موفقیت فولکس واگن در عرضه خودروهای برقی
دنياي خودرو/ نسخه اوليه ID4 که در روز معرفياش به طور کامل به فروش رسيد، با قيمت رقابتي 43 هزار و 995 دلار به بازار آمده که نسخه ارزانتري هم با قيمت 39 هزار و 995 دلار دارد که قرار است از اوايل سال 2021 به بازار فرستاده شود.
رقابت بر سر بازار خودروهاي الکتريکي به اوج خود رسيده است. درست وقتي که به نظر ميرسيد هيچ يک از غولهاي با سابقه دنياي خودروسازي پاسخي براي رقيب تازه از راه رسيده خود يعني تسلا ندارند، فولکسواگن برگ برندهاي به اسم ID3 را رو کرده است. زماني که ID3 در قالب يک کانسپت به بازار معرفي شد، گرچه پلتفرم مورد استفادهاش نويدبخش به نظر ميرسيد اما قيمت اوليه اعلام شده براي اين ماشين چيزي در حدود تسلا مدل 3 بود. اما حالا فولکسواگن نسخه 39 هزار دلاري از اين ماشين را رو کرده که در موقعيت بسيار بهتري قرار دارد.
موفقيت آمريکايي
گرچه اين خبر چندان براي مشتريان آمريکايي خوشايند نيست، چون فعلا اين غول خودروسازي آلمان قصد فروش اين خودروي تمام الکتريکي را در ايالات متحده ندارد. اما مشتريان اروپايي که حالا با مشوقهاي مالي دولتها به خريد خودروهاي برقي بيشتر متمايل شدهاند ميتوانند بسيار خوشحال و راضي باشند. اينکه چرا ID3 را کمتر براي بازار آمريکا جدي گرفته اين است که در اين بازار دست بالا با شاسيبلندهاست و به همين خاطر است که اين خودروساز آلماني براي آمريکا بيشتر تمرکز خود را روي رونمايي از ID4 گذاشته است.
نسخه اوليه ID4 که در روز معرفياش به طور کامل به فروش رسيد، با قيمت رقابتي 43 هزار و 995 دلار به بازار آمده که نسخه ارزانتري هم با قيمت 39 هزار و 995 دلار دارد که قرار است از اوايل سال 2021 به بازار فرستاده شود.
با در نظر گرفتن اينکه نسخه لانگ رنج تسلا مدل Y با قيمت 49 هزار و 990 دلار به بازار فرستاده ميشود، فولکسواگن ID4 خودرويي بسيار مناسب به نظر ميرسد، خصوصا با در نظر گرفتن اينکه تسلا عرضه نسخه ارزانتر مدل Y را نيز فعلا لغو کرده است.
مزاياي رقابتي
البته بايد در نظر داشت که مدل Y با يک بار شارژ شدن ميتواند مسافتي بالغ بر 524 کيلومتر را بپيمايد در حاليکه گستره پيمايشي ID4 حدود 403 کيلومتر است. از سوي ديگر صفر تا صد مدل Y 4.8 ثانيه است که نسبت به صفر تا صد 8.5 ثانيهاي رقيب آلماني بسيار چشمگيرتر به نظر ميرسد. با اينحال قيمت پايينتر ID4 و اين احساس عمومي که کابين ماشينهاي آلماني بهتر است فاکتورهايي است که ميتواند مشتريان آمريکايي را به خود جلب کند.
اين درست است که طراحي داخلي تسلا با چرمدوزيهاي زيبا و يک آيپد غولپيکر براي کنترل همه چيز جذابيتهاي خود را دارد اما هنوز هم بسياري از ماشينسواران دکمههاي جداگانه براي کنترل چيزهاي مختلف و طراحي زيباي داشبورد را ترجيح ميدهند.
همانند مقايسه بالا ID3 هم از ويژگيهاي عملکردي تسلا مدل 3 برخوردار نيست و در ابتدا به نظر ميرسيد به لحاظ قيمتي هم حرف چنداني براي گفتن نداشته باشد. صفر تا صد اين خودروي آلماني 7.3 درصد است که بيشتر از صفر تا صد 5.3 درصدي مدل 3 است و مسافت قابل پيمايش آن هم با يک بار شارژ 423 کيلومتر است که کمتر از گستره پيمايشي 270 کيلومتر رقيب آمريکايياش است.
کلاس متفاوت
اما مساله اينجاست که ID3 اصلا در کلاس يکساني با مدل 3 قرار ندارد. بسياري از مشتريان اروپايي همچنان خودروهاي هاچبک را ترجيح ميدهند. با توجه به آمارهاي منتشر شده توسط موسسه JATO هاچبکهاي جمعوجور در مجموع 36 درصد از سهم بازار اروپا را در اختيار دارند، در حاليکه خودروهاي سايز متوسط که تسلا مدل 3 در آن زمره قرار ميگيرد، تنها 6.3 درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
در نتيجه عليرغم اينکه تسلا مدل 3 به وضوح بزرگترين موفقيت تسلا تا امروز به شمار ميرود، اما ID3 در بخش پرفروشتري از بازار قرار دارد و به علاوه قيمتش هم تفاوت چنداني با همتاهاي درونسوزش ندارد. به عنوان مثال گلف 8 در بريتانيا با قيمت 30 هزار دلار فروخته ميشود که تنها 8 هزار و 600 دلار ارزانتر از ID3 است.
با در نظر گرفتن ارزش شناخته شده برند فولکسواگن به خاطر کيفيت محصولاتش اين اختلاف قيمت چندان به چشم نميآيد. با اينکه خودروهاي برقي ارزانتري مانند رنو زويي هم در بازار وجود دارند، ID3 جانشين الکتريکي گلف به شمار ميرود که در کلاس متفاوتي قرار دارد و از پتانسيلي مشخص براي رساندن بازار خودروهاي برقي به سمت رانندگان معمولي برخوردار است.
ID3 کمتر از 3هزار و 800 دلار گرانتر از ارزانترين تيپ رنو زويي است، اما هم مسافيت قابل پيمايش بيشتري دارد، هم عملکرد بالاتري و هم خودروي بزرگتر و انعطافپذيرتري است. با در نظر گرفتن اين دو محصول برقي فولکسواگن ميتوان مطمئن بود که در سالهاي آينده اين برند آلماني با تکيه با تاريخچه پربارش خواهد توانست در عرضه خودروهاي برقي به يکي از اصليترين مهرهها بدل شود.