تسنيم/ اسپويلر قطعه مهمي است که در اتومبيل‌هاي امروزي و اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي، نقشي حياتي را در سرعت‌هاي بالا بر عهده دارد.
شايد تابه‌حال نام اسپويلر يا براگير را شنيده باشيد. اين قطعه نسبتا مهم در اتومبيل‌هاي روزمره و بسيار مهم در اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي، نقشي حياتي را در سرعت‌هاي بالا بر عهده دارد. وظيفه اصلي اسپويلر‌ها کنترل هواي اطراف اتومبيل، خصوصا عقب آن است. اسپويلر مي‌تواند نيروي توليد شده در حرکت که باعث مي‌شود اتومبيل از مسير خود خارج شود، خنثي کند. در حقيقت اسپويلر از ايجاد هواي ناموزون در اطراف و يا عقب اتومبيل جلوگيري کرده و سبب مي‌شود تا اتومبيل در سرعت‌هاي بالا هم در وضعيتي پايدار قرار بگيرد.

وقتي خودرو در سرعت‌هاي بالا حرکت مي‌کند از جاده جدا مي‌شود که علت اين اتفاق حالت قسمت عقب و حرکت جريان هوا روي بدنه است؛ به همين دليل براي رفع اين مشکل و حفظ تعادل خودرو روي جاده لازم است که قطعه‌اي در آن وجود داشته باشد تا جريان هوا را به سمت پايين خودرو هدايت کند.
به قطعه‌اي که اين عمل را انجام مي‌دهد بال عقب و به نيروي که در اثر عملکرد آن به وجود مي‌آيد نيروي چسبندگي يا فورس داون گفته مي‌شود.

اين کار باعث مي‌شود که قسمت عقب اتومبيل سبک نشود و در سرعت بالا و سر پيچ‌ها کنترل بهتري روي راندن خودرو وجود داشته باشد. علاوه بر اين در اتومبيل‌هاي معمولي شهري نيز از اسپويلر يا بال عقب به عنوان نوعي قطعه تزئيني براي تيونينگ استفاده مي‌شود.

اسپويلر قطعه اي است که وظيفه ي کاهش برآ را بر عهده دارد. حتما به بالا هاي هواپيما نگاه کرديد ، انحناي قسمت بالاي بال بيشتر از پايين بال مي باشد اين موضوع باعث مي شود که هوايي که از روي بال حرکت مي کند نسبت به هوايي که از زير بال عبور مي کند مسير طولاني تري داشته باشد و براي جبران اين موضوع بايد سرعتش زياد تر شود اين افزايش سرعت، در بالاي بال ها خلاء ايجاد مي کند و هواپيما را از زمين بلند ميکند.

گرچه نبايد اسپويلر را با باله اشتباه گرفت، باله وسيله‌اي آيروديناميکي است که تنها وظيفه آن ايجاد نيروي Down Force است. بگذاريد برايتان يک مثال بزنم، باله عقب اتومبيل‌هاي فرمول 1 هنگامي‌که DRS فعال مي‌شود تبديل به باله مي‌گردند، اما در حالت معمول و بدون فعال بودن DRS نقش يک اسپويلر را بازي مي‌کنند. اگر دقت کرده باشيد وقتي DRS فعال مي‌شود سرعت اتومبيل فرمول 1 بسته به نوع آن 20 تا 50 کيلومتر بر ساعت افزايش مي‌يابد.

مواد سازنده اسپويلر عموما 4 دسته‌اند، پلاستيک ABS، فايبرگلاس، فيبرکربن و سيليکون. بيشتر اسپويلر‌ها از پلاستيک ABS ساخته شده‌اند، چراکه قيمت و شکل مناسبي دارند. تنها اشکال اين نوع از اسپويلر‌ها شکننده بودن آن است که بعد از مدتي ممکن است خودبه‌خود ترک بردارد. فايبرگلاس هم جنس خوبي دارد و هم مي‌تواند به‌خوبي شکل بگيرد، اما توليد خود ماده فايبرگلاس هزينه‌بر است. سيليکون هم به‌تازگي وارد اين عرصه شده و به‌احتمال‌زياد به سبب شکل‌پذيري عالي آن و طول عمر بيشتر مي‌تواند رقيبي جدي در آينده براي پلاستيک ABS باشد. فيبر کربن هم دوست داران خودش را دارد ولي به دليل قيمت بالا تنها مي‌توان آن را در اتومبيل‌هاي سوپر اسپرت ديد.

اسپويلر اگر نامناسب طراحي شود و يا اصلا وجود نداشته باشد، امکان دارد که اتومبيل تعادل کافي در سرعت‌ بالا نداشته باشد. اگر مايل به نصب يک اسپويلر هستيد تنها به زيبايي آن و اسپرت شدن اتومبيل خود اتکا نکنيد چرا که بايد با داشتن طراحي خوب، بتواند اغتشاشات هوايي و نيروي پسا را کاهش دهد. همچنين در انتخاب اسپويلر نبايد فکر کرد که هرچه بزرگ‌تر، بهتر! بلکه برعکس هرقدر اسپويلر کوچک‌تري استفاده کنيد، نتيجه بهتري خواهيد گرفت. اگر قصد نصب کردن يک باله روي اتومبيل خود داريد، بايد بدانيد که چنين کاري فقط بايد توسط متخصص آن صورت پذيرد چراکه کاري بسيار دقيق و مهم است و در صورت اشتباه نصب کردن، ممکن است نتيجه عکس بدهد و تنها باعث از بين رفتن لذت رانندگي و حتي خود اتومبيل شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar