مقایسه بی ام و X3 و لکسوس nx200

باشگاه خبرنگاران/ مشخصات فني خودرو بي ام و X3 و لکسوسnx200 در اين گزارش آمده است تا به کمک آنها بتوانيد خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنيد.
يکي از مقايسههاي خودرويي پر مخاطب بازار،بي ام و X3 با لکسوس nx200 است. تا چندين سال پيش خريد خودرو کاري آسان بهشمار ميآمد، اما پيشرفت اين صنعت که با آمدن مدلهاي گوناگون در سگمنتهاي مختلف همراه شد، کار خريد و انتخاب را براي خريداران کمي دشوار کرد. امکانات رفاهي فراوان، طراحيهاي متفاوت و مشخصات فني گوناگون، پارامترهايي است که ممکن است علاقهمندان را دچار ترديد کند.
در اين گزارش به سراغ دو کراساوور لوکس پرطرفدار در بازار کشورمان رفتهايم. دو کراساوور که يکي اعتبار و سابقه درخشان برند خود را به رخ رقبا ميکشد و ديگري بهلطف ظاهر زيبا و دلرباي خود، عاشقان سينهچاکي در کشور ما دارد. لطفا با مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 همراه ما باشيد تا در نهايت ببينيم هر يک از اين دو خودرو جذاب، براي چه سلايق و معيارهايي مناسب هستند.
با آغاز هزاره سوم ميلادي و رونقگرفتن بازار کراساوورها، شرکت bmw تصميم گرفت سرمايهگذاري خود را در اين سگمنت خودرويي گسترش دهد. از اينرو، بي ام و X3 نخستين بار در سال 2003 معرفي و به بازار عرضه شد تا پس از bmw x5، دومين نماينده اين خودروساز آلماني در جمع خودروهاي قدبلند باشد.
معرفي بي ام و X3
تاکنون سه نسل از اين کراساوور مطرح آلماني در بازارهاي جهاني عرضه شده است که نسل اول و دوم آن در بازار کشور ما نيز حضور پررنگي داشتهاند؛ اما نسل سوم bmw x3 (مدل 2018 به بعد) بهدليل محدوديتهاي موجود، به بازار ايران راه پيدا نکرد.
ما در اين مقاله بهسراغ بررسي آخرين نسخه bmw x3 موجود در بازار ايران، يعني نسخه فيسليفت نسل دوم (2015-2017) و مقايسه آن با لکسوس nx200 رفتهايم.
در مقابل، لکسوس nx را داريم که نخستين بار در سال 2015 توسط شرکت لکسوس بهعنوان برادر کوچکتر لکسوس rx معرفي و به بازار عرضه شد. لکسوس nx تقريبا همزمان با بازار جهاني در دو نسخه nx200t (پيشرانه توربو بنزيني) و nx300h (پيشرانه هيبريدي) به بازار کشور ما نيز راه پيدا کرد و آمار فروش بسيار خوبي را به ثبت رساند.
معرفي لکسوس NX
لکسوس nx در سال 2018 دستخوش يک فيسليفت مختصر قرار گرفت که هنوز هم در همين نسل به حيات خود ادامه ميدهد. البته نسخه فيسليفت اين خودرو به بازار کشور ما راه پيدا نکرد و آخرين نسخههاي لکسوس nx موجود در بازار ايران، مدل 2017 هستند.
مقايسه طراحي bmw x3 با لکسوس nx200
در اولين بخش از بررسي تخصصي مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 نگاهي به طراحي اين دو خودرو مياندازيم؛ طراحي bmw x3 کاملا مبتنيبر سنتهاي ديرينه اين خودروساز آلماني است و المانهايي همچون چراغهاي جلو با لنز دوگانه و جلوپنجره کليوي شکل، از راه دور هويت اين خودرو را فرياد ميزنند. البته استفاده از اين سنتها به معناي قديميبودن طرح نيست و bmw x3 به لطف خطوط برجسته بدنه و هماهنگي عالي اين خطوط با يکديگر، چهرهاي نسبتا مدرن، اسپرت و خشن را بهنمايش ميگذارد.
