برنامههای خودرویی رئیس جمهور منتخب ایلات متحده آمریکا
دنياي خودرو/ بالاخره انتظارها به پايان رسيد و نتيجه شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده مشخص شد. جو بايدن نامزد ۷۷ ساله حزب دموکرات با کسب نتيجهاي تاريخي و بيسابقه توانست دونالد ترامپ را به يکي ديگر از رئيسجمهورهاي تکدورهاي آمريکا بدل کند.
در چهار سال گذشته سياستهاي دونالد ترامپ تاثير بسيار مستقيمي روي وضعيت صنعت خودروسازي جهان داشت؛ جنگ تعرفه با چين و اروپا، بيتوجهي به اهميت توسعه خودروهاي سوخت جايگزين و خروج از پيمانهاي تجاري که براي خودروسازان آمريکايي و خارجي محدوديتهايي جدي را به وجود آورده بود. اما رئيس جمهور جديد آمريکا چه تاثيري ميتواند براي صنعت خودروسازي آمريکا داشته باشد؟ در اينجا نگاهي مياندازيم به اشارههايي که بايدن در کمپين تبليغاتي خود در رابطه با صنعت خودرو مطرح کرده است.
آلايندگي خودروها
برنامه بايدن براي مقابله با تغييرات اقليمي شامل بازگشت استانداردهاي سفت و سختتري براي مصرف سوخت خودروها ميشود که در دوران اوباما به تصويب رسيده اما ترامپ آنها را ملغا کرده بود. تحت قوانين اوباما که در سال ۲۰۱۲ تصويب شده خودروسازان بايد ميزان انتشار دياکسيد کربن محصولات سواري و وانتهاي خود را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تا ۳۵ درصد کاهش ميدادند و از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ نيز هر سال ۵ درصد از اين ميزان ميکاهيدند.
ترامپ در واکنش به نگرانيهاي خودروسازان در رابطه با هزينههاي مربوط به کاهش آلايندهها در ماه آوريل امسال تصويب کرد که آنها تا سال ۲۰۲۶ سالانه تنها ميزان ۱.۵ درصد از آلايندگي محصولات خود را کاهش دهند. اما بايدن در برنامههاي خود اعلام کرده که نه تنها قوانين مصوب دوران اوباما بازخواهند گشت بلکه استانداردهاي سختگيرانهتري را نيز دنبال خواهد کرد، هرچند هنوز جزئياتي از تصميم او در زمينه را در اختيار نداريم. اما مجلس نمايندگان آمريکا که در کنترل حزب دموکرات است، ژوئن امسال از برنامهاي براي کاهش ۶ درصدي ميزان آلايندههاي خود تا سال ۲۰۲۶ خبر داده بود.
خودروهاي برقي
بايدن وعده داده که ۴۰۰ ميليارد دلار از سرمايهگذاري ملي را براي گذار به سوي انرژي پاک اختصاص دهد که اين سرمايهگذاري شامل فناوري پيشرفته باتريها و خودروهاي برقي نيز ميشود.
تحت برنامه بايدن دولت فدرال از ايالتها و مقامات محلياي براي ايجاد ۵۰۰ هزار ايستگاه شارژ خودروهاي برقي تا سال ۲۰۳۰ حمايت خواهد کرد. اين به افزايش توسعه توجه زيرساختهاي فعلي در ايلات متحده خواهد انجاميد که در حال حاضر تنها ۸۷ هزار و ۶۰۰ ايستگاه شارژ را شامل ميشود.
مشوقهاي خريد
بايدن اعلام کرده که ميخواهد از طريق اعتبارهاي مالياتي مشتريان را به خودروهاي برقي ترغيب کند. دولت فدرال ايالات متحده در حال حاضر با ارائه يارانه براي خريد ۲۰۰ هزار خودروي برقي نخست توليدي هر شرکت به مشتريان يک تخفيف مالياتي ۷ هزار و پانصد دلاري ميدهد.
تا اين جاي کار تنها تسلا و جنرال موتورز توانستهاند به اين ميزان از توليد دست پيدا کنند. يارانهها براي خودروهاي تسلا در پايان سال ۲۰۱۹ به پايان رسيد و جنرال موتورز هم تخفيفهاي مالياتياش را تاريخ ۳۱ مارس امسال از دست داد.
در پايان سال ۲۰۱۹ کنگره آمريکا از تصويب طرح ارائه تخفيف مالياتي به ۶۰۰ هزار محصول برقي توليدي شرکتها سر باز زد.
بايدن در برنامه خود اعلام کرده که براي حمايت از مشتريان طبقه متوسط و ارجحيت دادن به خريد خودروهاي برقي ساخت آمريکا از افزايش تخفيفهاي مالياتي حمايت ميکند.
بايدن همچنين گفته که ميخواهد يک برنامه حمايتي راه بياندازد تا کار تعويض خودروهاي فرسوده و آلاينده با خودروهاي برقي را شتاب ببخشد.
اين برنامه ميتواند دنبالهاي بر طرح ۴۵۰ ميليارد دلاري نمايندگان دموکرات باشد که سال پيش با هدف جايگزيني ۶۳ ميليون خودروي بنزينسوز مطرح شد. تحت اين برنالمه مشتريان ميتوانند تخفيفي دستکم ۳ هزار دلاري را براي معاوضعه خودروهايشان دريافتذ کنند.
مشاغل و اتحاديهها
بايدن اعلام کرده که برنامهاش براي مقابله با تغييرات اقليمي به ايجاد يک ميليون موقعيت شغلي در صنعت خودروسازي در تمام بخشهاي تامينکنندگان، توليدکنندگان و زيرساخت منجر خواهد شد.
او همچنين گفته که سياستهايش بايد به نفع اعضاي اتحاديه کارگري بيانجامد و مشاغل سنديکايي بيشتري را ايجاد کند.
اتحاديه کارگران خودرويي آمريکا که بيش از ۴۰۰ هزار عضو فعال دارد از آوريل امسال حمايت خود را از نامزد رياست جمهوري حزب دموکرات اعلام کرده بود. اما تقريبا حدود يکسوم اعضاي آن در سال ۲۰۱۶ از توصيه اين اتحاديه براي راي دادن به ترامپ سرپيچي کرده بودند.
در عين حال بسياري از کارگران صنعت خودروسازي آمريکا نگران اين هستند که روي آوردن به توليد خودروهاي برقي ميتواند به نابودي مشاغل آنان بيانجامد.
تجارت با چين
هنوز مشخص نيست که بايدن چگونه از آتش جنگ تجاري با چين که به کاهش صادرات خودرو و قطعات خودرويي آمريکايي منجر شده، خواهد کاست. تيم مشاور بايدن اعلام کرده که او دست به ارزيابي دوباره تعرفههاي واردات کالاها و مواد اوليه چيني خواهد زد.
براساس گزارش بانک مرکزي آمريکا از زمان بالا رفتن تعرفه، قيمت مواد اوليهاي مانند فولاد و آلومينيوم افزايش قابل توجهي پيدا کرده و در عين حال کارهاي توليدي کاهش قابل ملاحظهاي پيدا کرده است.
طبق نظر مرکز تحقيقات خودرويي اين احتمال وجود دارد که بايدن با همراهي کشورهاي همپيمان خود و همچنين پشتيباني سازمان تجارت جهاني رويکردي چند جانبهتر را براي مقابله با سياستهاي اقتصادي چين در پيش بگيرد. همچنين اين انتظار وجود دارد که بايدن براي عضويت ايالات متحده در پيمان تجاري اقيانوس آرام (ترنس پسيفيک) تلاش کند.