آشنایی با هونگچی H۵؛ خودروی آینده بازار کشور
عصر خودرو/ ممنوعيت واردات خودرو باعث شده است تا اين روزها، خلأ خودروهاي لوکس در بازار کشور ما بيش از هميشه به چشم بيايد. از طرفي، تحريمها نيز امکان همکاري خودروسازان مطرح جهاني با شرکاي ايراني خود را از بين برده است.
از طرفي، تحريمها نيز امکان همکاري خودروسازان مطرح جهاني با شرکاي ايراني خود را از بين برده است. در اين شرايط، تنها يک راه باقي مانده است و آن، شراکت با خودروسازان چيني است. تا همين چند سال پيش، صحبت از خودرو لوکس چيني، بيشتر شبيه به يک شوخي بود تا واقعيت. اما چشمباداميهاي سختکوش در سالهاي اخير نشان دادهاند که راه پيشرفت را خيلي خوب بلدند و ميتوانند به سطوح بالاتر بازار نيز ورود کنند. يکي از برندهاي لوکس چيني، شرکت هونگچي (Hongqi) است که زمزمههايي مبني بر حضور آن در بازار کشور ما به گوش ميرسد. شنيدهها حاکي از آن است که نخستين محصول هونگچي براي بازار ايران، هونگچي H5 خواهد بود که در آينده نزديک روي خط مونتاژ شرکت مانيان خودرو (از زيرمجموعههاي پرشيا خودرو) خواهد رفت. به همين بهانه و در نوشتار پيشرو، نگاهي اجمالي خواهيم داشت به ويژگيها و مشخصات اين سدان متوسط و لوکس چيني. لطفا با ما همراه باشيد...
مختصري از هونگچي
شرکت هونگچي قديميترين خودروساز چيني محسوب ميشود و از سال 1958 به توليد خودرو مشغول است. اين شرکت تا سال 1981 تنها خودروهايي با تيراژ پايين توليد ميکرد که اغلب توسط سران حزب کمونيست چين مورد استفاده قرار ميگرفتند. از سال 1981، چند سالي از اين برند خبري نبود تا اين که در ميانههاي دهه نود ميلادي، گروه فاو مجددا هونگچي را احيا کرد و رويه فعاليت آن را تغيير داد. در حال حاضر، هونگچي به توليد خودروهاي لوکس و گرانقيمتي مشغول است که علاوه بر بازار داخلي چين، در برخي کشورهاي ديگر نيز با استقبال مواجه شدهاند. هونگچي H5 نيز کوچکترين محصول فعلي اين شرکت است و با توجه به رابطه نزديک گروه فاو با مزدا، روي پلتفرم نسل سوم مزدا 6 توسعه يافته است.
طراحي
در نماي جلوي هونگچي H5، بيش از هر چيزي، جلوپنجره غولپيکر اين خودرو توجه بيننده را به خود جلب ميکند. اين جلوپنجره به سبک محصولات خودروسازان پرميوم مثل مرسدس بنز و کديلاک طراحي شده تا بيانگر ذات لوکس برند هونگچي باشد. اين جلوپنجره در ترکيب با چراغهايي با پسزمينه تيره و سپر عضلاني، چهرهاي عبوس و خشن به اين سدان لوکس چيني بخشيده است. به نظر ميرسد در نماي جانبي هونگچي H5، رويه طراحان تغيير کرده است و آنها بيشتر به دنبال المانهاي اسپرت و جوانپسند بودهاند که مواردي همچون آينههاي جانبي قرارگرفته روي درها، نسبت کم شيشه به بدنه و شيب نسبتا تند سقف در قسمت انتهايي را ميتوان گواهي بر اين موضوع دانست. در نهايت، اين دو سبک طراحي در نماي عقب به تعادل مناسبي ميرسند و چراغهاي کشيده، در صندوقبار برآمده و سپر حجيم، استايلي خشن و درعينحال شيک را به اين نما بخشيده است. درون کابين هونگچي H5 نيز شاهد يک طرح مدرن و منظم هستيم اما اگر از قطعات طرح چوب روي درها و داشبورد (که تنها در برخي از نسخهها وجود دارد) صرفنظر کنيم؛ المان لوکس ديگري را در اين کابين نميبينيم.
مشخصات و توانمنديهاي فني
هونگچي H5 در بازارهاي جهاني تنها با يک پيشرانه 1.8 ليتري توربو عرضه ميشود که به احتمال قريببهيقين، نمونههاي بازار کشورمان نيز از همين پيشرانه بهره خواهند برد. اين پيشرانه با حداکثر قدرت 178 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نيوتنمتر، به يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک متصل شده و ضمن مصرف 7.1 ليتر سوخت در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفرتاصد 9.7 ثانيه را براي اين چيني شيکپوش به ارمغان ميآورد. هرچند اين اعداد و ارقام چندان هيجانانگيز بهنظر نميرسند اما بايستي پذيرفت که هونگچي H5 يک سدان خانوادگي است و ساير رقباي همقيمت آن نيز عملکردي در همين حدواندازه دارند.
امکانات رفاهي و ايمني
به مهمترين بخش براي يک خودرو مدعي لوکسبودن، يعني امکانات رفاهي ميرسيم. هونگچي H5 در تيپهاي مختلفي به بازار چين عرضه شده است و هنوز مشخص نيست که کداميک از اين تيپها مهمان بازار ايران خواهد بود. اما در کاملترين تيپ اين خودرو، شاهد امکانات بسيار جذابي همچون کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، سقف پانوراما، گرمکن تمامي صندليها، سردکن صندليهاي جلو، تنظيم برقي صندليهاي جلو با حافظه، در صندوقبار برقي، هشداردهنده نقاط کور، ترمز اضطراري، 6 عدد ايربگ و... هستيم که يک ليست کامل بهتمام معنا است و جاي گلهاي را باقي نميگذارد.
سخن پاياني
در پايان ميتوانيم بگوئيم که هونگچي H5 خودرويي با طراحي مدرن و زيبا، تواناييهاي فني قابلقبول و امکانات رفاهي کامل است و ميتوان آن را به آينهاي براي تماشاي پيشرفت صنعت خودرو چين تشبيه کرد. در صورتي هونگچي H5 با بازاريابي مناسب و البته پشتيباني و خدمات پس از فروش مطلوب در بازار کشور ما عرضه شود؛ ميتواند ديدگاه خيلي از افراد را نسبت به خودروهاي چيني تغيير دهد. هونگچي H5 جزو خودروهاي چيني گرانقيمت محسوب ميشود و کاملترين تيپ آن، قيمتي در حدود 28 هزار دلار دارد. قيمتي که با احتساب نرخ روز دلار، در حدود 880 ميليون تومان ميشود. اين يعني با يک چيني ميلياردي طرف هستيم که بيشتر از هموطنانش، براي خودروهاي کرهاي کارکرده خطونشان ميکشد. مهمترين سلاح هونگچي H5 در برابر رقباي نامدارش را نيز ميتوان امکانات رفاهي بسيار کامل آن دانست.