ناگفته نماند که اکثر bmw x3هاي موجود در بازار ايران، از نوع M پکيج هستند که بهلطف طراحي اسپرتتر سپرها و رينگها، عضلانيتر و خشنتر از نسخههاي عادي (X-Line) بهنظر ميرسند.
درون کابين bmw x3 نيز شاهد همان داشبورد هميشگي محصولات bmw هستيم. اين داشبورد بهلطف چرمدوزيها و قطعات طرح چوب باکيفيت بهکار رفته در آن، جلوهاي کاملا لوکس دارد و از نظر ارگونومي نيز نمره بالايي کسب ميکند. اما بايستي پذيرفت که طرح کلي کابين bmw x3 نسبت به کلاس و رده قيمتي اين خودرو، تا حدودي ساده و کمهيجان به نظر ميرسد.
در سمت ديگر، لکسوس nx200 را داريم که طراحي آن با استفاده حداکثري از خطوط شکسته انجام شده است. در نتيجه، چهره اين کراساوور لوکس ژاپني کاملا تهاجمي و جسور به نظر ميرسد و جلوهاي جوانپسندانهتر را نسبت به رقيب آلماني خود بهنمايش ميگذارد.
لکسوس nx200 نيز از نظر ظاهري با دو تيپ معمولي و F-Sport در بازار کشور ما موجود است که نسخههاي F-Sport آن به لطف جلوپنجره مشبک، طراحي متفاوت سپر جلو و برخي جزئيات ظاهري ديگر، کاملا اسپرتتر از نسخههاي معمولي بهنظر ميرسند و در بازار نيز اقبال بيشتري دارند.
طراحي داخل کابين لکسوس nx200 نيز طبق همان اصول طراحي بيروني اين خودرو انجام شده است و در آن شاهد يک داشبورد با خطوط شکسته و تزئينات آلومينيومي هستيم که کاملا باب ميل خريداران جوان است. البته طراحان اين خودرو با تعبيه يک ساعت آنالوگ در قسمت مياني داشبورد، سعي کردهاند تا روح تجمل را نيز در اين فرزند جوان لکسوس زنده نگهدارند.
مقايسه فني bmw x3 با لکسوس nx200
Bmw x3 در سالهاي نهچندان دور با پيشرانههاي متنوعي در بازار کشور ما عرضه ميشد، اما نسخه فيسليفت نسل دوم اين خودرو بهدليل محدوديتها و قوانين بازار کشور ما، تنها با کد فني 28i به ايران آمد که مجهز به يک پيشرانه 2 ليتري با کد N20B20 است.
پيشرانه مذکور به کمک توربوشارژر با مجراي ورودي دوگانه (Twin scroll turbo) قادر است حداکثر قدرت 244 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نيوتنمتر را توليد کند. bmw x3 با اين پيشرانه و يک گيربکس 8 سرعته اتوماتيک، براي طيکردن هر صد کيلومتر مسافت در سيکل ترکيبي، به 7/4 ليتر سوخت نياز دارد و قادر است در مدت زمان 6/5 ثانيه از حالت سکون به سرعت صد کيلومتر بر ساعت برسد.
در مقابل، لکسوس nx200 نيز مانند رقيب خود از يک پيشرانه 2 ليتري مجهز به توربوشارژر با مجراي دوگانه استفاده ميکند. اين پيشرانه حداکثر قدرت 235 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نيوتنمتر را توليد ميکند و به يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک متصل ميشود. مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتاصد لکسوس nx200 با اين مجموعه فني، به ترتيب برابر با 9/4 ليتر در هر صد کيلومتر و 7/4 ثانيه است.
