دنیای خودرو/ بالاخره انتظارها به پایان رسید و نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص شد. جو بایدن نامزد ۷۷ ساله حزب دموکرات با کسب نتیجه‌ای تاریخی و بی‌سابقه توانست دونالد ترامپ را به یکی دیگر از رئیس‌جمهورهای تک‌دوره‌ای آمریکا بدل کند.
در چهار سال گذشته سیاست‌های دونالد ترامپ تاثیر بسیار مستقیمی روی وضعیت صنعت خودروسازی جهان داشت؛ جنگ تعرفه‌ با چین و اروپا، بی‌توجهی به اهمیت توسعه خودروهای سوخت جایگزین و خروج از پیمان‌های تجاری که برای خودروسازان آمریکایی و خارجی محدودیت‌هایی جدی را به وجود آورده بود. اما رئیس جمهور جدید آمریکا چه تاثیری می‌تواند برای صنعت خودروسازی آمریکا داشته باشد؟ در اینجا نگاهی می‌اندازیم به اشاره‌هایی که بایدن در کمپین تبلیغاتی خود در رابطه با صنعت خودرو مطرح کرده است.

آلایندگی خودروها
برنامه بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیمی شامل بازگشت استانداردهای سفت و سخت‌تری برای مصرف سوخت خودروها می‌شود که در دوران اوباما به تصویب رسیده اما ترامپ آن‌ها را ملغا کرده بود. تحت قوانین اوباما که در سال ۲۰۱۲ تصویب شده خودروسازان باید میزان انتشار دی‌اکسید کربن محصولات سواری و وانت‌های خود را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تا ۳۵ درصد کاهش می‌دادند و از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ نیز هر سال ۵ درصد از این میزان می‌کاهیدند.

ترامپ در واکنش به نگرانی‌های خودروسازان در رابطه با هزینه‌های مربوط به کاهش آلاینده‌ها در ماه آوریل امسال تصویب کرد که آن‌ها تا سال ۲۰۲۶ سالانه تنها میزان ۱.۵ درصد از آلایندگی محصولات خود را کاهش دهند. اما بایدن در برنامه‌های خود اعلام کرده که نه تنها قوانین مصوب دوران اوباما بازخواهند گشت بلکه استانداردهای سختگیرانه‌تری را نیز دنبال خواهد کرد، هرچند هنوز جزئیاتی از تصمیم او در زمینه را در اختیار نداریم. اما مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل حزب دموکرات است، ژوئن امسال از برنامه‌ای برای کاهش ۶ درصدی میزان‌ آلاینده‌های خود تا سال ۲۰۲۶ خبر داده بود.

خودروهای برقی
بایدن وعده داده که ۴۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری ملی را برای گذار به سوی انرژی پاک اختصاص دهد که این سرمایه‌گذاری شامل فناوری‌ پیشرفته باتری‌ها و خودروهای برقی نیز می‌شود.

تحت برنامه بایدن دولت فدرال از ایالت‌ها و مقامات محلی‌ای برای ایجاد ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ حمایت خواهد کرد. این به افزایش توسعه توجه زیرساخت‌های فعلی در ایلات متحده خواهد انجامید که در حال حاضر تنها ۸۷ هزار و ۶۰۰ ایستگاه شارژ را شامل می‌شود.

مشوق‌های خرید
بایدن اعلام کرده که می‌خواهد از طریق اعتبارهای مالیاتی  مشتریان را به خودروهای برقی ترغیب کند. دولت فدرال ایالات متحده در حال حاضر با ارائه یارانه برای خرید ۲۰۰ هزار خودروی برقی نخست تولیدی هر شرکت به مشتریان یک تخفیف مالیاتی ۷ هزار و پانصد دلاری می‌دهد.

تا این جای کار تنها تسلا و جنرال موتورز توانسته‌اند به این میزان از تولید دست پیدا کنند. یارانه‌ها برای خودروهای تسلا در پایان سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و جنرال موتورز هم تخفیف‌های مالیاتی‌اش را تاریخ ۳۱ مارس امسال از دست داد.

در پایان سال ۲۰۱۹ کنگره آمریکا از تصویب طرح ارائه تخفیف مالیاتی به ۶۰۰ هزار محصول برقی تولیدی شرکت‌ها سر باز زد.
بایدن در برنامه خود اعلام کرده که برای حمایت از مشتریان طبقه متوسط و ارجحیت دادن به خرید خودروهای برقی ساخت آمریکا از افزایش تخفیف‌های مالیاتی حمایت می‌کند.
بایدن همچنین گفته که می‌خواهد یک برنامه حمایتی راه بیاندازد تا  کار تعویض خودروهای فرسوده و آلاینده با خودروهای برقی را شتاب ببخشد.

این برنامه می‌تواند دنباله‌ای بر طرح ۴۵۰ میلیارد دلاری نمایندگان دموکرات باشد که سال پیش با هدف جایگزینی ۶۳ میلیون خودروی بنزین‌سوز مطرح شد. تحت این برنالمه مشتریان می‌توانند تخفیفی دست‌کم ۳ هزار دلاری را برای معاوضعه خودروهایشان دریافتذ کنند.

مشاغل و اتحادیه‌ها
بایدن اعلام کرده که برنامه‌اش برای مقابله با تغییرات اقلیمی به ایجاد یک میلیون موقعیت شغلی در صنعت خودروسازی در تمام بخش‌های تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و زیرساخت منجر خواهد شد.

او همچنین گفته که سیاست‌هایش باید به نفع اعضای اتحادیه‌ کارگری بیانجامد و مشاغل سندیکایی بیشتری را ایجاد کند.
اتحادیه کارگران خودرویی آمریکا که بیش از ۴۰۰ هزار عضو فعال دارد از آوریل امسال حمایت خود را از نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات اعلام کرده بود. اما تقریبا حدود یک‌سوم اعضای آن در سال ۲۰۱۶ از توصیه این اتحادیه برای رای دادن به ترامپ سرپیچی کرده بودند.

در عین حال بسیاری از کارگران صنعت خودروسازی آمریکا نگران این هستند که روی آوردن به تولید خودروهای برقی می‌تواند به نابودی مشاغل آنان بیانجامد.

تجارت با چین
هنوز مشخص نیست که بایدن چگونه از آتش جنگ تجاری با چین که به کاهش صادرات خودرو و قطعات خودرویی آمریکایی منجر شده، خواهد کاست. تیم مشاور بایدن اعلام کرده که او دست به ارزیابی دوباره تعرفه‌های واردات کالاها و مواد اولیه چینی خواهد زد.

براساس گزارش بانک مرکزی آمریکا از زمان بالا رفتن تعرفه، قیمت مواد اولیه‌ای مانند فولاد و آلومینیوم افزایش قابل توجهی پیدا کرده و در عین حال کارهای تولیدی کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

طبق نظر مرکز تحقیقات خودرویی این احتمال وجود دارد که بایدن با همراهی کشورهای هم‌پیمان خود و همچنین پشتیبانی سازمان تجارت جهانی رویکردی چند جانبه‌تر را برای مقابله با سیاست‌های اقتصادی چین در پیش بگیرد.  همچنین این انتظار وجود دارد که بایدن برای عضویت ایالات متحده در پیمان تجاری اقیانوس آرام (ترنس پسیفیک) تلاش کند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar