مقایسه موتور ME15 با TU3؛ کدام یک بهترین عملکرد را دارد؟
چرخان/ در اين مقايسه قرار است دو پيشرانه TU3 و ME15 را ازنظر توان خروجي، استهلاک، عملکرد و هزينههاي جاري با يکديگر مقايسه کنيم. بنابراين اگر سردرگم هستيد که کداميک از محصولات ايرانخودرو و سايپا را انتخاب کنيد و دوست داريد اطلاعات بيشتري از مشخصات فني موتور TU3 ايران خودرو و موتور ME15 سايپا بهدست بياوريد با ما همراه باشيد تا به مقايسه اين دو پيشرانه استراتژيک، مهم و البته قديمي صنعت خودرو بپردازيم.
>> توان خروجي
TU3 به عنوان يکي از محبوبترين پيشرانههاي خودروسازي پژو سيتروئن (PSA) در بسياري از محصولات اين شرکت ازجمله پژو 206 مورداستفاده قرارگرفته بود. ايرانخودرو با مونتاژ پژو 206 در ايران با داخلي سازي سطح بالا توانست فناوري ساخت اين موتور را کاملاً بهدست آورد و بدون حضور شريک تجاري خود به توليد نمونه داخلي آن بپردازد؛ حتي نمونه ارتقا يافته اين موتور که TU5 نام دارد در بين پيشرانه هاي موجود در صنعت ايران از محبوبيت بسيار بالايي برخوردار است. اما پيشرانه TU3 با 8 سوپاپ و حجم دقيق 1360 سيسي خود قادر به توليد 75 اسب بخار قدرت در دور موتور 5300 دور در دقيقه و 118 نيوتنمتر گشتاور در دور موتور 3400 دور در دقيقه است. اين موتور فقط بر روي پژو 206 تيپ 2 قرارگرفته است اما با توجه به فروش بالاي اين خودرو اين پيشرانه براي ايران خودرو بسيار مهم و استراتژيک محسوب ميشود.
همانطور که مشاهده ميکنيد اين پيشرانه قدرت اسب بخار بسيارکمي توليد ميکند و اصلاً براي شتاب گيري مناسب نيست؛ اما اين موتور به علت حداکثر گشتاوري که در دور موتور پايين توليد ميکند، باعث شده کشش خوبي داشته باشد و از پس 206 به راحتي بربيايد. هرچند باز تاکيد ميشود اگر دنبال شتاب هستيد اين موتور شما را راضي نميکند.
اما در طرف ديگر اين مقايسه پيشرانه تقريبا تماماً ايراني ME15 قرار دارد که با مشاوره مهندسين آلماني شرکت FEV ارتقا يافته است. لازم به ذکر است که اين موتور در واقع موتور پرايد است که مقداري حجم و قدرت آن ارتقا پيدا کرده است. اين پروژه از سال 1385 استارت طراحي آن زده شد و تا سال 1387 ادامه پيدا کرد که ماحصل اين همکاري و تحقيقات پيشرانه 8 سوپاپ با حجم دقيق 1503 سيسي شد که توان توليد آن 87 اسب بخار قدرت در دور موتور 5300 دور در دقيقه و 128 نيوتنمتر گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقيقه است. اين پيشرانه به چند زيرشاخه تبديل شد و موتورهايي نظير: ME15 توربو و ME15 شانزده سوپاپه از موتورهايي هستند که بيس اين موتور را دارند.
اما اين موتور بر روي محصولات تماما ايراني ذيل استفاده شده است:
تيبا
تيبا 2
ساينا
کوييک
اما در بخش اول اين بررسي که توان خروجي موتورها مدنظر است پيروزي قطعي با پيشرانه ايراني ME15 است چون 12 اسب بخار و 10 نيوتن متر گشتاور بيشتر از موتور TU3 توليد ميکند که خود در عملکرد و کشش ماشين تأثير بسزايي دارد. اما اين را هم فراموش نکنيم که موتور TU3 تمام قدرت و گشتاور خود را در دور موتور پايينتري تحويل ميدهد که اين نکته در کشش خودرو با دندههاي سبکتر بسيار تأثيرگذار است.
>> استهلاک و عملکرد
خب به بخش مهم اين مقايسه ميرسيم جايي که يک پيشرانه ايرانيزه فرانسوي و يک پيشرانه تماماً ايراني ME15 قرار دارد. پيشرانه ME15 به علت قدرت و کشش مناسب، استهلاک بسيارکم، شتاب نسبتا خوب، قدرت مناسب، آشنايي گسترده تعميرکاران با تعميرات اين موتور، فراواني و قيمت مناسب قطعات و … بسيار پرطرفدار است و از مزاياي اين موتور شمرده ميشود اما اين پيشرانه معايبي مثل: قديمي بودن پيشرانه و عملکرد ناپايدار و ثابت را دارد که بايد در هنگام خريد به آن توجه کنيد.
اما پيشرانه TU3 داراي ويژگيهايي نظير: مصرف سوخت مناسب، تحويل حداکثر توان و گشتاور در دورموتور پايين و صداي کم اين پيشرانه است که باعث شده بسياري ترغيب به خريد محصولات با اين موتور شوند.
البته اين پيشرانه معايبي هم دارد که عبارتاند از: هزينه نسبتاً بالاي تعميرات و نگهداري از موتور نسبت به ME15، کپ کردن موتور، کيفيت پائين دستهموتورها و قيمت بالاي آن، قطعات فني نسبتاً گرانقيمت در مقايسه با ME15 و …
>> در انتها
در انتهاي اين مقاله بايد بگوييم که در اين بخش نميتوان گفت که کدام پيشرانه با قاطعيت پيروز اين رقابت است چون هردوي اين پيشرانهها در يک سطح کيفيتي قرار دارند و انتخاب بين اين دو پيشرانه بسيار به ملاکهاي شما در خريد بستگي دارد. اگر موتوري پيشرفته با مصرف سوخت پايينتر را ميخواهيد پيشرانه TU3 بهترين انتخاب براي شماست اما اگر قدرت و کشش موتور و کم بودن استهلاک براي شما مهم است بدون شک انتخاب شما ME15 خواهد بود.