مدل خودرو | Bmw x3 | لکسوس nx200 |
پيشرانه | چهار سيلندر توربوشارژر | چهار سيلندر توربوشارژر |
حجم موتور (L) | 2 | 2 |
حداکثر قدرت | 244 اسب بخار در 5000-6500 دور | 235 اسب بخار در 5600 دور |
حداکثر گشتاور | 350 نيوتنمتر در 1250-4800 دور | 350 نيوتنمتر در 1650-4000 دور |
گيربکس | 8 سرعته اتوماتيک | 6 سرعته اتوماتيک |
مصرف سوخت (ترکيبي) | 7/4 | 9/4 |
شتاب صفر تا 100 | 6/5 | 7/4 |
حداکثر سرعت | 230 | 200 |
با نگاهي به مشخصات فني هريک از خودروهاي مورد بحث، متوجه خواهيم شد که هرچند لکسوس nx200 در نوع خود مشخصات فني بسيار خوبي دارد، اما bmw x3 به لطف مهندسي دقيق پيشرانه و گيربکس پيشرفته خود، کممصرفتر و در عين حال پرشتابتر از محصول لکسوس ظاهر ميشود.
مقايسه امکانات رفاهي bmw x3 با لکسوس nx200
براي مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 از نظر امکانات رفاهي ميتوانيم بگوييم که هر دو خودرو با توجه به قرارگيري در رده کراساوورهاي لوکس، امکانات رفاهي متعددي را به سرنشينان خود عرضه ميکنند و جاي گله چنداني را از اين بابت باقي نخواهند گذاشت.
البته تفاوتهاي جزئي نيز بين اين دو رقيب وجود دارد. بهعنوان مثال bmw x3 از اتوپارک و سقف پانوراما قابل بازشدن بهره ميبرد، اما لکسوس nx200 نيز در نسخههاي فولآپشن خود آپشنهايي همچون سردکن صندليهاي جلو، صندليهاي عقب تاشو برقي و گرمکن فرمان را دارد که در محصول bmw ديده نميشوند.
تجهيزات | Bmw x3 فول آپشن | لکسوس nx200 فول آپشن |
چراغ | چراغهاي جلو و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، ديلايت، سنسور نور، نور بالا اتوماتيک، چراغشور، چرخش چراغها هماهنگ با چرخش فرمان(AFS) | چراغهاي جلو و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، ديلايت، سنسور نور، نور بالا اتوماتيک، چراغشور، تنظيم اتوماتيک ارتفاع چراغهاي جلو |
سيستمهاي مولتي مديا | سيستم صوتي 600 واتي هارمن کاردن، DVD، AUX، USB، Mirror Link، ماوس کنترلي، بلوتوث، 16 بلندگو | سيستم صوتي Mark Levinson DVD، USB، AUX، Ipod، بلوتوث، 14 بلندگو، تاچ پد کنترلي، تنظيم هوشمند بلندي صدا |
صفحه نمايش | 8/8 اينچي لمسي | 7 اينچي لمسي |
رينگ ها | 18 اينچي آلياژ سبک | 18 اينچي آلومينيومي |
آينه | آينههاي جانبي تاشو برقي با حافظه، گرمکن آينههاي جانبي، آينههاي جانبي و مياني الکتروکروميک | آينههاي جانبي تاشو برقي با حافظه، گرمکن آينههاي جانبي، آينه مياني الکتروکروميک |
تهويه مطبوع | اتوماتيک دوگانه، دريچه سرنشينان عقب | اتوماتيک دوگانه، دريچه سرنشينان عقب |
صندلي | روکش چرمي صندليها، تنظيم برقي صندليهاي جلو، حافظه صندلي راننده، گرمکن تمامي صندليها، صندلي عقب تاشو | روکش چرمي صندليها، تنظيم برقي صندليهاي جلو، حافظه صندلي راننده، گرمکن و سردکن صندليهاي جلو، صندلي عقب تاشو برقي |
شيشه | شيشههاي برقي، شيشههاي عقب دودي | شيشههاي برقي، شيشههاي عقب دودي |
سيستمهاي هشدار دهنده | سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستيک (TPMS)، رادار تابلوخوان | سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستيک (TPMS) |
ساير امکانات | کيلساستارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، ترمز پارک برقي مجهز به اتوهلد، سنسور باران، دوربين 360 درجه، هدآپ ديسپلي(HUD)، شيفتر تعويض دنده پشت فرمان، درب صندوقبار برقي، پرده جانبي عقب، تنظيم حالت رانندگي (Drive Mode) سه حالته | کيلس استارتر، سانروف بازشونده يا سقف پانوراما ثابت(بسته به کشور سفارشدهنده)،کروز کنترل هوشمند، درب صندوقبار برقي، سنسور باران، دوربين 360 درجه، شيفتر تعويض دنده پشت فرمان، شارژر وايرلس موبايل، هدآپ ديسپلي (HUD)، تنظيم برقي ستون فرمان، گرمکن فرمان، تنظيم حالت رانندگي (Drive Mode) چهار حالته |
مقايسه ايمني bmw x3 با لکسوس nx200
ايمني نيز يکي از پارامترهايي است که در آن، مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 حالت تنگاتنگي به خود ميگيرد و هيچکدام از اين دو خودرو قصد ندارد که قافيه را به رقيب خود واگذار کند. از نظر تجهيزات ايمني فعال و غيرفعال مورد استفاده، وضعيت هر دو خودرو مناسب است و با وجود انواع سيستمهاي کنترل پايداري، هشداردهنده و ايربگهاي متعدد، حافظ جان سرنشينان خود هستند.
البته لکسوس nx200 در نسخههاي فولآپشن، مجهز به ايربگ محافظ زانوي سرنشين جلو نيز هست؛ اما bmw x3 فقط براي راننده از اين نوع ايربگ بهره ميبرد که اين نکته را ميتوان يک مزيت نسبي براي محصول لکسوس محسوب کرد.
تجهيزات | Bmw x3 | لکسوس nx200 |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | کنترل پايداري الکترونيکي (DSC)، کنترل کشش دايناميک (DTC)، کنترل ترمز در پيچها (CBC)، کنترل شروع حرکت در سربالايي (HAC)، کنترل سرعت در شيب (DAC)، هشداردهنده نقاط کور، سيستم پيشگيري از برخورد (رادار تصادف جلو) | کنترل پايداري الکترونيکي (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالايي (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگي بين خطوط، سيستم پيشگيري از برخورد (رادار تصادف جلو و عقب) |
کيسه هوا | راننده و سرنشين جلو، جانبي رديف جلو و عقب، پردهاي، محافظ زانوي راننده (مجموعا 9 عدد) | راننده و سرنشين جلو، جانبي رديف جلو و عقب، پردهاي، محافظ زانوي راننده و سرنشين جلو (مجموعا 10 عدد) |
سيستم ترمز | ترمز ضد قفل (ABS)، توزيع هوشمند نيروي ترمز (EBD)، ترمز کمکي (BA) | ترمز ضد قفل (ABS)، توزيع هوشمند نيروي ترمز (EBD)، ترمز کمکي (BA) |
هر دو خودرو نيز از آزمايشهاي ايمني انجام شده سربلند بيرون آمدهاند و امتياز کامل (5 ستاره ايمني) را از موسسه معتبر Euro Ncap کسب کردهاند.
البته ميانگين امتيازهاي ايمني bmw x3 کمي از لکسوس nx200 بالاتر است، و اين نکته با توجه به اينکه تست ايمني محصول bmw سه سال زودتر از رقيب ژاپني خود انجام شده، قابل توجه است.
مقايسه تجربه رانندگي bmw x3 با لکسوس nx200
براي مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 از نظر نرمي سواري ميتوانيم بگوييم که با توجه به قرارگيري اين دو خودرو در سگمنت کراساوورهاي لوکس اسپرت، نبايستي انتظار سواري خيلي نرم و بدون تنش را از آنها داشت. اين مورد در نسخههاي M پکيج bmw x3 و F-Sport لکسوس nx200 بيشتر قابل لمس است؛ چراکه در نسخههاي مذکور بهمنظور بهبود هندلينگ، از سيستم تعليق خشکتري نسبت به نسخههاي معمولي استفاده شده است.
البته نميتوان سواري هيچيک از اين دو رقيب را آزاردهنده توصيف کرد؛ اما شايد خريدار با توجه به رقم پرداختي، انتظار سواري لوکستري داشته باشد. اگر بخواهيم در اين مورد کمي دقيقتر صحبت کنيم، ميتوانيم بگوييم که سيستم تعليق لکسوس nx200 کمي نرمتر از bmw x3 عمل ميکند اما در مقابل، محصول bmw صندليهاي راحتتري دارد.
در زمينه لذت رانندگي و هندلينگ نيز هرچندکه لکسوس nx200 نمره خيلي خوبي کسب ميکند، اما bmw x3 به لطف مهندسي دقيق پيشرانه، تقسيم وزن بهتر و بهرهگيري از گيربکس 8 سرعته فوق هوشمند، رانندگي بسيار لذتبخشي را ارائه ميدهد و يک سروگردن بالاتر از رقيب ژاپني خود قرار ميگيرد.
مقايسه bmw x3 با لکسوس nx200 از نظر شرايط بازار
Bmw x3 و لکسوس nx200 از جمله خودروهاي خوشنام بازار کشور ما محسوب ميشوند و هر کدام طرفداران پرشماري دارند. از اينرو بازار خريد و فروش اين دو کراساوور لوکس و اسپرت، اوضاع قابل قبولي دارد. اما لکسوس nx200 با توجه به ظاهر بهروزتر خود، جاذبه بيشتري براي خريداران دارد و کمي راحتتر در بازار معامله ميشود.
البته يک bmw نيز در هر شرايطي خريدار خاص خود را دارد، اما بسياري از علاقهمندان اين برند آلماني، ترجيح ميدهند در اين بازه قيمتي به سراغ bmw x4 بروند و همين موضوع، کمي بازار bmw x3 را تحتالشعاع قرار داده است.
از نظر گستردگي خدمات پس از فروش نيز هر دو خودرو با توجه به رنج قيمتي خود، وضعيت قابل قبولي دارند؛ اما شبکه نمايندگيهاي ايرتويا کمي گستردهتر از پرشيا خودرو است که اين نکته ميتواند براي آن دسته از مالکان لکسوس nx200 که در شهرهاي کوچکتر زندگي ميکنند، يک امتياز مثبت باشد.
در مورد هزينههاي نگهداري نيز بايستي بگوييم که هر دو خودرو با توجه به پيشرانههاي توربو پربازده خود، حساسيت بالايي دارند، و لازم است که مالک نهايت دقت را در رسيدگي و انجام سرويسهاي دورهاي به خرج دهد. اما با اينوجود در درازمدت اين لکسوس nx200 است که به لطف استهلاک پايينتر و قطعات يدکي ارزانتر، هزينههاي نگهداري کمتري نيز نسبت به bmw x3 دارد.
جمع بندي مقايسه bmw x3 با لکسوس nx200
به راند نهايي مقايسه bmw x3 و لکسوس nx200 رسيديم. با مروري بر ويژگيهاي هريک از دو خودرو مورد بحث، ميشود گفت که bmw x3 در پارامترهاي کيفيت ساخت، ديناميک رانندگي و مصرف سوخت، برتر از لکسوس nx200 ظاهر ميشود. در مقابل، طراحي ظاهري، هزينههاي نگهداري و بازار فروش نيز از مواردي هستند که محصول لکسوس را از رقيب نامدار آلماني خود جلو مياندازند. امکانات رفاهي، کيفيت سواري و ايمني هر دو خودرو نيز در يک سطح ارزيابي ميشود.
بهعنوان کلام آخر ميتوان بيان کرد که اگر بيشتر تابع مدروز هستيد و تمايل داريد يک کراساوور زيبا و نسبتا کماستهلاک خريداري کنيد که پس از مدت نهچندان طولاني، خيلي راحت آن را به فروش برسانيد، به سراغ لکسوس nx200 برويد. اما اگر خواهان خودرويي هستيد که در عين خانوادگيبودن، نقش يک خودرو اسپرت و جوانانه را نيز براي شما ايفا کند و مشکلي هم براي پرداخت هزينههاي اين اسپرتبودن نداريد، bmw x3 گزينه بسيار مطلوبي است.