نماد آخرین خبر

تجربه رانندگی با تویوتا GT 86؛ سامورایی در شهر

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ «تويوتا» که همواره به ساخت خودروهاي کم استهلاک بدون دردسر مشهور است، در سال ۲۰۱۱ با معرفي “GT86” (جي تي ۸۶) در نمايشگاه خودروي توکيو موجب شگفتي همگان شد، زيرا اين محصول، برخلاف ساير توليدات اين شرکت، داراي ظاهري بسيار مدرن و تهاجمي بود که در سينه خود از يک پيشرانه ۲ ليتري تنفس طبيعي بهره گرفته بود.

GT86 از اوايل سال ۲۰۱۲ راهي بازارهاي جهاني شد که خوشبختانه در آن زمان و با فاصله زماني کوتاه از معرفي، توسط شرکت «ايرتويا» به بازار کشور عرضه شد. جي‌تي ۸۶ به دليل قابليت‌هاي فني بالا و همچنين چهره جذابي که داشت، به سرعت در بين جوانان شناخته شد و به خودرويي پرفروش در بازار ايران تبديل شد.

تاريخچه تويوتا GT86
نمايشگاه خودروي توکيو ۲۰۱۱ ميزبان نخستين کوپه ارزان‌قيمت تويوتا بود که با نام GT 86 به همگان معرفي شد. در واقع، تويوتا براي ساخت اين محصول از برخي برندهاي ديگر نظير سوبارو کمک گرفته تا برآيند کار، محصولي پرفورمنس با توانايي‌هاي بالا باشد. به همين دليل اين محصول در برخي بازارها نظير آسيا، آفريقاي جنوبي و استراليا با نام ۸۶ و در اروپا با نام‌هاي ۸۶ و جي‌تي ۸۶ شناخته مي‌شود. اما جالب است بدانيد که اين کوپه دوست‌داشتني در جامائيکا با نام “FT86″، در ايالات متحد آمريکا و کانادا با نام “Subaru BRZ” و “Scion FR-S” هم شناخته مي‌شود.


GT86 نه پرچم‌دار بازار خودروهاي اسپرت کوپه است، نه انقلاب بزرگي در صنعت خودرو به پا کرده است، اما از آن دست خودروهايي است که خبر توليد و عرضه‌اش به بازار، حسابي جنجال به‌پا کرد، چراکه اعتبار نام تويوتا سبب شد علاقه‌مندان مشتاقانه منتظر عرضه آن باشند. خودروسازي که اگر به کارنامه‏اش نگاهي کنيد، جز در چند مورد استثنا، همچون «سوپرا» و “GT2000″، روي خوشي به ساخت خودروهاي اسپرت با لذت رانندگي بالا نشان نداده است. پشتيباني کمپاني نام‌آشناي تويوتا از يک سو و همکاري با «سوبارو» از سوي ديگر، اين شبه‌سامورايي را به يکي از محبوب‌ترين کوپه‌هاي بازار تبديل کرده است.

فلسفه ۸۶
شايد براي تان سؤال باشد که علت نام‌گذاري اين خودرو چيست؟ و يا عدد ۸۶ در اين خودرو به چه معناست؟ در پاسخ به اين پرسش ها بايد گفت که ۸۶ يکي از ارکان مهم در فرايند طراحي اين محصول است. در واقع، بسياري از قطعات اين خودرو ابعادي متناسب با عدد ۸۶ دارد. به‌عنوان مثال، قطر پيستون، خروجي‌هاي اگزوز، دريچه‌هاي ورودي هوا به کابين و برخي ديگر از اجزا داراي قطر ۸۶ ميلي‌متر و يا ضريبي از آن‌ هستند. به همين دليل است که طراحان GT86 سعي کرده‌اند با طراحي لوگويي با ظاهر پيستون و عدد ۸۶، اين عدد را بارها به بيننده گوشزد کنند.

چهره‌اي خشن و جذاب
جي‌تي ۸۶ به واقع خودرويي زيباست که شايد در مقابل ديگر محصولات تويوتا، کم ترين نمره منفي را به لحاظ طراحي بدنه از آن خود کند. بدنه تا حدودي کوچک با حجم‌پردازي‌هاي هوشمندانه و خطوطي حساب شده، به اين خودرو جلوه‌اي دلپذير بخشيده است. هرچند مي‌شد در ابعاد کلي بدنه کمي ارقام نهايي را بالاتر برد تا حس و حال بهتري به تويوتا جي‌ تي ۸۶ داده شود، اما شايد همين جمع و جور بودن اين خودروست که توانسته نظر خيلي از خريداران را به خود جلب کند.

سبک طراحي شرقي به وضوح در اين خودرو قابل مشاهده است. در کنار حالت خشن چراغ جلو با نوار زيباي LED، سپر برجسته با خطوط شکسته و ورودي هواي بزرگ نيز در تکميل حالت تهاجمي دماغه جلو نقشي اساسي ايفا کرده‌اند. از انتقادهايي که برخي ندانسته به تويوتا جي‌ تي ۸۶ وارد مي‌کنند، نداشتن سانروف است که با وجود برجستگي‌هاي زيبا و کارآمد روي سقف، عملاً امکان جاي‌گذاري آن ممکن نبوده و سازنده خوشبختانه اين طرح را فداي نصب سانروف نکرده است.

نصب لوگوي زيباي ۸۶ روي گلگير کناري و ماهيچه‌سازي‌هاي عقب و جلو، نيمرخ خودرو را از سادگي محض دور کرده‌اند. لاستيک‌هاي ۲۱۵/۴۵ R17 ساخت MICHELIN کيفيت ساخت بالايي دارند و در مقابل سايش و گرما مقاومت خوبي از خود نشان مي‌دهند. طراحي نماي عقب جي‌تي ۸۶ کمي بيش تر به سبک و سياق طراحي رايج تويوتا شبيه است، علت آن هم سادگي و لطافت است. فرم لبه‌هاي درِ صندوق عقب و گلگيرها، به نوعي حکم يک اسپويلر سرخود کوچک را دار، اما برخي از مدل‌هاي اين کوپه ژاپني داراي بال عقب بزرگي هستند که ظاهر اسپرت آن را دوچندان مي‌کند. با اين حال، برخي از دارندگان جي‌ تي ۸۶ معتقدند که نبود اين بال عقب زيبايي ظاهري آن را دوچندان مي‌کند. به هر حال، ظاهر هر خودرو بستگي به سليقه مالک دارد که اتفاقاً تويوتا جي‌ تي ۸۶ در اين زمينه پتانسيل بالاي شخصي‌سازي دارد.

چراغ‌هاي عقب با گرافيک داخلي جذاب، جلوه بصري رضايت‌بخشي به جي‌تي ۸۶ در شب مي‌دهد. جانمايي چراغ مه‌شکن مثلثي در زير سپر نيز از نکات جالب طراحي است. تنها ايرادهايي که به قسمت عقب وارد است وجود صندوق عقب با فضاي کم (۲۴۳ ليتر) است. همچنين ديفيوزر اسپرت و جذابي که در قسمت زيرين سپر تعبيه شده است، نمايي بسيار مهيج به آن داده و چهره تهاجمي آن را تقويت کرده است.

در بخش طراحي بايد GT86 را خودرويي خوش چهره دانست که نگاه‌هاي زيادي را به سوي خود جلب مي‌کند. از آن‌جايي که جي‌ تي ۸۶ يکي از بااستعدادترين خودروها در زمينه تيونينگ و شخصي‌سازي است، نمونه‌هاي استاندارد کم تري را مي‌توان در خيابان مشاهده کرد. خودروي مورد نظر نيز توسط مالک دستخوش تغييراتي از جمله تعويض رينگ‌ها، فيلم دودي شيشه‌ها و چراغ‌هاي عقب، نصب کيت اگزوز و برخي تغييرات در داخل کابين شده است.

کابين اسپرت با مرکز ثقل پايين
با ورود به فضاي داخل کابين تويوتا جي‌تي ۸۶، نخستين موردي که توجه را به خود جلب مي‌کند، ارتفاع کم نسبت به سطح زمين و موقعيت جاگيري صندلي‌هاست. در واقع، طراحان اين خودرو سعي کرده‌اند که تمامي قطعات و اجزا، از جمله موتور و گيربکس، در پايين‌ترين جاي ممکن قرار بگيرند تا در نهايت، مرکز ثقل آن در پايين‌ترين نقطه ممکن ايجاد شود. تمامي اين موارد به منظور چسبندگي بيش تر و هندلينگ بهتر صورت گرفته است.

گفتني است اگر به دنبال کابيني منطبق با مد روز هستيد و به امکانات رفاهي و آپشن‌هاي متعدد علاقه‌ داريد، پيشنهاد مي‌کنيم دور GT86 را خط بکشيد؛ زيرا آن چه در اين کابين مشاهده مي‌شود، براساس طرحي شکل گرفته که در راستاي ارتقاي وضعيت اسپرت ايجاد شده و با حداقل رنگ و تريم مدرن امروزي تجهيز شده است.

استفاده از چرم مشکي در پوشش صندلي‌ها، درها، اهرم تعويض دنده، فرمان، ترمزدستي و کنسول با دوخت قرمزرنگ، که تضاد خوبي ايجاد کرده، علاوه‌بر ظاهرسازي خيلي خوب، در القاي فضايي اسپرت به سرنشينان نيز بسيار مؤثر هستند. در واقع، جي‌تي ۸۶ تنها روي کاغذ چهار صندلي دارد اما عملاً دو صندلي مجزاي عقب با فضايي بسيار محدود و کم کارايي چنداني ندارند. هرچند سازنده با کم تر کردن فاصله صندلي‌هاي عقب به کف و دادن شيب و گودي زياد به آن‌ها سعي داشته از حداقل فضا، بيش ترين بهره را ببرد. اما با اين وجود بازهم محدوديت فضاي پا و ارتفاع از سقف به خوبي قابل مشاهده است. به طوري که قسمت عقب کابين براي سرنشينان بزرگ‌سال و بلندقد اصلاً مناسب نيست و کارايي چنداني نخواهد داشت.

اما صندلي‌هاي اسپرت جلو به خوبي بدن را در برمي گيرند و حس يک سوپراسپرت را به سرنشين و راننده القا مي‌کنند. همچنين تجهيزات و ادوات نصب شده روي داشبورد به گونه‌اي است که کاربري آساني داشته و به نوعي راننده‌محور است. نشانگر دور موتور در مرکز، که تا ۹ هزار دور در دقيقه شماره‌گذاري شده، و کيلومترشمار کوچک‌تر ۲۶۰ کيلومتري و آمپر آنالوگ دماي آب و حجم سوخت در دو طرف، همچون ديگر بخش‌هاي کابين ساده و با عطر و بوي کلاسيک است که تنها با نصب مانيتور تک‌رنگ براي نمايش سرعت به‌صورت ديجيتال، قدمي در جذاب کردن آن برداشته‌اند. شکل ظاهري کليدها و عملکرد روان و بدون دردسرشان در پنل مرکزي داشبورد، جاي انتقاد باقي نمي‌گذارند.

امکانات رفاهي و آپشن‌هاي تويوتا GT86
همان‌طور که گفته شد، تويوتا جي‌ تي ۸۶ بيش از آن‌که خودرويي مجهز به امکانات رفاهي متعدد باشد، خودرويي پرفورمنس با عملکرد بالاست. از اين‌رو اگر بخواهيم به امکانات و آپشن‌هاي موجود در اين خودرو اشاره کنيم، بايد به مواردي از قبيل ۹ کيسه هواي کناري، پرده‌اي و زانو و سيستم‌هاي ايمني ABS، EBD، BA، TRC و VSC، پدال‌هاي آلومينيومي، سيستم مولتي مدياي Touch&Go با صفحه نمايش ۶٫۱ اينچي و ۶ بلندگو که بلندي و شفافيت صداي متوسطي دارند، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک دو منطقه‌اي، غربيلک فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع و عمق به صورت دستي، بالابرهاي اتوماتيک شيشه‌ها، آينه‌هاي کناري با گرم‌کن و سيستم تاشوي برقي، کروزکنترل، کنسول يک‌تکه تا انتهاي کابين، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه‌اي، سيستم LSD، روکش چرمي صندلي‌ها، کيلومترشمار ديجيتالي، چراغ‌هاي زنوني در جلو، سيستم شست‌وشوي چراغ‌هاي جلو، بال عقب، نويگيشن، شيشه‌هاي ضد اشعه UV و… اشاره کرد.

ويژگي‌هاي فني قواي محرکه تويوتا GT86
شايد شما هم در اولين نگاه به تويوتا GT86 به اين فکر کنيد که درون سينه اين کوپه ژاپني، قلبي پرتوان با حجم بالا قرار گرفته است که نيروي پيشران آن را تأمين مي‌کند. بله درست حدس زديد، پيشرانه درنظر گرفته شده براي اين کوپه اسپرت پرتوان اما کم‌حجم است. در واقع، کمپاني تويوتا به منظور کاهش مرکز ثقل جي‌ تي ۸۶، از يک پيشرانه ۴ سيلندر Boxer با حجم دقيق ۱۹۹۸ سي‌سي تنفس طبيعي بهره گرفته که در پايين‌ترين نقطه در محفظه موتور نصب شده است.

اين پيشرانه قادر است حداکثر توان خروجي ۱۹۷ تا ۲۰۱ اسب‌بخار را در ۷۰۰۰ دور در دقيقه و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نيوتن متر در ۶۴۰۰ دور در دقيقه توليد و در اختيار جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتيک آيسين قرار دهد. اين جعبه‌دنده پس از انتقال نيرو به گاردان و محور عقب، شتاب صفر تا صد حدود ۷٫۶ ثانيه‌اي را براي اين کوپه ۱۲۹۸ کيلوگرمي به ارمغان مي‌آورد. اين اعداد و ارقام تنها به لطف مهندسي دقيق ژاپني‌ها و همچنين ترکيب هماهنگ تمامي اجزا با يکديگر حاصل مي‌شود.

تجربه رانندگي با تويوتا GT86
حال با اين پيش‌زمينه ذهني و دانستن مشخصات فني اين خودرو، پشت فرمان نشسته و با فشردن دکمه استارت پيشرانه را روشن مي‌کنيم. همزمان با روشن شدن موتور، صداي گوش‌نوازي به لطف کيت اگزوز نصب شده به گوش مي‌رسد. هرچند که اين خودرو به صورت استاندارد هم داراي صداي موتور جذاب و اسپرتي است. اين صدا ميزان آدرنالين خون را به شدت بالا برده و حس هيجان را دوچندان مي‌کند.

براي شروع حرکت و همزمان با فشردن پدال گاز تا انتها، تويوتا جي‌ تي ۸۶ شايد آن‌طور که بايد شما را شگفت‌رده نکند، چراکه پيشرانه تنفس طبيعي اين خودرو حداکثر گشتاور و توان را از دور ۶۴۰۰ در اختيار راننده قرار مي‌دهد. بنابراين ممکن است جي‌تي ۸۶ در مقايسه و يا حتا درگ با ساير خودروهاي هم‌رده، هنگام شروع حرکت کمي کندتر عمل کند، اما با بالا رفتن دور موتور با خودرويي تند و تيز و چالاک مواجه‌ايم که با فرمان‌پذيري و هندلينگ بالا، قطعاً موجب شگفتي شما خواهد شد.

يکي از مواردي که بايد پيش از سواري با جي‌ تي ۸۶ به آن اشراف کامل داشته باشيد، سواري خشک و کوبنده‌اي است که به واسطه ارتفاع کم و سيستم تعليق اسپرت ايجاد شده است. در واقع، اين کوپه ژاپني کاملاً براساس قواعد يک خودروي اسپرت شکل گرفته و تمامي تلاش خود را کرده که سواري هيجان‌انگيز و لذت‌بخشي ارائه کند. پس نبايد از آن انتظار سواري نرم و آرام داشته باشد.

يکي از ويژگي‌هاي بارز تويوتا جي‌ تي ۸۶، سيستم ديفرانسيل داراي قفل است که باعث مي‌شود نيرو به صورت استاندارد بين چرخ‌هاي عقب به صورت برابر تقسيم شود که اين عمل منجر به آسان شدن اجراي حرکات نمايشي به خصوص دريفت مي‌شود. اين در حالي است که بسياري از کوپه‌هاي موجود در بازار، از جمله «هيونداي جنسيس»، فاقد اين آپشن بوده که همين امر دريفت زدن با آن‌ها را کمي دشوارتر مي‌کند.

در کل، اگر بخواهيم تويوتا GT86 را در جمله وصف کنيم، بايد بگوييم که مهندسان ژاپني کاري کرده‌اند که با کم ترين حجم از موتور تنفس طبيعي، بالاترين راندمان خروجي حاصل و تجربه‌اي لذت‌بخش از راندن مهيا شده است.

نتيجه‌گيري
برخلاف تصور عموم، که محصولات تويوتا کم‌خرج و کم‌استهلاک هستند، تويوتا جي‌ تي ۸۶ خودرويي کاملاً پراستهلاک به‌شمار مي‌رود. اين بدان معنا نيست که در صورت مراقبت و نگهداري صحيح، شما را با دردسر مواجه خواهد کرد، بلکه پتانسيل بالاي اين خودرو در زمينه تيونينگ و شخصي‌سازي موجب شده اکثر خريداران آن، تغييرات فني و ظاهري متعددي در آن اعمال کنند که همين موضوع موجب افزايش هزينه نگهداري و افزايش استهلاک مي‌شود.

جي‌ تي ۸۶ در ابتداي ورود به بازار، قيمتي در محدوده ۱۲۰ ميليون توماني داشت، اما رفته‌رفته ميزان استقبال خريداران و همچنين افزايش نرخ ارز موجب بالا رفتن قيمت آن شد. اکنون نيز با وجود افزايش شديد قيمت‌ها، اين کوپه دوست‌داشتني همچنان با قيمتي نسبتاً معقول در بازار موجود است که مي‌تواند برگ برنده‌اي در مقايسه با رقبا به شمار رود. در حال حاضر، تويوتا GT86 با قيمتي کم تر از ۱ ميليارد تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود، اما اگر قصد داريد که يکي از آن‌ها را خريداري کنيد و تغييراتي بر قواي محرکه و چهره ظاهري آن اعمال کنيد، بايد مبلغي به اندازه ارزش خودرو را کنار بگذاريد، چراکه تأمين کنندگان قطعات افترمارکتي براي آن به وفور يافت مي‌شوند و تقريباً تمامي اجزاي آن را به بازار عرضه کرده‌اند.

به همين دليل شما اين امکان را داريد که براي تيون کردن جي‌ تي ۸۶ مبلغي به اندازه ارزش خودرو را صرف آن کنيد تا هيولايي دوست‌داشتني را راهي خيابان‌ها کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره