راه خلاص خودروسازی از تحریمها

ايرنا/ رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: نهضت داخليسازي بايد تقويت شده و ادامه يابد و اگر موفق شويم عمق ساخت داخل قطعات را به ۹۰ درصد برسانيم، تحريمها بر اين صنعت بياثر ميشود.
«محمدرضا نجفيمنش» درخصوص سخنان اخير رهبر معظم انقلاب درباره ارتباط نداشتن بسياري از مشکلات اقتصادي به تحريمها، افزود: خودروسازي نخستين صنعتي بود که تحت تحريمهاي ظالمانه آمريکاييها قرار گرفت، اما در عين حال تحريمها هشداري به مسوولان کشور به دليل وابستگي ارزي بالاي صنعت خودرو بود.
به گفته اين مقام صنفي، زماني در سالهاي گذشته ميتوانستيم در راستاي داخليسازي برخي قطعات و مواد اوليه گام برداريم، اما به دليل پايين نگه داشته شدن مصنوعي نرخ ارز از سوي بانک مرکزي، مورد توجه سرمايهگذاران و قطعهسازان واقع نشد.
وي ادامهداد: نرخ پايين دلار و هزينههاي بالاي توليد در عمل سبب شد تا واردات مواد اوليه و تجهيزات از خارج کشور توجيه و جذابيت داشته باشد.
نجفيمنش يادآورشد: در سالهاي گذشته بهجز يکي دو مورد، توجه کمتري به طراحي خودرو در داخل شد، در حالي که به دلايل ياد شده واردات قطعات به صورت سي. کي. دي (منفصله) و مونتاژ آنها مقرون به صرفه بود.
وي اضافهکرد: از هم اکنون نيز نگران روزي هستيم که با گشايشهاي احتمالي در فضاي سياسي و اقتصادي بينالمللي، دوباره اين موارد به فراموشي سپرده شود و واردات از داخليسازي پيشي بگيرد.
رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به برگزاري «نمايشگاهي از نداشتهها» براي نخستين بار در سالهاي گذشته، آغاز نهضت داخليسازي را يادآور شد و گفت: با بهکارگيري توان و ظرفيت شرکتهاي دانشبنيان و ديگر شرکتها، در راستاي داخليسازي حداکثري حرکت شد.
وي به هند اشاره کرد که توليد خودروها در اين کشور با داخليسازي حداقل ۸۰ درصدي انجام ميشود و افزود: بهطور نمونه در اين کشور خودروي کوئيد طراحي رنو با داخليسازي ۹۷ درصدي قطعات ساخته ميشود و اينکه اين کشور ساليانه چند ميليارد دلار صادرات خودرو انجام ميدهد، حاصل توجه ويژه آنها به داخليسازي است.
نجفيمنش ادامهداد: بايد نرخ ارز و ميزان داخليسازيها به گونهاي تعيين و مديريت شود که کفه ترازو به جاي جذابيت واردات، به نفع توليد داخل باشد.
اين مقام صنفي، با اشاره به برنامهريزي براي توليد يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاري، گفت: در اين برنامه، تحريمهاي داخلي بيش از تحريمهاي خارجي به روند توليد ضربه زد.
وي افزود: در ماههاي گذشته کارشناسان و مسوولان صنايع خودروسازي و قطعهسازي بارها و بارها خواستار اجازه ترخيص قطعات وارده به گمرکات شده بودند، اما بانک مرکزي به دليل نبود تخصيص ارز اجازه نميداد، حتي واردات بدون انتقال ارز را خواستار شديم که در ابتدا با آن مخالفت شد اما بهتازگي گشايشهايي در گمرکات ايجاد شده است.
نجفيمنش تاکيدکرد: توليدکنندگان داخلي توانمند بوده و قادر به انجام کار هستند، به شرطي که اجازه داده شود تا از توانمنديهاي خود به خوبي استفاده کنند.
وي بيانداشت: بايد با يک سياست درست، کاري کرد تا بتوان در عين حفظ ارتباطات بينالمللي و توسعه آنها، نيروها و توانمنديهاي داخلي را نيز تقويت کنيم.
رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: بايد آنقدر به استقلال صنعتي رسيده و توان برنامهريزي داشته باشيم که هرگونه تغيير و تحول در نظام سياسي بينالملل بر صنعت کشور بي تاثير باشد.
رهبر معظم انقلاب در بخشي از سخنراني روز سه شنبه (۱۳ آبانماه) به مناسبت ميلاد حضرت محمد(ص)، درخصوص مقوله اقتصاد، خاطرنشانکردند: در زمينه اقتصاد به هيچوجه نبايد نگاه به بيرون باشد البته اين به معناي ارتباط نداشتن با خارج نيست، بلکه ارتباط بايد باشد اما بهدنبال علاج مشکلات در داخل باشيم و يکي از راهحلهاي اصلي هم افزايش توليد است.
حضرت آيتالله خامنهاي با تتکيد بر اينکه بسياري از مشکلات کنوني اقتصادي ارتباطي به تحريم ندارند و ناشي از ناهماهنگيها هستند، گفتند: بسياري از گرانيهاي اخير توجيه ندارد و بايد با هماهنگي بين دستگاههاي مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.