نماد آخرین خبر

نگاهی کوتاه به هیوندای ولستر 2015

منبع
چرخان
بروزرسانی

چرخان/ هيونداي ولستر يک خودرو هاچبک کره‌اي است که در سال 2011 معرفي و توليد نسل اول آن تا سال 2017 ادامه پيدا کرد. به‌طورکلي ولستر خودروي کاملاً جديدي محسوب مي‌شد و تاريخچه توليدي طولاني ندارد؛ اما به علت طراحي خيلي خوبي که داشت بين جوانان محبوب شد. اين خودرو 3 در داشت و نکته طلايي طراحي آن براي مانورهاي تبليغاتي محسوب مي‌شد، بنابر اين خيلي سريع مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و توانست فروش خوبي را تجربه کند.

اما هيونداي ولستر در سال 2014 توسط آسان موتور نماينده رسمي هيونداي در ايران وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن تا سال 2016 هم ادامه پيدا کرد. قرار بود در سال 2018 نسل جديد اين خودرو با موتور قوي‌تر وارد کشورمان شود اما به علت تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا و ممنوعيت واردات خودرو اين موضوع محقق نشد و ما از داشتن نسل جديد اين خودرو محروم شديم.

به‌هرحال خودروي موردبررسي امروز ما هيونداي ولستر است. با ما همراه باشيد تا در ادامه به بررسي اين خودرو بپردازيم.

>> طراحي ظاهري
اين خودرو از طراحي حجيم با خطوط نرم بهره‌مند شده که تا حدي يادآور شاخصه‌هاي خودروهاي اسپرت است. در شکل‌دهي نماي ظاهري هيونداي ولستر نسل اول طراحان سعي کرده‌اند بيشتر از خطوط نرم و عضلاني حجيم استفاده کنند تا اين خودرو بيشتر حس آينده‌نگرانه و اسپرت بودن را به مخاطب خودالقا کند. در نماي جلوي خودرو با ظاهر بسيار خشن و اسپرت روبه‌رو هستيم که از الگوي طراحي آن زمان هيونداي پيروي مي‌کند و شايد نکته بولد در طراحي اين قسمت چراغ‌هاي خوش‌فرم و کشيده با گرافيک بسيار زيبا باشد که بيش‌ازحد به اسپرت بودن خودرو کمک کرده است.

اما بپردازيم به نماي جانبي اين خودرو جايي که مي‌توان گفت با طراحي پر زرق‌وبرق و پر اغراقي روبه‌رو نيستيم و سعي شده است از خطوط نرم و ساده اما بسيار شکيل و سنگين بيشتر استفاده شود که بايد بگوييم يکي از علت‌هاي ماندگاري و جذابيت اين خودرو نسبت به رقبا همين موضوع است. سبک خاص طراحي هيونداي در فرم ستون‌ها و شيب سقف در جهت منفي بيش‌ازپيش به زيباتر شدن اين خودرو کمک کرده است. در اين قسمت يک نکته طلايي وجود دارد و آن اين است که در سمت راننده اين خودرو يک درب و در سمت کمک‌راننده اين خودرو دو درب دارد يعني درواقع همان‌طور که گفته شد اين خودرو سه درب است که شايد يکي از جذابيت‌هاي طراحي اين خودرو اين موضوع نيز باشد.

اوضاع در نماي عقب نيز کاملاً متفاوت است به‌طوري‌که چه در شب و چه در روز ولستر را با هيچ‌يک از خودروهاي رقيبش اشتباه نخواهيد گرفت. چراغ‌ها در ارتفاعي بالاتر از حالت معمول قرار دارند و شيشه عقب نيز سايزي بسيار کوچک دارد. سپر ساده ولي بزرگ ولستر نيز در بخش مرکزي خود خروجي‌هاي اگزوز کتابي رو جاي‌داده است. در کل هيونداي ولستر در نگاه اول عضلاني و اسپرت به نظر مي‌آيد که تا حدودي درست است و مي‌تواند مخاطب جوان خود را وسوسه کند و اين پتانسيل را هم دارد که در ذهن بيننده ماندگار شود.

>> طراحي داخلي
اما به بررسي داخل کابين هيونداي ولستر مي‌رسيم. نوع طراحي داخل کابين ولستر بسيار شبيه به ساير خودروهاي هيوندايي است و بايد گفت عاري از طرح‌هاي خيلي پيچيده است. طراحي داخل کابين هيونداي ولستر به‌اندازه بيرون آن خاص و گيرا نيست. اما هيونداي در طراحي داخلي ولستر سعي کرده است با استفاده از اشکال و حجم‌هاي متعدد، حالتي پويا و اسپرت را در داخل کابين اين خودرو ايجاد کند که بايد بگوييم هيونداي دررسيدن به هدف خود نيز کاملاً موفق عمل کرده است.

طراحي داخل کابين خودرو ارگونوميک بوده و راحتي مناسبي دارد، همچنين صندلي‌هاي خودرو بسيار راحت است. اما بايد بدانيم سرنشينان جلوي اين خودرو مشکلي در بخش فضاي داخل کابين ندارند، اما سرنشينان عقب، هم با مشکل فضاي پا و هم با مشکل فضاي سر مواجه هستند که بايد بگوييم اين خودرو نمره قابل قبولي در اين قسمت نمي‌گيرد. اما درمجموع طراحي داخلي خودرو خوب است و مي‌تواند توقعات از يک خودرو هاچبک اسپرت را برآورده کند.

اما مهم‌ترين تجهيزات رفاهي هيونداي ولستر عبارت‌اند از:
آينه‌هاي جانبي تاشونده برقي
سقف شيشه اي
فرمان چرمي
گرمکن فرمان
شيفترهاي پشت فرمان
صندلي راننده با تنظيمات برقي
صندلي 4 حالته برقي سرنشين
گرمکن و سردکن صندلي هاي جلو
ورود و استارت بدون کليد
نمايشگر لمسي 7 اينچي + سيستم صوتي 6 اسپيکر و آمپلي‌فاير
اتولايت
چراغ‌شور
 
>> مشخصات فني
در زير کاپوت هيونداي ولستر پيشرانه‌اي 4 سيلندر با حجم 1.6 ليتر قرار دارد. اين موتور با دو نوع فناوري MPI و GDI در بازار ايران عرضه‌شده است که خودروهاي وارداتي تا سال 2015 از نوع MPI و خودروهاي با مدل 2016 به بالا از نوع GDI هستند. بايد بگوييم خودرو موردبررسي ما از نوع MPI است.

اين پيشرانه مي‌تواند 128 اسب بخار قدرت و 1575 نيوتن متر گشتاور توليد کند که تمام اين قدرت به‌وسيله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتيک از نوع دوبل کلاچ به چرخ‌هاي جلو انتقال پيدا مي‌کند. شتاب صفر تا صد اين خودرو حدود 11.5 الي 12 ثانيه و حداکثر آن سرعت 210 کيلومتر بر ساعت است که براي اين خودرو با وزن 1295 کيلوگرم کمي نامناسب است چون کسي که اين خودرو را مي‌خرد به طبع انتظار قدرت و شتاب بيشتري را دارد. مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو 6.4 ليتر در هر صد کيلومتر است که در شهري مانند تهران شما مصرف سوخت حدود 8 الي 9 ليتر را مي‌توانيد تجربه کنيد.

>> نتيجه گيري
هيونداي ولستر خودرويي با ظاهر لوکس و اسپرت، طراحي داخلي نسبتاً خوب و مشخصات فني کمي ضعيف اما کم استهلاک است. اين خودرو به علت ظاهر بيروني اسپرت، لوکس و زيبا توانسته نظر بسياري از خريداران را به خود جلب کند و بايد گفت در اين روزهاي بازار خودرويي ما که قيمت‌ها به‌طور عجيبي در حال افزايش است خريدوفروش بسيار بالاي را تجربه مي‌کند.

اما اين روزها بازار خودرو کشور در بدترين شرايط ممکن به سر مي‌برد زيرا حتي در حال حاضر هيچ‌گونه نظارتي بر نحوه قيمت‌گذاري خودرو در بازار وجود ندارد و قيمت خودروها به‌طور افسارگسيخته‌اي، افزايش مي‌يابد که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهاي جديد به بازار تشنه ايران است؛ با اين تفاسير شما مي‌توانيد با بودجه بين 700 ميليون الي 850 ميليون تومان هيونداي ولستر را خريداري کنيد که عددي بسيار زياد اما متأسفانه منطقي در اين روزهاي بازار ماست.

در زير تعدادي از آگهي اين خودرو در سايت‌هاي خريد خودرو را مشاهده مي‌کنيد

مدل خودرو

سال توليد

وضعيت بدنه

ميزان کارکرد خودرو

قيمت

هيونداي ولستر2015بدون رنگ55 هزار کيلومتر کارکرد850 ميليون تومان
هيونداي ولستر2015بدون رنگ98 هزار کيلومتر کارکرد810 ميليون تومان
هيونداي ولستر2014بدون رنگ110 هزار کيلومتر کارکرد740 ميليون تومان
هيونداي ولستر2014بدون رنگ120 هزار کيلومتر کارکرد730 ميليون تومان

.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره