تولید 50 هزار موتورسیکلت برقی از تصمیم سازی تا اجرا
پرشين خودرو/ به گفته نايب رئيس سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت، نگرش دولتي در اجراي توليد 50 هزار موتورسيکلت برقي که فقط بر روي کاغذ نوشته مي شود؛ عملا نتيجه اي را در برنخواهد داشت و در نهايت منجر به اتلاف منابع در کشور مي شود.
براساس اعلام اخير مقامات ايدرو و وزارت صمت شناسايي ظرفيت توليد قطعات و اجزاء اصلي موتورسيکلت برقي در کشور با هدف کاهش ارزبري، تعميق ميزان ساخت داخل، تامين اقلام استاندارد، افزايش توليد و ارزان سازي تيپ هاي معين موتورهاي برقي بخشي از اقدامات ايدرو و وزارت صمت در طرح توليد موتور سيکلت برقي است.
اين اقدامات در حالي در نشستي که هفته گذشته با هدف برنامه ريزي براي توليد انبوه موتورسيکلت هاي برقي توسط مقامات ايدرو برگزار شد، اعلام مي شود که بنا به اعلام انجمن توليدکنندگان موتورسيکلت، در صورت حمايت از توليد موتور برقي، امکان توليد 20 هزار دستگاه موتور برقي تا پايان سال وجود دارد.
عدم اطلاع قطعه سازان از فراخوان توليد موتورهاي برقي در کشور
معاون وقت وزارت صمت در اين نشست عنوان مي کند که در زمينه توليد موتورهاي برقي فراخوان طراحي و توليد انبوه موتورسيکلت هاي برقي با مشارکت بخش خصوصي و شناسايي فعالان در حوزه توليد موتورسيکلت هاي برقي در کشور صورت گرفته است، موضوعي که نايب رئيس سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت بر خلاف اظهارات معاون وقت وزارت صمت از ارائه چنين فراخواني اظهار بي اطلاعي مي کند.
البته پيش از اين و در زمان سرپرستي مدرس خياباني در وزارت صمت نيز به منظور بررسي و رفع موانع پيش روي صنعت موتورسيکلت کشور جلساتي برگزار و با توجه به ايجاد توان توليد موتورسيکلتهاي برقي در داخل کشور، مقرر شد تا عمق ساخت داخل انواع موتور، از 50 به 60 درصد افزايش يابد، مواردي که به گفته محمودان نيازمند ارتباط و هماهنگي بين توليدکندگان و قطعه سازان در اين حوزه است.
توليد موتورسيکلت هاي برقي مستلزم همفکري قطعه سازان و توليدکنندگان است
حبيب اله محمودان، نايب رئيس سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت ايران در حالي توليد موتورسيکلت برقي در کشور را نيازمند همفکري و ارتباط سيستماتيک بين قطعه سازان و توليدکنندگان موتورسيکلت مي داند که بنا به اظهارات وي تاکنون اين هماهنگي و ارتباط از سوي متوليان اين امر صورت نگرفته است.
وي ضمن استقبال از توليد موتورسيکلت برقي در کشور اظهار داشت: به رغم اظهارات مقامات وقت ايدرو تاکنون با سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت در خصوص توليد و طراحي موتور سيکلت هاي برقي و داخلي سازي در اين صنعت مذاکرات يا فراخواني ارائه نشده است.
وي در همين زمينه به ايراد برخي دستگاهها در اعلام فراخوان براي اجراي برنامه ها و پروژه هاي مختلف توليدي و صنعتي اشاره و تصريح کرد: متاسفانه مديران و مسئولان در بخش و دستگاههاي مختلف توقع دارند با يک اشاره تمام صنايع و انجمن هاي مرتبط در بخش خصوصي براي اجراي برنامه هاي دولت به صف شوند.
به گفته محمودان امروز سازمان هاي نظارتي و حاکميتي به جاي توجه ويژه به نهادهاي غير دولتي انتظار دارند با هر فراخواني انجمن ها و بخش خصوصي به سرعت در خدمت آنها قرار گيرند، اگر چه با اوضاع و احوال فعلي توليد و قطعه سازي در کشور، توليد کنندگان بخش خصوصي آماده هر فراخواني براي مشارکت در توليد هستند اما اين توقع نيز وجود دارد که دولت نيز در اين زمينه پي گيري بيشتري از خود نشان دهد.
نايب رئيس سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت در ادامه با اشاره به اينکه هم اکنون بخش مهمي از سازندگان قطعات موتورسيکلت جزو سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت هستند، اعمال نفوذ دولت و دولتي سازي در اجراي پروژه هاي توليدي در کشور را شکست خورده اعلام کرد و گفت: نگرش دولتي سازي در بخش هاي مختلف توليدي، صنعتي و داخلي سازي موتورسيکلت هاي برقي بدون شک نتيجه اي در برنخواهد داشت.
اجراي طرح هاي ناشيانه و خارج از مجراي قانوني بي نتيجه است
محمودان با انتقاد از موضوع فراخوان وزارت صمت در خصوص توليد موتورسيکلت هاي برقي خاطر نشان کرد: در اين زمينه بايد از وزارت صمت سوال شود که فراخواني که ادعا مي شود به چه بخش هايي ارائه شده است و چرا تاکنون سنديکاي قطعه سازان موتورسيکلت که از متوليان اصلي در اين حوزه است و سهم مهمي در توليد و داخلي سازي موتورهاي برقي دارد در اين زمينه مطلع نشده است.
وي با اشاره به اينکه عمده چنين نشست هاي صرفا در حد ارائه برنامه ها برگزار مي شود و عملا اجرايي نمي شود، تاکيد کرد: اغلب اين طرح و برنامه ها به ميزاني ناشيانه، گران قيمت و خارج از مجراي قانوني صورت مي گيرد که عملا نتيجه اي را در بر نخواهد داشت چرا که کمتر از صاحبنظران اين صنعت در جلسات دعوت مي شود و بيشتر شرکت کنندگان در اين نشست ها تخصص و تجربه زيادي از صنعت موتورسيکلت ندارند.
وي در پايان با تاکيد بر اينکه تاکنون در حوزه داخلي سازي قطعات موتورسيکلت برقي هماهنگي با قطعه سازان و توليد کنندگان در اين صنعت صورت نگرفته است، تاکيد کرد: بخش زيادي از اين طرح ها صرفا بر روي کاغذ نوشته مي شود که معمولا اجرايي نمي شود و چنانچه بخشي از آنها نيز عملي شود به نتيجه نهايي نرسيده و منجر به اتلاف منابع و سرمايه در کشور خواهد شد.