دنياي خودرو/ دايس: در اين موقعيت تصميم مشخصي وجود دارد که بايد اتخاذ کنيم: اين‌که آيا مي‌خواهيم محصولي عرضه کنيم که از نرم‌افزارها به عنوان طرف ثالثي استفاده کنيم که خودروها را کنترل مي‌کنند يا اين‌که مي‌خواهيم ماشين‌ها را به ابزاري ارزشمند تبديل کنيم که از اينترنت اشيا بهره مي‌برند؟
فولکس ‌واگن در بزنگاه حساسي قرار دارد. از يک سو توانسته با بحران همه گيري کرونا نسبتا خوب مواجه شود اما از سوي ديگر با نگراني‌هاي مربوط به قرنطينه دوباره اتحاديه اروپا براي پايين آوردن ميزان ابتلا به اين بيماري روبه‌رو است. همچنين اين خودروساز آلماني مدل‌هاي الکتريکي متنوعي را با برند ID به بازار فرستاده اما در مصاف با رقيب آمريکايي‌اش يعني تسلا حسابي عقب است.

علاوه بر اين ها اين شرکت توليد گسترده و انبوهي دارد اما بايد نسبت به نصب و استفاده از نرم‌افزارهاي جديد در محصولاتش تجديد نظر کند. همين مساله آخر باعث شده که هربرت دايس مديرعامل فولکس‌واگن بيش از ۶۳۵ هزار تن از کارکنان اين شرکت را روانه خانه‌هايشان کند.

گذار از سوي توليد خودروهاي سنتي به سمت خودروهاي مجهز به نرم‌افزارهاي پيشرفته مي تواند براي خودروسازان بزرگ با خط توليدهاي گسترده به بزرگترين چالش بدل شود و به گفته برخي حتا توليد آن‌ها را مختل کند. اصلا بعيد نيست خودروسازاني که راهبردي اشتباه را در پيش مي‌گيرند با سرنوشت نوکيا روبه‌رو شوند که به خاطر سازگار نشدن با پيشرفت‌هاي فناورانه از قافله عقب ماند.
دايس مديرعامل ۶۲ ساله فولکس‌واگن در گفت‌وگو با نشريه بلومبرگ گفته: «احتمالا نوکيا مثال خوبي براي نشان دادن اين موضوع است که اگر تغيير با سرعت انجام نگيرد چه اتفاقي مي‌تواند بيافتد و شما نجات پيدا نخواهيد کرد».

در اين گفت‌وگوي جديد هربرت دايس با بلومبرگ مسائل مختلف روز از کوويد-۱۹ تا رئيس جمهور جديد آمريکا و افزايش خودروهاي برقي مطرح شده است.

همه‌گيري کرونا چه تاثيري بر فولکس‌واگن گذاشته است؟
ما خيلي مراقب و در عين حال نگران هستيم زيرا موارد ابتلا به اين ويروس در سراسر جهان دوباره در حال افزايش است. در حال حاضر ما بهتر از موج اول براي رويارويي با کوويد آمادگي داريم زيرا تست‌هاي بسيار زيادي مي‌گيريم. مثلا فقط همينجا در ولفسبورگ (مقر فولکس‌واگن) ما روزانه ظرفيت گرفتن ۲ هزار تست را داريم. در نتيجه در تلاشيم تا اگر موردي پيدا شد همه چيز را تحت کنترل داشته باشيم. مي‌خواهيم مطمئن باشيم که افراد با اطمينان خاطر به محل کار خود بيايند.

چطور مي‌توانيد با اين همه نگراني که در اطراف‌تان است کارکنان‌تان را متمرکز روي اهداف بلند مدت شرکت نگه داريد؟
همه کمابيش در حال حاضر به اين فکر مي‌کنند که بالاخره تکليف کوويد چه مي‌شود، اما در بلند مدت تغييرات اقليمي بزرگترين تغييري است که گريبان بشر را گرفته و به نظر من هيچ‌کس نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد. حتا در رابطه با کوويد هم ديديم که توجه بيشتري به خودروهاي برقي جلب شد و با در نظر داشتن تغييرات اقليمي جوامع بيشتر براي تغيير آماده شده‌اند. هر دو موضوع در ذهن ما وجود دارد، در کوتاه مدت کوويد و در بلند مدت تغييرات اقليمي.

فولکس‌واگن سازماني عريض و طويل با منافع بسيار زياد و گوناگون است. چطور مي‌توانيد فولکس‌واگن را در مواجهه با تغييرات چابک‌تر و آماده‌تر نگه داريد؟
ما با دو گذار روبه‌ور هستيم: اولي تغيير پيشرانه‌ها و الکتريکي‌شدن ماشين‌هاست و ما به خوبي براي اين تغيير آماده شده‌ايم. در همين راستا ظرفيت توليد باتري را افزايش داده‌ايم و برخي از کارخانه‌ها را تماما به توليد ماشين‌هاي برقي اختصاص داده‌ايم. امروز دشوار مي‌توان براي رد توليد خودروهاي برقي تصميمي گرفت. اما تغيير بزرگتري که صنعت خودروسازي با آن روبه‌رو خواهد بود اين است که ماشين‌ها بيشتر و بيشتر به نرم‌افزارها وابسته مي‌شوند و در نتيجه جمع‌آوري داده‌ها و سپس ايجاد هوش مصنوعي بر اساس آن‌ها در کنار اطلاعات درباره راننده‌ها، شرايط جاده، ايمني و غيره باري سنگين را بر دوش خودروسازان مي‌گذارد. در اين موقعيت تصميم مشخصي وجود دارد که بايد اتخاذ کنيم: اين‌که آيا مي‌خواهيم محصولي عرضه کنيم که از نرم‌افزارها به عنوان طرف ثالثي استفاده کنيم که خودروها را کنترل مي‌کنند يا اين‌که مي‌خواهيم ماشين‌ها را به ابزاري ارزشمند تبديل کنيم که از اينترنت اشيا بهره مي‌برند؟ اين‌ها چيزهايي هستند که ما پيش‌تر به آن دسترسي نداشتيم اما ظرف يکي دو سال گذشته شروع به ساخت آن‌ها کرده‌ايم هرچند هنوز تا رسيدن به‌شان راهي طولاني را در پيش داريم.

براي رسيدن به چنين مرحله‌اي آيا خودروسازان به سيستم‌هاي عامل مخصوص خود احتياج دارند؟
بله، براي اين‌که بتوانيم به شکلي واقعي يک خودرو را کنترل کنيم، سرنشنينان آن را در وضعيتي ايمن نگه داريم، خودروها را به رايانش ابري متصل کنيم و تمام اطلاعات را از ابر (cloud) به ماشين منتقل کنيم به سيستم عامل مخصوص خود احتياج خواهيم داشت و خواسته ما اين است که مالکيت تمام اين فرايند را در دست داشته باشيم. اين به مغز ماشين بدل خواهد شد و مي‌خواهيم آن را به ديگران نيز بدهيم. احتمالا ظرف ۵ تا ۱۰ سال آينده ما رقابتي‌ترين مسابقه و سرنوشت‌سازترين نقطه را در تاريخ صنعت خودروسازي تجربه خواهيم کرد.

شما تسلا را يک رقيب خوانديد. آيا به آن‌ها به چشم يک همکار بالقوه نيز نگاه مي‌کنيد؟ به نظر مي‌رسد رابطه بسيار دوستانه‌اي ايلان ماسک داريد.

ما فکر مي‌کنيم که تسلا رقيب بسيار مهمي است براي اين‌که ماسک دارد صنعت خودروسازي را به جلو مي‌کشد. او که با يک پيش‌زمينه در طراحي نرم‌افزار آمده قابليت‌هايي دارد که هنوز جاي رشد و توسعه دارند. او براي همه ما يک مرجع است. اگر به آينده‌ خودروسازي نگاه کنيم مي‌بينيم که خودروها برقي شده‌اند و همگي ابزارهايي متصل به اينترنت هستند. ما مزايايي را نسبت به تسلا داريم. اگر شما يک پورشه تايکان يا اي-ترون را برانيد کيفيتي کاملا لوکس را تجربه خواهيد کرد. ما مي‌خواهيم به تسلا نزديک شويم و در برخي حوزه‌ها حتا از آن جلو بزنيم. وقتي کار به رهبري بازار مي‌کشد، مي‌بينيم که اين رقابت هنوز حسابي جاي کار دارد.

در روزهاي آتي جلسه سالانه هيات نظارت فولکس‌واگن برگزار و در آن درباره اهداف ميان‌مدت اين شرکت تصميم‌گيري مي‌شود. آيا در اين جلسه قرار است درباره کاهش سرمايه‌گذاري‌ها هم تصميمي بگيريد؟

همه‌گيري کرونا تاثير قابل ملاحظه‌اي بر ما داشته است. تا اينجا از توليد چندين ميليون خودرو عقب افتاده‌ايم بنابرين بايد خودمان را با اين شرايط وفق دهيم. اما ما به هيچ وجه از مسيرمان در راه توسعه فناوري عقب‌نشيني نخواهيم کرد. سرمايه گذاري در نرم‌افزار و فناوري خودران افزايش خواهد داشت. سرمايه‌گذاري در خودروهاي برقي هم بيشتر خواهد شد. اما بله ما فشار بيشتري را به پيچيدگي و تنوع گستره محصولات‌مان خواهيم کرد. معلوم است که نمي‌توانيم در همه زمينه‌ها کار کنيم.

شما موفقيت خودتان را چه طور ارزيابي مي‌کنيد؟
به باور من ما آماده‌ترين شرکت خودروسازي براي عصر خودروهاي برقي هستايم. اروپا يکي از اصلي‌ترين قطب‌ها براي الکتريکي‌سازي صنعت خودروسازي خواهد بود و ما هم براي اين کاملا آماده هستيم و به همين خاطر من خيلي خوشحال هستم. شما بايد يک مدير خودرويي را با اتفاقاتي که از الآن تا دست‌کم سه يا شايد چهار سال ديگر در شرکتش مي‌افتد ارزيابي کنيد. من کاملا خوش‌بين هستم که دو-سه سال آتي سال‌هاي بسيار مثبت و سازنده‌اي براي گروه خودروسازي فولکس‌واگن خواهد بود. مهمترين مساله مديريت کردن امور در مسير اين گذار است. اميدوارم تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ وقتي که خودروها واقعا به ابزارهايي اينترنتي بدل شدند و شروع به راندن خود کردند بتوانيم تصميم‌هاي درستي بگيريم.  

رياست جمهور ترامپ يا بايدن چه تاثيري بر برنامه‌ريزي شما خواهد داشت؟
خب دموکرات‌هاي برنامه‌هاي متفاوتي خواهند داشت و رهبري ترامپ هم کاملا متفاوت است. يک برنامه‌ريزي دموکرات مي‌تواند سازگاري بيشتري با راهبردهاي ما در سطح جهاني ما داشته باشد که مبارزه با تغييرات اقليمي و توسعه محصولات برقي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar