پولستار؛ تیونری که خودروساز شد
دنياي خودرو/ بهرغمآن که پولستار يک خودروساز تازهتاسيس است و ۳سال بيشتر از زمان تاسيس آن نگذشته اما قدمت آن به سال ۱۹۹۶ بازميگردد.
شايد نام پولستار براي ما ايرانيها آشنا نباشد اما اکنون يکي از برندهاي نوظهور در عرصه خودروهاي الکتريکي است که کمکم شهرت جهاني پيدا ميکند. پولستار درواقع تيونر اختصاصي ولوو و پيشتر يک تيم اتومبيلراني بود اما اکنون به خودروسازي براي رقابت با تسلا بدل شده، بيشک اين جسورانهترين تصميمي است که مالکان پولستار اتخاذ کردهاند. البته بايد گفت اين برند سوئدي تا بهاينجايکار موفق ظاهر شده است. امروز به مناسبت سالگرد خودروساز شدن پولستار قصد داريم بيشتر با اين شرکت و خودروهاي برقي آن آشنا شويم.
از دل مسابقات اتومبيلراني
بهرغمآنکه پولستار يک خودروساز تازهتاسيس است و ۳سال بيشتر از زمان تاسيس آن نگذشته اما قدمت آن به سال ۱۹۹۶ بازميگردد. در آن سال «Flash Engineering» يک تيم مسابقه در عرصه اتومبيلراني و در کشور سوئد فعاليت خود را آغاز کرده بود اما بعدها فروخته شد و به «پولستارريسينگ» تغييرنام داد.
البته در دهه ۲۰۰۰ به تقويت خودروهاي مسابقهاي ولوو نيز پرداخت. بنابراين اساس پولستار را بايد يک تيم مسابقه اتومبيلراني دانست. بسيارياز خودروسازان بزرگ ازجمله فراري فعاليتهاي خود را از پيست مسابقه و بهعنوان يک تيم اتومبيلراني آغاز کردهاند و حالا بايد پولستار را جديدترين خودروسازي دانست که با سابقه حضور در پيستهاي اتومبيلراني، به ساخت خودرو نيز روي آورده است.
در نقش تيونر اختصاصي ولوو
پس از آن که پولستار بهکار روي خودروهاي مسابقهاي ولوو پرداخت اما بازهم در سال ۲۰۰۹ شاهد تغيير نام اين شرکت بوديم. اينبار پولستارريسينگ «پولستار پرفورمنس» ناميده شد تا بهعنوان شريک تجاري ولوو به تيونينگ خودروهاي اين برند بپردازد. قطعا چنين اقدامي، يک جهش قابلتوجه براي پولستار بود و خبر از پشتکار تيم فني مهندسي و مديران آن داشت.
۶سال بعد همزمان با شدت گرفتن همکاري اين دو شرکت هموطن يعني پولستار و ولوو، کمپاني ولوو اقدام به خريداري کامل پولستار کرد و پس از آن خودروهاي ارتقايافته تحتعنوان «پولستار» توسط ولوو به بازارهاي جهاني عرضه شد. ازآنجاکه ولوو از سال ۲۰۱۰ تحتمالکيت گروه خودروسازي چيني جيلي قرار داشت، پولستار نيز بهنوعي زيرمجموعه اين گروه چيني بهشمار ميرود.
پولستار خودروساز ميشود
در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ طبق تصميم مديران جيلي و ولوو، قرار شد پولستار از تيون اختصاصي خودروهاي ولوو به يک توليدکننده مستقل خودروهاي برقي تغيير کاربري بدهد. بنابراين در چنين روزي، پولستار رسما وارد عرصه توليدکنندگان خودروهاي هيبريد و الکتريکي شد. بهعبارتديگر بايد گفت پولستار يک رقيب قَدر براي تسلا و ديگر توليدکنندگان خودروهاي برقي و هيبريد محسوب ميشود.
اين شرکت سوئدي در سال ۲۰۱۹ نخستين خودرويش بهعنوان يک کوپهاسپرت هيبريد را واردخط توليد کرد. درحالحاضر اين شرکت فقط دو خودرو براي فروش عرضه ميکند که در بازه قيمتي ۵۹هزار تا ۱۵۹هزار يورو قرار دارند.
۲ گام نخست پولستار
همان طور که گفتيم پولستار از سال ۲۰۱۹ اولين خودرو خود را به توليد انبوه رساند. نخستين محصول اين خودروساز، پولستار يکنام داشت و در کلاس کوپههاي هيبريد با قيمت سرسامآور ۱۵۹هزاريورو به بازار عرضه شد. شايد چنين قيمتي براي يک محصول تازهکار گران بهنظر برسد اما «پولستار-يک» مجهز به پيشرانه ۴سيلندر ۲ليتري توربو است که در کنار ۲موتور الکتريکي درمجموع ۶۰۸اسببخار قدرت و ۱۰۰۰نيوتونمتر گشتاور توليد ميکند. بنابراين بايد گفت با هيولاي تمامعياري طرف هستيم و در کمال تعجب فعلا فقط در چين توليد ميشود. يکسال بعد پولستار دومين خودرو خود بهنام «پولستار۲» را با قيمتي به مراتب ارزانتر معرفي کرد.
دومين پولستار در کلاس فستبکهاي جمعوجور تمامالکتريکي طراحي و توليد شده است. اين خودرو که مانند برادر بزرگتر خود در چين توليد ميشود، قدرت ۳۰۰اسببخاري و گشتار ۶۶۰نيوتونمتري دارد. قيمت اين پولستار از سال ۲۰۲۰ به توليد انبوه رسيده؛ ۵۹هزار يورو است و البته امکان پيمايش ۴۷۰کيلومتر با هربار شارژ را دارد.
در اکتبر امسال پولستار فراخواني براي تمام مدلهاي پولستار۲ منتشر کرد. زيرا بهدليل نقص يک نرمافزار، باعث ازبينرفتن قدرت خودرو هنگام رانندگي ميشد. ازآنجاکه اين خودرو توانايي بهروزرساني نرمافزار OTA را نداشت، لازم بود همه خودروها براي بهروزرساني دستي نرمافزار به يک مرکز خدمات فراخوان شوند. ايرادي که شايد ضربه بزرگي به روند موفقيت اين خودروساز نوپا وارد ميکند.
پولستار در ايران
ازآنجاکه واردات خودرو به ايران از سال ۲۰۱۸ بهطورکلي بسته شد و هيچ خودرويي پس از آن وارد کشور نشده و باتوجه بهاينکه پولستار از سال ۲۰۱۹ توليد انبوه خودروهايش را آغاز کرده، بنابراين حضور اين برند سوئدي-چيني در ايران تا امروز غيرممکن است. اما مردم ايران تا حدودي با نام پولستار آشنا هستند.
دراصل، ماجرا از اين قرار است که برخي محصولات ولوو در کشور با پکيج ظاهري پولستار عرضه شده يا لوگو آن را داشتهاند. ازاينرو برخي افراد با اين نام بهواسطه محصولات ولوو در بازار کشور آشنا هستند اما هرگز خودروهاي الکتريکي و هيبريد آن وارد خاک ايران نشده است. بهرغم روابطحسنه ايران و چين، همچنان امکان حضور پولستار در آينده نزديک در ايران نيست. چون يا محصولات اين برند کاملاالکتريکي بوده و بهدليل نبود بسترهاي لازم امکان تردد استاندارد در خيابانهاي ايران را ندارد و يا اينکه برچسبقيمت نجومي روي آنها چسبانده شده است.