررسي مي کنيم.

رونمايي از نسل جديد رنو کولئوس همزمان با انقلاب در طراحي هاي رنو بود و اين يعني با نسخه اي کاملاً متفاوت از نظر طراحي طرف هستيم. نسل جديد کولئوس برخلاف نسل پيشين ظاهري زيبا داشت و خيلي زود توانست به يکي از خودروهاي محبوب بازار ايران تبديل شود. رنو کولئوس به موتور ۲٫۵ ليتري ۱۷۰ اسب بخار مجهز است و قدرت آن توسط يک گيربکس اتوماتيک ايکس ترونيک به چهار چرخ منتقل مي شود. کولئوس به امکاناتي نظير شش کيسه هوا ۱۰ نقطه اي، استارت دکمه اي، سيستم RLINK2، سيستم صوتي BOSE، سقف پاناروميک، سردکن و گرم کن صندلي هاي جلو، سيستم تهويه دوگانه، رادار نقطه کور، سيستم اتوپارک، درِ صندوق برقي مجهز به سنسور پا و… مجهز است.

اين روزها با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در کشور و تحريم هاي شديد اقتصادي، اين خودرو رقم هاي ميلياردي را به خود مي بيند. اما فارغ از قيمت و ظاهر اين خودرو، آيا کولئوس خودروي ايمني است؟ ايمني خودرو نکته اي بسيار مهم است که در بازار ايران جدي گرفته نمي شود، اما در کشورهاي پيشرفته يکي از مهم ترين ويژگي هاي خريد خودرو (به خصوص خودروهاي خانوادگي) به حساب مي آيد. در اين مقاله تحليل کاملي از تست هاي تصادف اين خودرو در مجموعه يوروانکپ خواهيم داشت. رنو کولئوس در سال ۲۰۱۷ مورد تست هاي تصادف اين مجموعه قرار گرفته و توانسته پنج ستاره ايمني را به خود اختصاص دهد.

کولئوس مورد تست در اين مقاله نسخه مجهز به پيشرانه ۱٫۶ ليتري توربو مخصوص بازار اروپاست که ۱۶۲۳ کيلوگرم وزن دارد و مجهز به آپشن هاي استاندارد و پايه است.

بررسي ايمني رنو کولئوس براي سرنشينان بزرگ‌سال
همان طور که احتمالاً در ويديوهاي مربوط به تست تصادف ديده ايد در اين تست ها از آدمک هاي شبيه سازي شده استفاده مي شود. نکته مهم در مورد اين آدمک ها اين است که آن ها کاملاً براساس بدن انسان ساخته شده اند و از نظر وزن و ضربه پذيري شرايط مشابهي با بدن انسان دارند. براي بررسي ايمني خودروها از آدمک هايي با جنسيت مرد و زن و در سنين بزرگ‌سال و خردسال استفاده مي شود تا ايمني خودرو براي تمامي گروه هاي سني و جنسيت مرد و زن بررسي شود. در نظر داشته باشيد که اين آدمک ها هم مثل تمام فرآيند تست هاي ايمني هرساله به روزتر مي شوند. در روند کلي اين تست، قسمت هاي مختلف آدمک ها با توجه به نتيجه با رنگ هاي مختلف نمايش داده مي شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتيجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتيجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجي نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه اي نشان دهنده نتيجه ضعيف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعيف را نشان مي دهد.
رنو کولئوس در تست هاي مجموعه يوروانکپ ۳۴٫۵ امتياز مربوط به بخش ايمني بزرگ‌سالان را کسب کرده و اين يعني ۹۰ درصد امتيازهاي اين بخش را به دست آورده است. اين امتيازها از مجموع تست هاي ODB، برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو، تست برخورد با خودرو و يا ستون از کنار و تست ضربه ناگهاني از پشت مي شود. دقت کنيد در اين تست ها عملکرد ايربگ ها نيز بسيار مؤثر است.

تست ODB براي سرنشينان بزرگ‌سال
از آن جا که در اکثر موارد، تصادف هاي از جلو، آسيب هاي مالي و جاني بيش تري را دارند تست ODB بسيار پراهميت است، چراکه اين تست ميزان ايمني خودرو در برابر ضربه ناشي از جلو را نشان مي دهد. تست ODB، مخفف عبارت Offset-Deformable Barrier، تستي است که در آن، خودرو با سرعت ۸۴ کيلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوي بدنه به مانع ضربه پذير برخورد مي کند. اين تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار مي گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست ديگري با مانعِ در حال حرکت جاي اين تست را گرفت، اما «پاسات» در سال ۲۰۱۴ با همين تست بررسي شده است.

همان طور که در نتايج مي بينيد، رنو کولئوس ۷ امتياز از اين بخش گرفته که امتياز بسيار خوبي است. با دقت در رنگ نشان داده شده در آدمک هاي تست مي بينيم که تمامي قسمت هاي بالاتنه و پايين تنه براي راننده و شاگرد با رنگ سبز نشان داده شده است و تنها در قسمت پاي راست راننده رنگ نارنجي ديده مي شود که اين بدان معناست که در صورت بروز حادثه از جلو و با خودرويي ديگر، احتمال آسيب ديدگي در اين عضو بيش تر از ديگر اعضاي بدن است.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو

در اين تست، خودرو با سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد مي کند و پس از اين برخورد ميزان آسيب به آدمک هاي تست بررسي مي شود. در اين تست در قسمت راننده از آدمک با شبيه سازي زن استفاده شده است و در قسمت عقب هم يک آدمک زن وجود دارد تا ايمني خودرو براي هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسي شود.

همان طور که در تصوير بالا مي بينيد رنو کولئوس در اين بخش ۶٫۵ امتياز را کسب کرده که نسبت به تست ODB عملکرد ضعيف تري داشته است. ارزيابي تست براي راننده مناسب است و فقط در قسمت بالاتنه راننده ايمني متوسط ارزيابي مي شود، اما در ارزيابي سرنشين عقب نتايج در بالاتنه و سر ضعيف است و اين نشان مي دهد که در تصادف هاي از جلو، سرنشينان عقب کولئوس آسيب پذيرتر هستند.

تست برخورد با خودرو و يا ستون از کنار
در آمارهاي جاني و مالي تصادف، بيش ترين آمار، پس از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که اين ضربه مي تواند ضربه از سوي يک خودروي ديگر باشد و يا ضربه خودرو با يک ستون. در هر دو تست، خودروها بسيار آسيب پذير خواهند بود اما در مجموعه يوروانکپ ايمني سرنشينان به دقت در اين دو تست بررسي مي شوند. مهندسي قسمت جانبي بدنه براي عملکرد ايمني بهتر در اين ناحيه بسيار پيچيده است و يک خودروي مدرن مي بايست علاوه بر داشتن ظاهر جذاب در خطوط کناري، ايمني بالايي هم در اين ناحيه ارائه دهد.

در اولين تست، مانع ضربه پذير نقش خودرويي ديگر را دارد که با سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت به کنار خودروي ساکن برخورد مي کند و در تست ديگر، اين خودروست که با زاويه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کيلومتر بر ساعت با ستوني به قطر ۲۵۴ ميلي متر برخورد مي کند.

رنو کولئوس در اين بخش امتياز عالي ۱۶ را به دست آورده که نشان مي دهد اين خودرو در برخوردهاي کناري بسيار ايمن است. در هر دو تست مربوط به ضربه هاي کناري تمام بدنه آدمک به رنگ سبز نشان داده شده است و هيچ ضعفي در قسمت هاي مختلف آدمک تست ديده نمي شود.

تست ضربه ناگهاني از پشت
تصور کنيد در خودروي خود در حال رانندگي هستيد. در اين وضعيت غيرقابل پيش بيني ترين تصادف، برخورد از پشت خواهد بود. در اين وضعيت راننده و سرنشينان آمادگي لازم براي مواجه شدن با ضربه را ندارند و به همين دليل بدن حالت تدافعي به خود نمي گيرد و در نتيجه ممکن است بيش ترين آسيب به قسمت گردن و مهره هاي کمر وارد شود. آن چه در جلوگيري از آسيب ناشي از اين گونه تصادف مهم و مؤثر عمل مي کند طراحي صندلي هاي خودروست. در مجموعه يوروانکپ آدمک مخصوصي براي اين نوع تست طراحي شده که ضربه هايي با سرعت هاي مختلف روي صندلي هاي خودرو به اين آدمک وارد مي شود و نتيجه اين تست براي هر خودرو مشخص خواهد شد.

رنو کولئوس در اين تست ۲٫۵ امتياز را به دست آورده که امتياز خوبي است. در تصوير فوق مشاهده مي کنيد که مهره هاي گردن در هر دو صندلي جلو و عقب به رنگ سبز نشان داده شده اند که نشان مي دهد صندلي هاي رنو کولئوس در برخورد ناگهاني از پشت ايمني لازم را دارند. در بررسي ايمني خودرو براي سرنشينان بزرگ‌سال، تست هاي مربوط به ترمز هوشمند و اضطراري هم انجام مي شود، با توجه به اين که کولئوس مورد تست مخصوص بازار اروپاست به اين سيستم مجهز است و امتياز ايمني کاملي هم در اين زمينه به دست آورده است.

بررسي ايمني رنو کولئوس براي سرنشينان خردسال
براي بررسي ايمني خودروها براي سرنشينان خردسال، همان تست هاي فوق براي آدمک هاي شبيه سازي کودکان بررسي و ارزيابي مي شود. در تست هاي انجام شده براي کولئوس، ميزان ايمن بودن براي کودکان در سنين ۶ و ۱۰ سال (البته روي صندلي هاي مخصوص کودکان) بررسي مي شود. در مجموعه تست هاي مربوط به سرنشينان خردسال، رنو کولئوس در مجموع، ۳۸٫۹ امتيازها را به دست آورده است که يعني ۷۹ درصد از مجموع امتيازهاي اين بخش را کسب کرده و اين امتياز به نسبت خوب است.

در تصوير فوق مشاهده مي کنيد که آدمک هاي شبيه سازي شده مخصوص کودکان در ضربه هاي کناري نتيجه مطلوبي داشته و تمام تنه آدمک ها با رنگ سبز نشان داده شده است. اما در ضربه از جلو عملکرد براي بالاتنه سرنشين ۶ ساله بسيار ضعيف است و همچنين براي کودکان احتمال آسيب به بخش گردن و مهره ها در تصادف وجود دارد. در نظر داشته باشيد که تمام اين امتيازها در صورت استفاده از صندلي مخصوص کودکان اعتبار دارد.

براي بررسي ايمني خودروها در بخش خردسالان، يوروانکپ قابليت نصب صندلي کودک را در قسمت هاي مختلف خودرو بررسي مي کند. در تصوير بالا مي بينيد که در کدام يک از صندلي هاي اين خودرو ايمني فوق ارزيابي شده است.

بررسي ايمني رنو کولئوس براي عابران پياده
در مجموعه يوروانکپ نه تنها ايمني سرنشينان خودرو بلکه ايمني عابران پياده نيز بررسي مي شود. در تست هاي اين مجموعه تصادف احتمالي با عابر پياده شبيه سازي مي شود و قسمت هاي مختلف بدنه براساس ضربه احتمالي طبقه بندي مي شوند. در اين بخش رنو کولئوس ۲۶٫۱ امتيازها را کسب کرده و اين يعني ۶۲ درصد از امتيازهاي کل اين بخش را به دست آورده است. همان طور که در تصوير مي بينيد برخورد در کنار ستون ها براي عابرين پياده بسيار خطرآفرين تر است.

بررسي سيستم هاي کمکي ايمني کولئوس
در تست هاي يوروانکپ سيستم هاي کمکي ايمني براي خودروها ارزيابي مي شود تا مشخص شود اين سيستم ها تا چه ميزان دقيق عمل مي کنند. سيستم کنترل سرعت که شامل هشدار سرعت و محدودکننده سرعت است امتياز کاملي را از اين بخش مي گيرد. همچنين هشدار کمربند ايمني و سيستم استاندارد خروج از خط هم امتيازهاي مربوط به بخش هاي خود را به دست آورده اند و نيز ترمز هوشمند در اين تست ارزيابي شده و امتياز قابل قبولي را دريافت کرده است. دقيت کنيد سيستم هاي ذکرشده به صورت استاندارد در نسخه اروپاييِ تست شده وجود داشته اند. در نهايت، کولئوس از بخش سيستم هاي کمکي ۷۵ درصد امتيازها را کسب مي کند. کولئوسي که در بازار ايران داريم به سيستم هاي خروج از خط، ترمز هوشمند و کروزکنترل هوشمند مجهز نيست پس امتيازهاي فوق مي تواند براي نسخه ايران پايين تر باشد.

در اين مقاله سعي شد ايمني يکي از کراس اوورهاي محدود و البته گران قيمت بازار ايران را بررسي کنيم و همان طور که خوانديد اين کراس اوور با گرفتن پنج ستاره ايمني در مجموعه يوروانکپ يک خودروي کاملاً ايمن است. اميد آن مي رود با انتشار اين نوع مقاله ها، گزينه ايمنيِ خودرو به يک اصل ويژه در خريد آن در بازارمان تبديل شود تا در تصادف ها کم ترين ميزان خسارت جاني را داشته باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره